Aptekarze łączą siły

20 września 2007 Wydanie 35/2007
Aptekarze łączą siły
Jedna z dwóch pomarańczowych aptek w Myślenicach, fot. Piotr Jagniewski

Właściciele prywatnych aptek znaleźli sposób na łatwiejsze dotarcie do klienta. Łączą siły, aby pod wspólną marką promować swoje placówki na terenie całego kraju

Ruszyła pierwsza w Polsce kampania, której celem jest promocja aptek. W największych miastach Polski będą widoczne reklamy pomarańczowych „Aptek dbam o zdrowie”. To największy w Europie program zrzeszający prywatne placówki. Obecnie do programu przystąpiło ich 1600, co stanowi 15% polskiego rynku farmaceutycznego. W Myślenicach mamy dwie „pomarańczowe apteki”. Kampania posługująca się takimi hasłami jak „Dbaj o zdrowie – my dbamy o ceny” i „U nas kupujesz – więcej zyskujesz” potrwa do końca roku.

- Celem działań jest uświadomienie pacjentom, że niezależnie od miejsca pobytu, w całym kraju mogą korzystać z tych samych standardów i promocyjnych cen. Przede wszystkim pokazujemy, że jesteśmy pierwszą ogólnopolską marką aptek i gwarantem określonej jakości usług – mówi Wojciech Rosicki, szef marketingu „Aptek dbam o zdrowie”.

Dążeniem aptekarzy jest maksymalne obniżanie cen produktów i tym sposobem przekonanie do siebie klientów. Na billboardach pojawiają się reklamy leków dostępnych bez recepty. W związku ze zbliżającym się sezonem jesienno-zimowym, są to najbardziej popularne produkty na najczęstsze dolegliwości.

- Propozycja cen w „Aptekach dbam o zdrowie” jest możliwa dzięki centralnemu zarządzaniu, wspólnym zakupom i logistyce, a więc redukcji kosztów na poziomie pojedynczej apteki. Podstawą obniżek, są także stałe, comiesięczne promocje określonych leków. Dodatkowo, w związku z kampanią, billboardy będą informować o dodatkowych obniżkach na najpopularniejsze leki OTC – tłumaczy Wojciech Rosicki.

Jak wynika z badania Europe Health 2006,  przygotowanego przez Reader’s Digest 60% badanych Europejczyków wskazało farmaceutę jako źródło informacji o zdrowiu. Dlatego też, drugim celem kampanii jest wykreowanie apteki jako miejsca, w którym można nie tylko kupić tanie leki, ale również otrzymać informacje o profilaktyce zdrowotnej. – Chcemy, aby nasze apteki kojarzyły się przede wszystkim z ludźmi, których misją jest ochrona zdrowia. Tym samym program wpisuje się w światowy trend propagujący zdrowy tryb życia – słyszymy od szefa marketingu „Aptek dbam o zdrowie”.

Inspirowani Ameryką

W 2001 roku Polska Grupa Farmaceutyczna, największy w kraju dystrybutor leków, zaplanowała wprowadzenie programu „Apteki dbam o zdrowie” - pierwszego ogólnopolskiego projektu przystosowanego tylko i wyłącznie do potrzeb farmaceutów i ich pacjentów. Początkowo korzystano z wzorców amerykańskich. Ostatecznie jednak projekt amerykański stał się tylko inspiracją dla rozwiązań przygotowanych przez marketerów PGF. Przedsięwzięcie zaowocowało nieznanym w Polsce modelem współpracy apteki, dystrybutora i producenta. Wdrożono system, który znaczy o wiele więcej niż zwykły program promocyjno-lojalnościowy. Podstawą całego przedsięwzięcia są, współpracujące z PGF placówki prywatne, które zgodziły się na wprowadzenie pomarańczowego brandingu i jednakowych standardów działania. Po sześciu latach w programie bierze udział ponad 1600 aptek (ok. 15 procent wszystkich aptek w Polsce) i 1,6 miliona pacjentów, dzięki czemu rodzina „Aptek dbam o zdrowie” stała się największą grupą detaliczną prywatnych aptek w Europie. W 2006 roku program został uznany przez Gazetę Finansową za najbardziej efektywny finansowo system dystrybucji leków w Polsce, a wprowadzenie systemu premiowego w postaci punktów wymienianych przez klientów na upominki ma sprawić, że pacjenci odczują wymierne korzyści i satysfakcję z zakupów.

p.jag