Kolej do Krakowa ruszy z miejsca?

Kolej do Krakowa ruszy z miejsca?

Budowa połączenia kolejowego z Krakowa do Myślenic zapisana została w rządowym programie „Kolej+”, który zakłada uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia dla miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i przez to poprawę wewnętrznej spójności komunikacyjnej i społeczno-gospodarczej przy wsparciu środków publicznych

Obok Myślenic są to: Jastrzębie-Zdrój, Sokołów Podlaski, Żnin, Turek, Śrem - to m.in. mieszkańcy tych miast uzyskają dostęp do połączeń kolejowych. Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej ogłosił w minioną środę premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Na Rynku w Myślenicach zaprezentowali go poseł Jarosław Szlachetka i dyrektor Łukasz Smółka, szef gabinetu politycznego ministra.

O potrzebie budowy nowej linii kolejowej mówi się od ponad roku i zabiegają o nią wspólnym głosem włodarze naszego miasta, Sieprawia, Świątnik Górnik jak i wojewoda, władze Krakowa, Dominik Galas radny Swoszowic i poseł Szlachetka. Myślenicka inwestycja jako jedna z dwudziestu przewidzianych została do realizacji w ramach tego programu.

- Dla Myślenic to dobra i historyczna wiadomość: powstanie długo wyczekiwane połączenie kolejowe z Krakowem. Połączenie o którym mówiono od ponad stu lat. To prezent dla Myślenic na stulecie odzyskania niepodległości. Myślenice będą mogły zyskać dodatkowy impuls rozwojowy - mówił poseł.

Obecny na briefingu prasowym szef gabinetu Ministra Infrastruktury Łukasz Smółka podkreślał, że dzisiejsza decyzja oznacza, że można zaplanować tę długofalową inwestycję i mieć przekonanie, że rząd ją zrealizuje. - Gdyby taka decyzja zapadła 8-10 lat temu, być może dzisiaj jeździlibyśmy już do Krakowa pociągiem, a korki na Zakopiance byłyby mniejsze - zwrócił uwagę.

Program Kolej+ zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Pozwoli on na właściwe planowanie i wsparcie inwestycji mających na celu m.in. na usprawnienie komunikacji pasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowanie działań realizujących kierunki rozwoju kraju w obecnej i kolejnej perspektywie finansowej.

Program zakłada 3 komponenty: inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją. Zadania zostały podzielone na koszyki: modernizacje istniejących linii, na których prowadzi się ruch pociągów; modernizacje linii o znacznych ograniczeniach w prowadzeniu ruchu pociągów; kompleksowa odbudowa zamkniętych linii; budowa nowych linii. W ramach tego ostatniego działania, ma zostać skierowana do realizacji budowa nowej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic.

Piotr Ślusarczyk Piotr Ślusarczyk Autor artykułu

Sekretarz redakcji. Niezbędny w funkcjonowaniu tygodnika. Od lat związany z tytułem równie mocno jak z samymi Myślenicami. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał od poezji publikując w ramach Grupy Literackiej "Tilia" (HISTORIA, KULTURA, SPORT)