Kolejne kładki dla pieszych otwarte

Kolejne kładki dla pieszych otwarte

W ubiegłym tygodniu na Zakopiance w Jaworniku i Głogoczowie zostały oddane dwie kładki dla pieszych. Obydwie powstały w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych

Od poniedziałku 30 października mieszkańcy Głogoczowa i Jawornika mogą korzystać z kładek, które wybudowała tam Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obydwie powstały w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych i kosztowały kolejno w Głogoczowie - 4,2 mln zł oraz w Jaworniku - 3,6 mln zł. - Dzięki tej inwestycji we wspomnianych miejscowościach poprawi się bezpieczeństwo na Zakopiance - podczas otwarcia mówił Tomasz Pałasiński, dyrektor oddziału GDDKiA w Krakowie.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na odcinku od Głogoczowa do Myślenic Zakopianką porusza się średnio ponad 30 tys. pojazdów na dobę. Na przestrzeni pięciu lat ruch na tym odcinku zwiększył się o 3 tys. samochodów. Tereny położone na południe od Krakowa są nadal atrakcyjne lokalizacyjnie dla osób, które chcą zamieszkać pod miastem, w związku z tym, gęstość zabudowy i ilość mieszkańców podkrakowskich miejscowości wzrasta z każdym rokiem. W konsekwencji wzmaga się także codzienny ruch związany z dojazdami do pracy i szkół. W dodatku większość miejscowości na wspomnianym odcinku jest podzielona przez Zakopiankę na pół. Problem pojawia się kiedy mieszkańcy jednej części chcą przedostać się na jej drugą stronę.

Aby zapewnić bezpieczeństwo pieszych konieczna stała się budowa bezpiecznych przejść. Idea budowy kładek nad Zakopianką powstała w 2008 roku, a jednym z pierwszych samorządowców zabiegających o ich budowę był śp. Jan Świerczek ówczesny sołtys Jawornika. Wtedy rozpoczęły się prace projektowe dla wszystkich kładek. Zabiegali o nie mieszkańcy i samorządy. Pierwsza została oddana w Mogilanach w 2009 r., kolejne w Jaworniku i Gaju w 2015 r., a w ubiegłym tygodniu druga w Jaworniku oraz pierwsza w Głogoczowie.

- Kolejna kładka na tym odcinku Zakopianki budowana w Głogoczowie zostanie oddana do użytku jeszcze w tym roku, jeżeli pozwolą na to warunki atmosferyczne - podczas oddania kładki w Głogoczowie mówił Tomasz Pałasiński z GDDKiA w Krakowie. Jak zapewnia; obecnie trwają prace projektowe nad węzłami w Myślenicach i w Jaworniku. Będą wyposażone w ciągi pieszo-rowerowe, a ich zadaniem jest poprawienie bezpieczeństwa ruchu na Zakopiance, szczególnie na odcinku Kraków - Myślenice. - Cieszę się, że w Jaworniku i Myślenicach powstaną wspomniane węzły i mam nadzieję, że nadal będziemy poprawiać bezpieczeństwo na drodze krajowej numer 7 - na miejscu komentował poseł Jarosław Szlachetka.

Piesi nad Zakopianką, a kierowcy chcą pod…

W trakcie opracowania jest m.in. podziemne przejście w Libertowie. O podobne przeprawy pod Zakopianką w ostatnich latach do GDDKiA apeluje burmistrz Myślenic. Według niego tunele zapewniają bezpieczną przeprawę zarówno kierowcom jak i pieszym, natomiast kładki pomijają ruch kołowy.

Jak podczas inauguracji kładki zwracał uwagę sołtys Głogoczowa Jan Kantor; kładka jest realizacją marzeń i początkiem poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, którzy liczą na więcej. - Nie ukrywam, że jeszcze mamy jedno marzenie, aby w Głogoczowie powstał tunel pod Zakopianką dla użytku mieszkańców, którzy niezależnie czy to samochodem, koniem czy ciągnikiem mogliby przekroczyć tę drogę… górą lub dołem.

Debata na temat sposobów przekraczania Zakopianki odbyła się w maju w Krzyszkowicach. Podczas jednego z zebrań wiejskich z mieszkańcami wsi spotkał się Ryszard Żakowski, naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem w krakowskim oddziale GDDKiA. Mieszkańcy zwracali uwagę na to, że planowane przebudowanie skrzyżowania Zakopianki z drogą powiatową i prywatną poprzez budowę lewoskrętu - nie poprawi bezpieczeństwa pieszych i nie wpisuje się w likwidację miejsc niebezpiecznych. Domagali się bezpiecznego przejścia-przejazdu w postaci tunelu.

W tym tygodniu na wspomnianym skrzyżowaniu Generalna Dyrekcja rozpoczęła budowę chodnika i remont nawierzchni w obrębie zatok autobusowych. - Na razie zawieszona jest decyzja dotycząca sposobu przebudowania samego skrzyżowania - powiedział nam sołtys Krzyszkowic Władysław Dyduła.

Piotr Jagniewski Piotr Jagniewski Autor artykułu

Dziennikarz, redaktor, fotoreporter. Lubi dobrze opowiedziane historie i ludzi z pasją, którzy potrafią się nimi dzielić. Od 2014 roku pełni funkcję redaktora naczelnego. (REPORTAŻ, WYWIAD, WYDARZENIA, LUDZIE, SAMORZĄD)