Fotoimpresje Marcina Kani

Fotoimpresje Marcina Kani
Marcin Kania i jego „średni format” Fot. Fot. R. Podmokły

Twórcy zrzeszeni w Myślenickiej Grupie Fotograficznej mgFoto wywodzą się z bardzo rozmaitych środowisk. Przykładem takiego fotografika jest Marcin Kania, którego wystawę pt. „Spojrzenia, spostrzeżenia, notatki” możemy od wtorku 12 marca oglądać w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. ks. J. Kruczka w Myślenicach.

Zdjęcia, które możemy oglądać na myślenickiej wystawie, są wyrazem jego fascynacji analogową fotografią czarno-białą oraz efektem pracy jaką wykonał w latach 2017-2018. Zrobione zostały techniką analogową, w średnim formacie czyli 6x6 cm. „Średni format” to również tytuł albumu z 2017 roku, w którym Marcin Kania zaprezentował próbkę swojej twórczości. Wystawa „ Spojrzenia, spostrzeżenia, notatki” nieprzypadkowo składa się z 12 fotografii, ponieważ 12 klatek liczy również typowa taśma w analogowym aparacie fotograficznym. Jak podkreślił sam twórca, często właśnie ta 12 klatka jest najbardziej udana i właśnie ona trafia na wystawę. Wśród tych 12 fotografii wparwne oko widza rozpozna Kopiec Kościuszki, mostek w Lipnicy czy klasztor na Bielanach, a w zasadzie oryginalne spojrzenie Marcina Kani na te obiekty. Miejsca powszednie i zwyczajne, poddane fotograficznej analizie, nabierają tutaj nowych znaczeń. Warto też zwrócić uwagę na kilka ciekawych zabiegów technicznych. Jest na przykład fotografia celowo umieszczona do góry nogami, ale nie podpowiemy która. Trzeba się wybrać samemu i zobaczyć.

Marcin Kania

Jest doktorem nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, projektantem książek i okładek. Fotografią zainteresował się 13 lat temu, gdy został dziennikarzem, a później redaktorem naczelnym pisma o tematyce społeczno-kulturalnej „Konspekt”. Początkowo interesował go wyłącznie fotoreportaż, z czasem jednak zaczął portretować ludzi, architekturę oraz krajobraz. Wśród mistrzów, których Marcin Kania przedstawia jako swoich inspiratorów artystycznych, znajdziemy takie nazwiska jak:  Ansel Adams, Henri Cartier-Bresson, Dorothea Lange, Paweł Pierściński oraz Wiktor Wołkow. Fotograficzna aktywność Marcina oparta jest zresztą o głęboką wiedzę z zakresu historii i teorii fotografii. Mogą się o tym przekonać chociażby czytelnicy niedawno powstałego „mgFoto Magazynu”. Marcin Kania jest jedną z jego „lokomotyw”.

Rafał Podmokły Rafał Podmokły Autor artykułu

Dziennikarz, meloman, biblioman, kolekcjoner, chodząca encyklopedia sportu. Podobnie jak dobrą książkę lub płytę, ceni sobie interesującą rozmowę (SPORT, KULTURA, WYWIAD, LUDZIE).