"Parkuj i jedź" pod estakadą

"Parkuj i jedź" pod estakadą
Fot. Piotr Jagniewski

Pomieści 84 samochody i ma rozwiązać problem braku wolnych miejsc postojowych w handlowej części miasta. We wtorek pod estakadą oddano do użytku jeden z największych parkingów w mieście

O tym jak ciężko znaleźć miejsce parkingowe w rejonie dworca autobusowego w Myślenicach wie chyba każdy, kto próbował zostawić tu samochód. Mieszkańcy tego rejonu od dawna skarżą się na zablokowane chodniki i bramy wjazdowe. Parking pod estakadą z założenia będzie służyć tym kierowcom, którzy parkują swoje samochody w Myślenicach i przesiadają się w komunikację zbiorową jadącą m.in. w stronę Krakowa i Zakopanego.

Parking powstał na terenie, którego zarządcą - podobnie jak Zakopianki - jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i to ona musi wydać zgodę na jakiekolwiek inwestycje w tym miejscu. Gmina Myślenice jeszcze w ubiegłym roku przesłała do niej propozycję budowy parkingu typu park&ride wzorem innych miast, a GDDKiA zaopiniowała ją pozytywnie.

W innych miejscowościach parkingi typu „parkuj i jedź” powstają często na obrzeżach miasta, aby podróżujący komunikacją zbiorową nie blokowali miejsc parkingowych z innym przeznaczeniem. Tego typu miejsca ulokowane są najczęściej przy dworcach, stacjach kolejowych lub pętlach tramwajowych i autobusowych. Teren pod estakadą w Myślenicach znajduje się w odległości zaledwie 250 metrów od dworca autobusowego.

Parking w tym miejscu ma rozwiązać problem z całodniowym pozostawianiem samochodów w rejonie ul. Słonecznej i dochodzących do niej ulic Rzemieślniczej, Okulickiego i Armii Krajowej. Pomieści 84 samochody, a zarówno wjazd jak i wyjazd na jego teren będzie odbywał się bezpośrednio z Zakopianki od strony centrum. To właśnie jego usytuowanie po jednej stronie budzi największe obawy mieszkańców. Nie brakuje głosów sugerujących, że optymalnym rozwiązaniem byłoby umiejscowienie wjazdu po stronie zachodniej (po tej stronie Zakopianki, gdzie znajduje się dworzec i galerie handlowe), natomiast wyjazdu od strony wschodniej (gdzie znajduje się m.in. Biedronka i Kaufland).

- Planowaliśmy, aby wjazd i wyjazd z parkingu pod estakadą znajdował się po obu stronach. Na taką opcję nie zgodziła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, która zarządza tym terenem i Zakopianką. W dalszym ciągu będziemy prowadzić negocjacje, aby umożliwić mieszkańcom włączenie się do ruchu z obu stron parkingu bez konieczności wyjeżdżania na Zakopiankę - mówi Mieczysław Kęsek, dyrektor UMiG Myślenice.

Parking kosztował 393.374,79 zł i został wykonany przy współfinansowaniu przez Starostwo Powiatowe. To odpowiedź gminy na wzrost deficytu miejsc postojowych na terenie Myślenic. - W sytuacji, gdzie samochód nie jest już luksusem, a przy każdym domu stoi przynajmniej jeden, a wraz z rozwojem miasta wzrasta ich liczba na drogach - musimy zaspokoić powstałą potrzebę zapewnienia miejsc parkingowych - w rozmowie z nami na początku roku mówił burmistrz Maciej Ostrowski.

Jak zapewniał park&ride to pierwszy krok to rozwiązania tego problemu, a stosowny projekt rozbudowy parkingów w mieście przedłoży jeszcze w tym roku. Będą to parkingi piętrowe rozlokowane w różnych częściach Myślenic.

Piotr Jagniewski Piotr Jagniewski Autor artykułu

Dziennikarz, redaktor, fotoreporter. Lubi dobrze opowiedziane historie i ludzi z pasją, którzy potrafią się nimi dzielić. Od 2014 roku pełni funkcję redaktora naczelnego. (REPORTAŻ, WYWIAD, WYDARZENIA, LUDZIE, SAMORZĄD)