Handlowe Centrum Brzączowic

17 maja 2007 Wydanie 17/2007
Handlowe Centrum Brzączowic
To drugi sklep samoobsługowy w posiadaniu Spółdzielni Samopomoc Chłopska

Od trzech tygodni w Brzączowicach funkcjonuje zmodernizowany sklep Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Dobczycach. Rozbudowa placówki mogła zostać dokonana dzięki podjęciu współpracy z siecią handlową „Delikatesy Centrum” z Krosna.

Wielkie otwarcie, które odbyło się 21 kwietnia poprzedzone było długimi przygotowaniami. Nowo przyjęci pracownicy przeszli szkolenie w Mszanie Dolnej, aby kolejny tydzień pod okiem specjalistów z sieci Eurocash Franszyza Sp. z o.o. spędzić na pracy przy wyposażeniu supermarketu. W ramach podpisanej umowy firma z Krosna udostępnia swoich specjalistów, którzy nadzorują pracę nad nadaniem nowej placówce standardów obowiązujących w całym kraju.

Oficjalne przecięcie wstęgi przez Bogusława Przybyło, przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółdzielni, Sebastiana Mroza, kierownika sieci sklepów „Delikatesy Centrum” oraz Zbigniewa Wiekieraka prezesa Spółdzielni; otworzyło przed mieszkańcami możliwość zaopatrywania się w szeroką gamę produktów, bez potrzeby dojazdu do sąsiednich miejscowości.

-Wcześniej spółdzielnia zatrudniała zaledwie trzy osoby. Sklep został rozbudowany i obecnie sama jego powierzchnia handlowa wynosi 200 m. kw. Dzięki tej decyzji mieszkańcy mają dostęp do marketu, którego w Brzączowicach brakowało, spółdzielnia natomiast może zatrudnić nie jak dotąd trzech, a czternastu pracowników dodatkowo zyskując specjalistów ds. marketingu i rozwoju sieci, handlu, informatyzacji i analiz – mówi Zbigniew Wiekierak, prezes Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”.

Zasada franchisingu czyli…

Spółdzielnia nawiązała współpracę z siecią handlową sklepów „Delikatesy Centrum” z Krosna na zasadzie franchisingu, dzięki czemu uzyskała dostęp do wielu towarów, a tym samym możliwość ich sprzedaży po promocyjnych cenach. Franchising to sposób na własny biznes oparty na cudzym i sprawdzonym pomyśle. Jest metodą robienia interesów z powodzeniem stosowaną w wielu branżach przez tysiące biznesmenów na całym świecie. Z punktu widzenia franczyzobiorcy największym dobrodziejstwem franchisingu jest przekazywana przez franczyzodawcę marka i wiedza o prowadzeniu biznesu. Franczyzobiorcy, zamiast uczyć się na własnych błędach, korzystają z doświadczeń franczyzodawcy. Dzięki temu franchising jest jedną z najbezpieczniejszych form prowadzenia działalności gospodarczej.

-W podejmowaniu decyzji kierowaliśmy się doświadczeniami spółdzielni z Limanowej i Wiśniowej, które funkcjonują na takiej samej zasadzie – komentuje Zbigniew Wiekierak.

Spółdzielnia nadal prowadzi placówkę handlową na własny rachunek, zmiana dotyczy podporządkowania się jednolitym zasadom i regułom panującym w sieci „Delikatesy Centrum”. Polityka firmy polega na tym, aby małe miejscowości wyposażyć w duży sklep samoobsługowy. Często placówki z ich logo są jedynymi sklepami samoobsługowymi w danej wsi.

Wyrównać standard

O wyborze jednostki współpracującej z siecią decyduje wysoka jakość produktu, atrakcyjność cenowa, zapewnienie ciągłości dostaw, ścisłe przestrzeganie terminowości dostaw, dogodny kredyt kupiecki i długotrwały charakter powiązań z dostawcą. Zastępowanie słabiej rotujących produktów innymi, w określonych grupach asortymentowych, organizowanie wspólnych zakupów dla sieci to charakterystyczne elementy handlowe istotne w handlu artykułami spożywczymi. Kolejnym warunkiem jaki musiała spełnić spółdzielnia wstępując do sieci franchisingowej było ujednolicenie sprzętu i wyposażenia sklepu. Nakłady finansowe związane z rozbudową i modernizacją tego pawilonu handlowego w całości zostały pokryte z własnych środków finansowych spółdzielni.

-Należało zakupić urządzenia zgodne ze standardem sieci oraz wybudować parking. Wszystkie placówki handlowe wyposażane są w jednolity sprzęt chłodniczy, regały, boksy kasowe, sieć komputerową wraz z oprogramowaniem, skanery, elektroniczne wagi krajalnice oraz inny sprzęt, który odpowiada standardom technicznym i estetycznym jakie obowiązują w sieci „Delikatesy Centrum” – opowiada Zbigniew Wiekierak.

Efekt końcowy

Obecnie sklep zajmuje 200 m.kw. powierzchni handlowej, zawiera ponad 5 tysięcy artykułów, a przed nim znajduje się parking z kostki brukowej będący w stanie pomieścić 10 samochodów oraz plac utwardzany na kolejne 30 pojazdów.

W dniu otwarcia na przybyłych gości i klientów czekały konkursy z licznymi nagrodami oraz gry i zabawy dla najmłodszych. Wśród głównych nagród znalazł się m.in. robot kuchenny, odtwarzacz DVD, odkurzacz i żelazko.

Według rejestru z kas fiskalnych w dzień otwarcia w nowym sklepie zakupów dokonało ok. 800 klientów.

p.jag