Parkuj i jedź

Parkuj i jedź
Parking działający na zasadzie park&ride powstanie pod estakadą przy ul. Słowackiego Fot. Piotr Jagniewski

Ten parking będzie inny niż wszystkie. Różnić go będzie lokalizacja oraz zasady działania. Ma powstać pod estakadą prowadzącą Zakopiankę nad ulicami Słowackiego. To właśnie w tym miejscu gmina planuje budowę obszaru działającego na zasadzie „parkuj i jedź”, mogącego pomieścić około 85 samochodów

Parking na 85 samochodów pod estakadą w Myślenicach działający na zasadzie „park&ride” to najnowszy pomysł gminy na rozwiązanie narastającego problemu z ruchem i brakiem miejsc parkingowych w tej części miasta. W pobliżu znajduje się jedna z najbardziej ruchliwych ulic. Każdego dnia Słoneczną przejeżdża około 5500 samochodów, które wiozą klientów galerii, pasażerów busów, autobusów i towary do pobliskich sklepów.

Planowany pod estakadą parking miałby pomóc w rozwiązaniu problemów z parkowaniem w rejonie ul. Słonecznej i dochodzących do niej ulic Rzemieślniczej, Okulickiego i Armii Krajowej. To właśnie na nich wprowadzono nowe zasady w ramach których przez pierwszą godzinę można zostawić samochód za darmo, ale kolejne to już koszt 50 zł. Takie rozwiązanie zastosowano w 2015 roku po interwencjach mieszkańców i było wynikiem nowego zjawiska, jakie w Myślenicach narastało wraz z rozwojem handlu i usług przy ul. Słonecznej. Głównym problemem w tej części miasta były pozostawiane - często na całe dnie samochody należące do uczniów pobliskiej szkoły i osób dojeżdżających do pracy busami. Problem nasilił się, kiedy zarządca terenu na którym stoi centrum handlowe Dekada wprowadził opłaty za postój. Kierowcy, którzy zostawiali samochody przed sklepem, zaczęli uciekać w okoliczne uliczki, często blokując dojazd do tamtejszych domów.

Parkuj i jedź legalnie

 

- Będziemy mieli legalny parking działający na zasadzie „park&ride”, który powinien odciążyć okoliczne ulice – podczas jednej z sesji Rady Miejskiej mówił burmistrz Maciej Ostrowski. Dlaczego legalny? Otóż zarządcą Zakopianki i terenu pod estakadą jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i to ona musi wydać zgodę na jakiekolwiek inwestycje w tym miejscu. Gmina Myślenice przesłała do niej propozycję budowy takiego parkingu wzorem innych miast. GDDKiA zaopiniowała ją pozytywnie.

– Mamy zgodę na zagospodarowanie tego terenu z przeznaczeniem na parking i to gmina będzie inwestorem. Dzisiaj trudno jest podać kosztorys oraz termin oddania parkingu. Obecnie powstaje projekt na podstawie którego poznamy odpowiedzi na te pytania – wyjaśnia Maciej Ostrowski.

Jak udało nam się dowiedzieć, na tę chwilę gmina nie planuje poboru opłat za pozostawienie samochodów w tym miejscu.

W innych miastach takie parkingi powstają najczęściej na obrzeżach, a zasada „parkuj i jedź” polega na zostawianiu samochodów w wyznaczonych miejscach i przesiadaniu się do komunikacji zbiorowej. W Krakowie pierwszy parking pod estakadą powstał przy ulicy Wita Stwosza w bezpośrednim sąsiedztwie Regionalnego Dworca Autobusowego.

Tego typu parkingi ulokowane są najczęściej przy dworcach, stacjach kolejowych lub pętlach tramwajowych i autobusowych. Teren pod estakadą w Myślenicach znajduje się w odległości zaledwie 250 metrów od dworca autobusowego.

Na podobnych zasadach w powiecie myślenickim działa uznany przez mieszkańców zwyczajowo teren pod estakadą w Stróży, gdzie każdego dnia mimo zakazu parkowania i ostrzeżenia o możliwości odholowania, kierowcy zostawiają tam swoje samochody. Obecnie pomiędzy wójtem Gminy Pcim a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad toczą się rozmowy w sprawie legalizacji parkingu.

Piotr Jagniewski Piotr Jagniewski Autor artykułu

Dziennikarz, redaktor, fotoreporter. Lubi dobrze opowiedziane historie i ludzi z pasją, którzy potrafią się nimi dzielić. Od 2014 roku pełni funkcję redaktora naczelnego. (REPORTAŻ, WYWIAD, WYDARZENIA, LUDZIE, SAMORZĄD)