Jak się uczyć? cz. 1

Coraz więcej informacji do zapamiętania, coraz bardziej skomplikowane treści wymuszają na nas postawienie pytania: jak się uczyć skutecznie?

 

- odpowiada Katarzyna Lampa - pedagog, psycholog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Myślenicach

 

Okazuje się, że w procesie uczenia się stosunkowo często używamy tylko lewej półkuli. Odpowiada ona głównie za funkcje językowe, logiczne, klasyfikowanie i analizowanie. Rzadziej korzystamy z półkuli prawej, bardziej globalnej, całościowej, odpowiadającej za doświadczanie emocji, spostrzeganie relacji przestrzennych, barwy, koloru, zapachu, kształtu czy muzyki. W procesie uczenia prawa półkula bywa uśpiona. Warto ją zaktywizować, tak aby w procesie uczenia współpracowały obie, a natychmiast da to efekt. A oto kilka sposobów:

*po pierwsze, pamiętaj jeśli się uczysz wykorzystaj kilka kanałów poznawczych. Chodzi o to, że ucząc się czegoś nie przyswajamy tego tylko za pomocą wzroku, ale także słuchu, ruchu, zapachu czyli wielozmysłowo. Dlatego dla budowania licznych skojarzeń, które ułatwią nam zapamiętanie warto wykorzystać wszystkie zmysły;

*ucząc się nowych treści używaj kolorów do podkreślania informacji znaczących;

*powtarzaj na głos to, czego się uczysz, albo trudne nazwy. Uruchamiasz wtedy kanał słuchowy;

*nie ważne czy umiesz, czy nie umiesz rysować, ale staraj się ważne dla siebie treści przedstawić za pomocą rysunku, z którymi skojarzą ci się uczone treści. Zapisując trudniejsze nazwy, rysując je lub przedstawiając za pomocą gestu uaktywniasz kanał ruchowy;

*możesz także w trakcie nauki chodzić po pokoju, oczywiście tak aby nie przeszkadzać innym domownikom.;

*jeśli uczysz się geografii i chcesz zapamiętać, gdzie znajdują się jakie przyprawy wykorzystaj skojarzenia smakowe i węchowe, gwarantuję że szybko cynamon skojarzysz z Cejlonem.

To ważne im więcej kanałów poznawczych uruchomisz w trakcie nauki tym lepiej, bo uczone treści skojarzą ci się szybciej.

Kolejne wskazówki za tydzień.