Przegląd techniczny po nowemu

Przegląd techniczny po nowemu

Największe zmiany dotyczące zasad przeglądu technicznego samochodów dotyczą płatności. Diagnoście zapłacimy przed badaniem bez względu na jego wynik, a w przypadku wykrycia usterek, nie możemy liczyć na zwrot pieniędzy. Dodatkowo wszelkie nieprawidłowości trafią do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców

Od 13 listopada weszły w życie nowe przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów. Zasadnicza zamiana dotyczy płatności. O ile jej wysokość nie ulega zmianie i to wciąż wydatek rzędu 98 złotych (właściciele samochodów z instalacją gazową muszą doliczyć ok. 63 złote), to w myśl nowych przepisów, opłata pobierana jest przed rozpoczęciem badania. Co więcej w przypadku wykrycia przez diagnostę nieprawidłowości, kierowca nie może liczyć na zwrot pieniędzy, a ujawniona usterka trafi do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. W takim przypadku z powrotem otrzymamy swój dowód rejestracyjny wraz z listą usterek, które będziemy musieli usunąć w ciągu 14 dni. Jeśli w tym czasie samochód nie przejdzie pozytywnie kolejnego badania, diagnosta zabierze nam dowód i prześle go do Wydziału Komunikacji.

Po naprawie auto przechodzi powtórny przegląd. Badanie może być dokonane na tej samej stacji – wtedy za sprawdzenie usunięcia wskazanych usterek zapłacimy od 13 do 36 zł w zależności od ich rodzaju. Możemy też jechać do innej stacji diagnostycznej, ale wtedy musimy się liczyć z wydatkiem za pełne badanie.

Przed zmianą przepisów zdarzało się, że po negatywnym wyniku badania, kierowcy szukali innych diagnostów, którzy nie zauważali lub nie chcieli zauważać pewnych usterek. Od 13 listopada nie jest to już możliwe, bowiem po wpisaniu usterek do CEPiK, inni diagności będą posiadać informacje o tym dlaczego dany pojazd nie przeszedł przeglądu. Historia usterek wykrytych podczas badań może stanowić cenne źródło informacji dla osób kupujących samochody z drugiej ręki.

Badania techniczne są obowiązkowe dla wszystkich zarejestrowanych pojazdów poruszających się po polskich drogach. Po pozytywnym ich przejściu każdy kierowca otrzymuje wpis do dowodu rejestracyjnego z informacją, do kiedy przegląd jest ważny. Gdy mija termin, pojazd uważany jest za niesprawny. Za poruszanie się autem bez ważnych badań można otrzymać mandat. Przeciętny wiek samochodu zarejestrowanego w województwie małopolskim to 13 lat, a notowany w nim przebieg oscyluje wokół 175 tys. km.

Na mocy nowych przepisów zwiększa się także zakres danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Do CEPiK będą trafiać informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciu przez organ egzekucyjny, czy o zabezpieczeniu majątkowym. Nowelizowane przepisy zakładają też, że obok zakładów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) będzie zobowiązany do przekazywania do CEPiK informacji o szkodach istotnych, do jakich doszło w aucie podczas wypadku – w przypadku pojazdów nieubezpieczonych. Nowe uprawnienia uzyskała Straż Graniczną, która może zatrzymywać dowody rejestracyjne pojazdów i pozwolenia czasowe na prowadzenie auta. Informacja o zatrzymaniu takiego dokumentu trafi następnie do Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Według Ministerstwa Cyfryzacji zmiany pozwolą na „uzyskanie wyższej jakości danych, a tym samym podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa obrotu pojazdami na rynku wtórnym”.

Piotr Jagniewski Piotr Jagniewski Autor artykułu

Reporter, redaktor, fotograf. Lubi dobrze opowiedziane historie i ludzi z pasją, którzy potrafią się nimi dzielić. Z gazetą związany w latach 2006-2018. W latach 2014-2018 pełnił funkcję redaktora naczelnego. (REPORTAŻ, WYWIAD, WYDARZENIA, LUDZIE, SAMORZĄD)