Kolej z Myślenic ma opóźnienie?

W sierpniu przedstawiciele czterech podkrakowskich gmin wraz z marszałkiem województwa i prezydentem Krakowa podpisali porozumienie na mocy którego zobowiązali się do współpracy w celu stworzenia połączenia kolejowego na linii Kraków-Myślenice.

Od podpisania porozumienia upłynęło prawie 5 miesięcy i żadnych efektów nie widać. Samorządy deklarowały już w 2017 roku, że wyłożą środki na swój wkład w opracowanie koncepcji, a robią to dopiero teraz – zwraca uwagę poseł Jarosław Szlachetka

Zabezpieczamy środki na koncepcję. Nie ma mowy o żadnym opóźnieniu – mówią przedstawiciele gmin Myślenice, Sułkowice i Siepraw. - Czekamy na uchwalenie budżetów w dwóch gminach i jedziemy - dodaje marszałek małopolski Jacek Krupa

 

Przy wspólnym stole

Kiedy w sierpniu ubiegłego roku do wspólnego stołu z inicjatywy burmistrza Macieja Ostrowskiego i posła Jarosława Szlachetki usiedli zastępca prezydenta Krakowa oraz gospodarze gmin Świątniki Górne, Sułkowice, Siepraw oraz radni dzielnicy Swoszowice, aby rozmawiać na temat możliwości stworzenia linii kolejowej na odcinku Kraków-Myślenice, wiele osób nie dawała szans powodzenia temu projektowi.

Jak podkreślano podczas tego spotkania; Myślenice oraz południowa część powiatu krakowskiego to biała plama na mapie kolejowej kraju. Jedyne połączenie ze stolicą Małopolski odbywa się za pomocą Zakopianki, która z każdym rokiem staje się coraz bardziej obciążona, a możliwości zwiększenia jej przepustowości są niewielkie. Tylko w godzinach porannego szczytu każdego dnia od strony południowej do Krakowa wjeżdża nią ponad 5 tys. samochodów. Ich liczba może znacznie się zmniejszyć, kiedy wzdłuż krajowej „siódemki” na od odcinku z Krakowa do Myślenic pobiegną tory, po których kursować będą pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zanim jednak to się stanie, niezbędne jest opracowanie szczegółowej koncepcji przebiegu nowej linii. Temu służyć miało sierpniowe spotkanie w myślenickim magistracie.

- Jak tylko temat się pojawił od razu byłem na tak, tym bardziej, że gmina zajmuje się nim już od lat i w końcu pojawiło się światełko w tunelu. Pomysł został również zapisany w strategii miasta. Myślenice potrzebują takiego połączenia z Krakowem, jakie dzisiaj ma np. Wieliczka. To będzie duże usprawnienie transportu i odciążenie tym samym Zakopianki. Jest dużo argumentów, które przemawiają za realizacją takiego połączenia, najważniejsze to skrócenie czasu dojazdu do stolicy Małopolski nie tylko dla mieszkańców naszej gminy, ale również pozostałych z powiatu myślenickiego - po spotkaniu mówił burmistrz Maciej Ostrowski.

W podobnym tonie wypowiadali się pozostali samorządowcy, a informacje na ten temat z entuzjazmem przyjęli mieszkańcy. Nie brakowało również komentarzy mówiących o tym, że podobne próby podejmowane były jeszcze sto lat temu i wiele osób powątpiewało w realność takiego planu, równie często przyznawano jednak, że takie połączenie jest Myślenicom potrzebne.

Poseł Jarosław Szlachetka przedstawił pomysł ministrowi infrastruktury i budownictwa, prosząc o rozważanie możliwości jego finansowania i realizacji. - Podczas rozmów z przedstawicielami PKP w resorcie Ministra Infrastruktury i Budownictwa ustaliliśmy, że jeżeli samorządy z zainteresowanych gmin przygotują koncepcję i dokumentację projektową uzgodnioną z PKP, to wtedy rozpoczną się rozmowy z ministrem Adamczykiem o wpisaniu konceptu w programy inwestycyjne kolei w Małopolsce - w sierpniu tłumaczył poseł Szlachetka.

Porozumienie pięciu gmin

Miesiąc od spotkania w myślenickim magistracie przedstawiciele województwa małopolskiego oraz miast i gmin: Kraków, Myślenice, Świątniki Górne, Siepraw oraz Sułkowice złożyli podpisy pod listem intencyjnym zobowiązującym ich do współpracy. Cel był prosty – w jak najkrótszym czasie ustalić możliwości potencjalnego przebiegu linii kolejowej na odcinku Kraków-Myślenice oraz włączenie jej w istniejący system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Aby mogło do tego dojść, wcześniej samorządy muszą opracować studium, które ma kosztować pół miliona złotych. Na ten cel województwo przeznaczy 150 tys. zł, Kraków i Myślenice po 100 tys. zł, a pozostałe gminy po 50 tys. zł.

