ODETNĄ POLANKĘ?

ODETNĄ POLANKĘ?
Wiadukt łączący Myślenice z Polanką zostanie zamknięty na 14 miesięcy

Wiadukt nad Zakopianką będący główną drogą na Polankę zostanie rozebrany. W jego miejsce powstanie nowy, ale potrwa to ok. 14 miesięcy. To trasa jaką każdego dnia pokonują setki mieszkańców gmin Myślenice i Siepraw. Którą drogę powinni wybrać?

Na czas budowy nowego wiaduktu ma powstać techniczna kładka dla pieszych. Nie będzie natomiast przejazdu nad Zakopianką dla samochodów. Dzisiaj ciężko odpowiedzieć na pytanie, czy i jak długo możliwy będzie dojazd do Polanki z poziomu Zakopianki przy użyciu „ślimaka”, jak potocznie nazywa się węzeł znajdujący się tuż za wiaduktem. Inwestor nie podaje tej informacji, jednak przetarg obejmuje również jego przebudowę. Opracowaliśmy drogi alternatywne. Z Myślenic można ominąć wiadukt na trzy sposoby (mapa poniżej).

Pierwszym i najprostszym jest skorzystanie ze wspomnianego „ślimaka”, co wymusza wyjazd z miasta na Zakopiankę pod estakadą na światłach. Pięciokilometrowy odcinek z centrum miasta do Polanki powinniśmy pokonać w ok. 7 min.

W przypadku, gdy zjazd z Zakopianki nie będzie możliwy, możemy nadal ją wykorzystać włączając się do ruchu od estakady przy ul. Słowackiego, lub wyjechać z centrum ulicą Sobieskiego, a następnie włączyć się do Zakopianki przy salonie samochodowym Marimex. Potem odbijamy na Krzyszkowice, a stamtąd przez Zawadę kierujemy się do Polanki. Ten dwunastokilometrowy odcinek powinniśmy pokonać w ok. 15 minut.

Trzecie rozwiązanie to kierunek na Borzęcką Górę, Borzętę, Zawadę i Polankę. To najdłuższa trasa, którego pokonanie powinno zająć 21 minut.

Wiadukt ma 44-lata

Oferty na budowę wiaduktu zostały otwarte dwa tygodnie temu. Chętnych do tej inwestycji nie brakowało, a swoje propozycje złożyły 22 firmy. Najtańsza pochodziła od firmy „GOTOWSKI – Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe” z Bydgoszczy i opiewała na kwotę 5,85 mln zł. Najwyżej roboty przy realizacji wiaduktu wyceniło Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych EXPOL z Lublina na 8,98 mln zł. Zdecydowana większość firm określiła, że wykona prace w czasie 421 dni, czyli ok. 14 miesięcy.

Wiadukt w Myślenicach wybudowany został w 1972 r. Jest obiektem o konstrukcji zespolonej wykonanej jako układ belek prefabrykowanych. Układ statyczny został zaprojektowany jako czteroprzęsłowy układ płytowo – belkowy. Ma podporę na pasie zielonym Zakopianki. W 2005 r. remontowane były stożki, w 2006 r. elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w 2008 r. remont przeszła nawierzchnia.

Dzisiaj jego stan pozostawia wiele do życzenia. Według ekspertyzy stanu technicznego, obiekt w obecnym stanie nie spełnia podstawowych wymagań i standardów. - Stan ustroju nośnego jest zły, z licznymi zaciekami, korozją, ubytkami betonu. Podpory pośrednie z zaciekami i korozją, sporymi ubytkami betonu i odsłoniętymi zbrojeniami. Stan chodników i krawężników uznano za niepokojący. Występują spękania i deformacje, balustrady są miejscami odkształcone i skorodowane, gzymsy z zaciekami. Zacieki są na spodzie konstrukcji w obrębie podpór, nieszczelna jest izolacja pod nawierzchnią, istnieją także spękania i deformacje nawierzchni. Zgodnie z zaleceniami ekspertyzy obiekt nie nadaje się do racjonalnej przebudowy - przyznaje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowy wiadukt zaprojektowano jako obiekt sprężony typu rama kozłowa o konstrukcji płytowo - belkowej. Co to znaczy? - Nie będzie miał podpory pomiędzy jezdniami jak obecny i powstanie w miejscu starego wiaduktu - wyjaśnia Iwona Mikrut.

Nie tylko wiadukt, ale i kładka dla pieszych

Oprócz rozbiórki starego i budowy nowego wiaduktu w zakresie inwestycji znalazła się m.in. przebudowa dojazdów do wiaduktu, budowa chodnika dla pieszych, umocnienie pobocza, przebudowa zjazdów i skrzyżowania z drogą dojazdową oraz skrzyżowania z łącznicą, a także zadbanie o odprowadzenie wody deszczowej i wykonanie oświetlenia.

Na czas budowy nowego wiaduktu ma powstać techniczna kładka dla pieszych. Nie będzie natomiast przejazdu nad Zakopianką. W trakcie prac czasowo zamykana będzie jedna jezdnia Zakopianki i ruch poprowadzony zostanie wówczas po drugiej jezdni, w dwóch kierunkach.

Piotr Jagniewski Piotr Jagniewski Autor artykułu

Reporter, redaktor, fotograf. Lubi dobrze opowiedziane historie i ludzi z pasją, którzy potrafią się nimi dzielić. Z gazetą związany w latach 2006-2018. W latach 2014-2018 pełnił funkcję redaktora naczelnego. (REPORTAŻ, WYWIAD, WYDARZENIA, LUDZIE, SAMORZĄD)