KWW Jarosława Szlachetki

Kolej Plus dla Myślenic

Rządowy program „Kolej Plus” wkrótce zacznie się konkretyzować w naszym regionie. W najbliższy czasie w Urzędzie Marszałkowskim zaplanowano podpisanie porozumienia w sprawie wykonania koncepcji przyszłej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic.

W projekcie obok województwa małopolskiego uczestniczyć będą cztery gminy: Kraków, Świątniki Górne, Siepraw i Myślenice, przez które ma przebiegać nowa trasa

Każdy, kto codziennie dojeżdża do pracy do Krakowa wie, że na zakopiance będzie już tylko gorzej. Inwestycje, które teraz ruszają (ślimak na Sobieskiego), i te które mają szanse w najbliższych latach na realizację (tunel w Krzyszkowicach) są spóźnione o kilka lat. W szczytowych okresach, tak jak teraz w ferie zimowe, drogą krajową S7 na odcinku Myślenice - Kraków przejeżdża około siedemdziesiąt tysięcy pojazdów w ciągu doby. Stąd korki i stałe spowolnienia. Już dziś dojazd zakopianką do Krakowa trwa dwie godziny albo dłużej. Jedyną szansą jest odciążenie tej trasy. Taką realną alternatywą jest budowa połączenia kolejowego. Tak funkcjonują duże miasta w Europie Zachodniej. Szczególnie widać to w Niemczech gdzie metropolitalny transport kolejowy tzw. S-Bahn (szybka kolej miejska) jest podstawowym środkiem przemieszczania się do pracy.

Program „Kolej Plus” ma odrodzić połączenia regionalne. Skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego. Gminy do realizacji programu dołożą 15 proc. kosztów inwestycji. Resztę wyłoży rząd z funduszy państwowych. Program ten ma odtworzyć i budować ważne dla lokalnych społeczności połączenia. Na początek zrealizowanych ma zostać 20 linii kolejowych, wśród nich ta łącząca Myślenice z Krakowem. Oczywiście nie stanie się to szybko. Jak oceniają specjaliści samo przygotowanie takiej inwestycji to proces, który będzie trwał cztery, pięć lat. Do tego kilkuletni okres wykonania linii. Przy optymalnych warunkach mówimy o dziesięciu latach, kiedy najwcześniej może powstać połączenie Myślenic ze stolicą województwa. Tym bardziej już dziś należy zacząć działać.

Burmistrz Jarosław Szlachetka jeszcze jako poseł skutecznie zabiegał aby linia Myślenice – Kraków została wpisana do programu „Kolej Plus”. Teraz liczymy na jego determinację, że rozpocznie tę tak potrzebną dla naszego miasta i regionu inwestycję.

Witold Rozwadowski Witold Rozwadowski Autor artykułu

Prezes MARG Sp. z o.o. Redaktor naczelny. Przez wiele lat pracował w Urzędzie Miasta i Gminy w Myślenicach, Wcześniej w latach 1999-2003 pełnił funkcję redaktora naczelnego Gazety Myślenickiej. (SAMORZĄD)