Planowana linia miałaby biec z Myślenic do Swoszowic i łączyć dwa powstające parkingi typu park&ride, gdzie można zostawić samochód i przesiąść się do komunikacji zbiorowej. Projekt miał zostać wpisany do planów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Krakowa, w której obecnie znajdują się trzy linie: Balice-Wieliczka, Sędziszów - Skawina, Trzebinia - Tarnów.

Poseł wyraża obawy

Podczas konferencji prasowej jaką we wtorek 23 stycznia zwołał poseł Jarosław Szlachetka mówił, że czuje się odpowiedzialny za ten projekt, jednocześnie wytykając samorządowcom opieszałość w tym temacie. - Od podpisania porozumienia minęło prawie pięć miesięcy. Nie widać efektów, ani postępu. Byłem przekonany, że gminom będzie na tym projekcie zależeć, zwłaszcza że inwestycja cieszy się zainteresowaniem mieszkańców, dlatego tym bardziej dziwi mnie bierność ze strony samorządów. Uciekła także możliwość wpisania tej inwestycji do krajowego programu kolejowego, który Rada Ministrów przyjęła tydzień temu - mówił.

Jak się okazuje gminy nie zapomniały o koncepcji uwzględniając ją w planach do budżetów na 2018 rok. - Gmina Siepraw w uchwalonym w grudniu 2017 roku budżecie zabezpieczyła na współfinansowanie koncepcji i studium przebiegu trasy 50 tys. zł. Podpisaliśmy wraz z innymi samorządami porozumienie, które nadal obowiązuje i będziemy współfinansować wspomnianą koncepcję - poinformował nas Michał Baran, sekretarz gminy Siepraw.

W ubiegłym tygodniu podczas głosowania nad budżetem również myśleniccy radni zabezpieczyli na to zadanie odpowiednią kwotę. - Gmina Myślenice zabezpieczyła w budżecie 100 tys. złotych na wykonanie analizy ekonomicznej i koncepcji budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Krakowa. W kosztach partycypują także gminy partnerskie – Kraków, Świątniki, Siepraw, Sułkowice i Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Wiadome jest, że do transportu miejskiego się dopłaca. Zlecona przez Urząd Marszałkowski koncepcja ma wykazać także uzasadnienie ekonomiczne realizacji inwestycji, w tym koszty dopłaty do biletów. Dopiero wtedy może zapaść ewentualna decyzja dotycząca możliwości budowy. W ubiegłym tygodniu przesłano nam ostateczną treść porozumienia od Wydziału Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego. Podejmujemy tę decyzję jako ostatnia gmina, ponieważ czekaliśmy również na decyzję o przystąpieniu do działania w tym przedsięwzięciu ze strony Gminy Sułkowice. Ostatecznie burmistrz Piotr Pułka zadeklarował, że przedstawi Radzie Miejskiej propozycję zabezpieczenia na ten cel kwoty 50 tys. zł. Tak czy inaczej przed nami jeszcze długa droga. Zapisanie tej inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym w grudniu ubiegłego roku nie było możliwe. Program zakłada w głównej mierze modernizację transportu towarowego i istniejących już linii kolejowych. W dalszym ciągu brakuje pieniędzy na modernizację i budowę kolejnego odcinka ważnej linii Podłęże – Piekiełko, której budowa ma potrwać minimum 10 lat, więc ciężko mówić o wpisaniu do tego programu Myślenic - podczas ubiegłotygodniowej sesji Rady Miejskiej mówił burmistrz Maciej Ostrowski.

Koncepcja wskaże możliwości organizacyjne, techniczne i finansowe budowy linii kolejowej do Myślenic i włączenia jej w system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Będzie określać potencjalne przebiegi linii kolejowej oraz wskazywać optymalne rozwiązanie. Celem opracowania jest wskazanie rozwiązania pozwalającego na poprawę dostępności Miasta i Gminy Myślenice, Świątniki Górne, Siepraw i Sułkowice. Wykonawca analizy będzie zobowiązany do zbadania alternatywnych rozwiązań.

- Porozumienie wciąż jest aktualne i wciąż obowiązuje. Czekamy na uchwalenie budżetów w dwóch gminach i jedziemy - w połowie stycznia w Radiu Kraków mówił marszałek małopolski Jacek Krupa. Czy i kiedy pojedziemy koleją z Myślenic do Krakowa przekonamy się pod koniec II kwartału.

Piotr Jagniewski Piotr Jagniewski Autor artykułu

Dziennikarz, redaktor, fotoreporter. Lubi dobrze opowiedziane historie i ludzi z pasją, którzy potrafią się nimi dzielić. Od 2014 roku pełni funkcję redaktora naczelnego. (REPORTAŻ, WYWIAD, WYDARZENIA, LUDZIE, SAMORZĄD)