Rozpoczęło się drążenie tunelu od strony południowej
Drążenie dwukomorowego tunelu na odcinku Zakopianki Skomielna Biała - Naprawa rozpoczęło się w zeszłym roku od strony północnej. Obecnie bardziej zaawansowane prace toczą się w prawej komorze, którego długość przekroczyła już 260 m, natomiast w lewej jest to 235 m. Właśnie rozpoczęto drążenie tunelu od drugiej - południowej - strony
Różnica w długości tuneli jest zabiegiem celowy, wynikający z technologii jego drążenia, zwłaszcza w tak trudnym terenie. Równocześnie trwają prace przy zbrojeniu i konstrukcji jego ostatecznej obudowy. W minionym tygodniu postępom prac przyglądali się premier Beata Szydło oraz
minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, którzy wizytowali budowę tunelu na odcinku od Lubnia do Rabki Zdroju.
- Bardzo się cieszę, że ta ważna inwestycja jest realizowana konsekwentnie i planowo. Wszystko wskazuje na to, że niedługo będziemy mogli się cieszyć dobrym dojazdem do Zakopanego - powiedziała premier Beata Szydło na placu budowy.
Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w ubiegłym roku. Będzie to ok. 16,7 km nowej drogi (w tym 15,8 km ekspresowej), a oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowił będzie 12,3% całej trasy, wybudowane zostanie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady).
Cała inwestycja została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała oraz Skomielna Biała - Chabówka. Najpóźniej zostaną zakończone prace na odcinku Skomielna Biała - Naprawa, które mają potrwać do końca 2020r. Odcinki Lubień - Rabka, Lubień - Naprawa oraz Skomielna Biała - Rabka - Chabówka, zakończą się wcześniej, odpowiednio w 2018 i 2019 r.
- Droga ekspresowa S7 jest ważnym elementem szkieletu komunikacyjnego Polski. Łączy ważne ośrodki gospodarcze i turystyczne w naszym kraju. Z tego względu z obecnym programie rządowym budowy dróg krajowych do 2025 r. przeznaczono na jej realizację 20,8 mld zł. W samym tylko województwie małopolskim chcemy wydać na budowę S7 ponad 5,5 mld złotych. Na cały odcinek Lubień - Rabka przewidziano w rządowym programie budowy dróg blisko 2,4 mld zł - tłumaczył minister Adamczyk.
Lubień - Naprawa
Umowa z polsko-ukraińskim konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacją ALTIS-HOLDING z Kijowa podpisana została 29 czerwca 2016 r. Na realizację drogi konsorcjum ma 22 miesiące od daty zawarcia umowy. Na tym odcinku drogi ekspresowej oprócz dwujezdniowej drogi klasy S o długości 7,6 km powstaną m.in. dwa MOP-y: „Lubień” i „Krzeczów” i 10 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty ) i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim.
Naprawa - Skomielna Biała
Umowa na realizację tego odcinka została podpisana 29 czerwca 2016 r, a włoska firma Astaldi ma go wykonać w ciągu 54 miesięcy od daty podpisania umowy. Na odcinku o długości 3,1 km powstanie dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km (czyli w praktyce trzeba wydrążyć ponad 4 km tunelu), z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.
Tunel na Zakopiance
Do 9 października dwie nitki tunelu drążone były tylko od strony północnej, czyli w Naprawie. Od tego dnia rozpocznie się drążenie także od strony południowej, w miejscowości Skomielna. Tunel jest budowany w trudnym geologicznie terenie fliszu karpackiego, na który składają się różne warstwy geologiczne. Z tego powodu budowany jest techniką drążeniową bez użycia tarcz, do jakich przyzwyczaiły nas inne budowy, jak choćby metra w Warszawie. Cała konstrukcja tunelu będzie się składać z dwóch osobnych komór pod górą Luboń Mały, połączonych tunelami technicznymi. W każdej z komór znajdzie się osobna jezdnia. Obie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi.
Ponad pół kilometra tuneli
Od strony północnej wydrążono już, wraz z obudową tymczasową, 266 metrów tunelu prawego, wykonano 192 metry spągu (część, po której zostanie poprowadzona jezdnia) oraz 83 metry stropu obudowy stałej. Na lewej nitce wydrążono wraz z obudową tymczasową 235 metrów, wykonano 161 metrów spągu oraz 70 metrów stropu obudowy stałej.
Portal północny
Trwają prace przy budowie muru oporowego przed portalem południowym tunelu, od strony Skomielnej Białej: skarpa nad murem wzmocniona została kotwami gruntowymi, wykonano też mur górny wraz z palisadą dodatkową u podnóża skarpy, mur środkowy, mikropale kotwiące dla palisady dodatkowej.
Skomielna Biała - Chabówka - Rabka Zdrój
Umowa na budowę została podpisana 31 marca 2016 r. z włoską firmą Salini, która na realizację drogi ma 22 miesiące od daty zawarcia umowy. Oprócz dwujezdniowej drogi o długości 6,1 km powstaną m.in. dwa węzły drogowe „Skomielna Biała” i „Zabornia”, Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższy, liczący 992 metry oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle „Skomielna”.
Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie fragment dk 47 (dwujezdniowy) do Chabówki, gdzie będzie włączony do istniejącej już dwujezdniowej dk 47 Chabówka - Rdzawka.