Czy ziemniaki są tuczące?

Czy ziemniaki są tuczące?

Dość często spotykam się z twierdzeniem, że „ziemniaki tuczą”. Ogólnie sugeruje się, że ziemniaki utrudniają redukcję wagi i jedząc je nie osiągniemy wymarzonej sylwetki. Czy rzeczywiście ziemniaki są takim wrogiem osób będących na diecie?

Ziemniaki to jedne z najpopularniejszych składników diety u wielu ludzi na całym świecie. Wywodzą się z Ameryki Południowej, gdzie zaczęto uprawiać je tysiące lat temu, a w dzisiejszych czasach są wszechobecne praktycznie wszędzie ze względu na małe wymagania rolnicze. Czy ich wartości odżywcze są warte tego, aby tak często gościły w naszej diecie i czy mają one „tuczące właściwości dla sylwetki”? Zobaczcie sami.

Plusy jedzenia ziemniaków:

– Ziemniaki są bardzo bogatym źródłem potasu. W 100 g znajdziemy około 440 mg potasu, co za tym idzie przy dobrym obiedzie jesteśmy w stanie wypełnić 50% swojego zapotrzebowania na ten składnik mineralny!

– Ziemniaki są bardzo sycące, a przygotowanie ich w wodzie nie niesie za sobą spożycia dużej ilości kalorii.

– Ziemniaki zawierają bardzo mało kwasu fitynowego, który „wypłukuje” składniki mineralne, dlatego witaminy i minerały pochodzące z ziemniaków będą bardziej przyswajalne niż z tych produktów, które zawierają go więcej.

– Ziemniaki są źródłem witaminy C, bo mają około 15 mg w 100 g porcji.

– Ziemniaki są tradycyjna polską potrawą i smakują jak nic innego. Można oczywiście zastąpić je słodkim ziemniakiem, czyli tzw. batatem, ale one nie oddają smaku naszego polskiego ziemniaka tak jak byśmy tego oczekiwali, a w dodatku są dużo droższe.

Minusy jedzenia ziemniaków:

– Ziemniaki mają wysoki Indeks Glikemiczny, a więc po ich spożyciu dość gwałtownie wzrośnie nam poziom glukozy we krwi. Będą one nienajlepszym wyborem dla cukrzyków.

– Ziemniaki najczęściej spożywamy w formie frytek, łódeczek, tłustych puree, czy polewamy je sosem na bazie śmietanek. Podawane w takiej formie rzeczywiście mogą skutkować problemem z sylwetką. Dodatkowo ziemniaki smażone są przeważnie na słabej jakości olejach, wykorzystywanych po kilka razy w restauracjach szybkiej obsługi, dlatego produkowane przez to tłuszcze TRANS nieodpowiednio wpływają na naszą redukcję wagi i co najważniejsze na zdrowie.

To co z tymi ziemniakami? Można je jeść, czy nie?

W zależności od obróbki termicznej i sposobu podania mają one odpowiednio zależny wpływ na zdrowie. Oznacza to, że jeśli głównie będziemy spożywać ziemniaki w formie frytek, czy polane tłustym sosem ze śmietany, nie będą one miały pozytywnego wpływu na naszą sylwetkę i zdrowie. Jednak jeśli będziemy spożywać ziemniaki z wody, czy opieczone w piekarniku z dodatkiem ziół będą one smacznym źródłem węglowodanów dla osób zdrowych.

Musimy jednak pamiętać, że względu na ich wysoki Indeks Glikemiczny nie powinniśmy traktować ich jako jedyne źródło węglowodanów i najlepiej jeść je kilka razy w tygodniu na przemian z pełnoziarnistymi produktami zbożowymi.

Izabela Mencel