Japoński Wajda

Japoński Wajda

O fascynacji słynnego reżysera Krajem Kwitnącej Wiśni wiedzą zapewne ci, którzy dość dobrze znają życiorys Andrzeja Wajdy. Wystawa jaka w ciągu ostatnich tygodni mogliśmy oglądać w Muzeum Niepodległości przybliża natomiast plastyczne efekty tych dalekowschodnich zamiłowań

Andrzej Wajda jeszcze jako nastolatek wiązał swoją przyszłość z malarstwem i w tym kierunku podjął pierwsze studia. Do historii przeszła nawet anegdota, która tłumaczy dlaczego potem zmienił ten kierunek na reżyserię. W trakcie studiów dane mu było poznać genialnego Andrzeja Wróblewskiego, który zaprezentował mu jako jednemu z pierwszych widzów swoje obrazy z cyklu „Rozstrzelanie”. Andrzej Wajda był pod tak wielkim wrażeniem, że uznał iż w dziedzinie malarstwa nie da się o II wojnie światowej już nic więcej opowiedzieć. Jednak malarska i rysownicza pasja w nim pozostała.

To co oglądaliśmy w muzeum, to przekrój przez całą jego plastyczną aktywność - od wczesnych rysunków trakcji tramwajowych, które wyglądają jak awangardowe obrazy poprzez pomysły plastyczne zapisywane na serwetkach, szkice scen filmowych i teatralnych, aż po cykl karykatur osób z życia publicznego znanych i mniej znanych. Dzięki wykładom Katarzyny Nowak i kurator wystawy Anny Król z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, które uświetniły swoją obecnością finisażową odsłonę wystawy pt. „Ze szkicownika Andrzeja Wajdy”, można było się również dowiedzieć jak doszło do tak daleko idącej współpracy Andrzeja Wajdy z japońskimi decydentami kultury i do powstania samego muzeum „Manggha” w Krakowie w 1994 roku.

Niebagatelną rolę w tym dziele odegrali m.in. japońscy kolejarze, którzy dofinansowali spontanicznie cały projekt zainicjowany przez Andrzeja Wajdę po tym jak przeznaczył on swoje honorarium za nagrodę w Kyoto w 1987 roku na ten szczytny cel.

Rafał Podmokły Rafał Podmokły Autor artykułu

Dziennikarz, meloman, biblioman, kolekcjoner, chodząca encyklopedia sportu. Podobnie jak dobrą książkę lub płytę, ceni sobie interesującą rozmowę (SPORT, KULTURA, WYWIAD, LUDZIE).