Rafaello z kaszy? Dlaczego nie!

Rafaello z kaszy? Dlaczego nie!
Podczas zajęć z dietetyczkami dzieci przygotowywały piramidy zdrowia i zdrowe posiłki; ich wizyta sprawiła uczniom mnóstwo radości Fot. K. Wilkołek

„Zdrowe odżywianie”, „Ruch to zdrowie”, „Higiena dla zdrowia” i „Co szkodzi naszemu zdrowiu?” – to bloki tematyczne projektu „Cztery smaki zdrowia”, realizowanego od września przez klasę 3a Szkoły Podstawowej nr 3 w Myślenicach.

Autorką projektu jest wicedyrektorka szkoły Katarzyna Wilkołek.

– Na pomysł ten wpadłam już w ubiegłym roku szkolnym jako wychowawczyni klasy drugiej. Moi uczniowie wykazywali duże zainteresowanie kwestiami zdrowotnymi, poruszanymi podczas lekcji. Pomyślałam, że warto by było pogłębić ich wiedzę na ten temat, wyjść poza podstawy programowe kształcenia ogólnego. Poza tym, widząc obecną tendencję wśród uczniów do spędzania czasu wolnego przed telewizorem czy komputerem, chciałam zaproponować im alternatywne formy organizowania czasu, sprzyjające ich prawidłowemu rozwojowi. Stworzyłam więc projekt „Cztery smaki zdrowia”, promujący zdrowy styl życia – mówi wicedyrektorka.

W ramach pierwszego modułu „Zdrowe odżywianie” dzieci odwiedziły dietetyczki z Polskiego Centrum Dietetycznego „Projekt Zdrowie”. Z ich pomocą uczniowie przygotowali piramidę zdrowia oraz skomponowali posiłek z uwzględnieniem poznanych zasad zdrowego odżywiania: koktajl owocowo–warzywny oraz rafaello z kaszy jaglanej. – Niektóre dzieci niechętnie godziły się na dodanie do koktajlu np. pietruszki, ale wspólnie z paniami dietetyczkami uświadomiłam im, że takie produkty również trzeba wprowadzać do diety – mówi Katarzyna Wilkołek.

Dzień rekreacji na boisku

Projekt „Cztery smaki zdrowia” to nie tylko zajęcia w szkole, ale też w plenerze. Za nami Jesienny Dzień Rekreacji (moduł „Ruch to zdrowie”) przeprowadzony na boisku klubu sportowego „Orzeł” przez szkolnych wuefistów. Były gry, zabawy i rozgrywki sportowe. Do udziału w nich Katarzyna Wilkołek zaprosiła też uczniów pozostałych klas trzecich. Podobne wydarzenie (Wiosenny Dzień Rekreacji) planowane jest na wiosnę. Drugi moduł zawiera ponadto m.in. gimnastykę śródlekcyjną z muzyką i układami choreograficznymi opracowanymi przez uczniów.

Trzeci blok „Higiena dla zdrowia” obejmować będzie m.in. spotkania ze szkolną pielęgniarką, która uświadomi znaczenie higieny dla zdrowia, natomiast na czwarty „Co szkodzi naszemu zdrowiu?” składać się będzie cykl spotkań ze szkolną pedagog na temat uzależnień i złych nawyków. Dzieci będą też uczyć się asertywności, zrozumienia siebie i poznania swoich mocnych stron.

Ja mam pomysł!

Wicedyrektorka podkreśla, że projekt ma określone wytyczne, ale dzieci mogą dodać do niego coś od siebie, wcielać swoje pomysły. – Są bardzo aktywne. Często proponują nowe rozwiązania.

Projekt potrwa do końca roku szkolnego (zakończony ma zostać wystawą prac plastycznych), ale nasza rozmówczyni nie wyklucza jego kontynuacji w przyszłym roku. – Porusza on bardzo ważną tematykę. Zdrowe nawyki przekazywane teraz dzieciom zaprocentują w przyszłości. A nie wystarczy im powiedzieć, trzeba im to pokazać – podsumowuje wychowawczyni.

 

 

Anna Ostafin Anna Ostafin Autor artykułu

dziennikarka z pasją, ciekawa świata i ludzi, doświadczenie zdobywała w rozgłośni radiowej, portalach internetowych i wydawnictwach prasowych, absolwentka filologii polskiej (specjalność medialna).