Urzędy w czasie epidemii. Kolejny test dla nas wszystkich

Urzędy w czasie epidemii. Kolejny test dla nas wszystkich

Nikt nie ma już wątpliwości, że epidemia koronawirusa całkowicie wywróciła nasz dotychczasowy świat do góry nogami. Wszyscy zostaliśmy postawieni w zupełnie nowej sytuacji, w której musimy funkcjonować.

 Wprowadzonych zostało wiele zakazów zmieniających nasze dotychczasowe życie, mimo to życie toczy się dalej, a my - choć w nieco zmienionej formie - musimy nadal żyć, robić zakupy, czy załatwiać niezbędne dla nas sprawy urzędowe.

Niestety nasi czytelnicy alarmują nas, że niektóre instytucje przypominają zabarykadowane twierdze i załatwienie w nich czegokolwiek nastręcza sporo trudności. Zazwyczaj nie jest to zła wola urzędników tam pracujących, ale górę biorą kwestie organizacyjne. Jak zatem funkcjonują poszczególne, myślenickie urzędy?

W Starostwie Powiatowym sprawy można załatwić na trzy sposoby: umówić się na wizytę za pomocą internetu, wysłać dokumenty pocztą, albo wrzucić dokumenty do skrzynki podawczej, ustawionej bezpośrednio przy Starostwie, a także przy ulicy Drogowców 2 w Myślenicach przy budynku Starostwa Powiatowego zlokalizowanej przy wejściu do Wydziału Komunikacji, przy parkingu. Jeżeli dokumenty zostały już złożone, należy czekać na telefon od pracownika w celu umówienia spotkania lub wyznaczenia daty na odbiór dokumentów.

W podległym Starostwu Urzędzie Komunikacji sytuacja jest dokładnie taka sama, co oczywiście znacznie utrudnia życie petentów.

Wydział Geodezji działa tak jak Starostwo. Bezpośrednia obsługa możliwa jest w punkcie obsługi na parterze budynku przy ulicy Słowackiego 36, na dole w holu, wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu terminu wizyty – dokładnej daty i godziny z osobą prowadzącą sprawę.

Największe trudności przysparza załatwienie sprawy w Urzędzie Pracy. Możliwy jest tylko kontakt telefoniczny lub mailowy, przed urzędem znajduje się skrzynka, do której można wrzucać dokumenty. Działalność Urzędu Pracy budzi największe zdenerwowanie zgłaszających się do nas czytelników.

W myślenickim oddziale ZUS sytuacja również jest trudna dla petentów, niestety mimo licznych prób nie udało nam się dodzwonić do placówki, w pełni rozumiemy zatem frustrację każdego, kto próbował załatwić pilną kwestię lub dowiedzieć się czegoś istotnego telefonicznie. Udało się nam jednak ustalić, że aby załatwić tam swoją sprawę dokumenty można złożyć drogą elektroniczną przez PUE ZUS, przesłać za pośrednictwem poczty lub osobiście w placówce ZUS do krzynki przeznaczonej na dokumenty.

Prawdziwą twierdzą trudną do zdobycia okazuje się być Urząd Skarbowy. Kontakt jest wyłącznie telefoniczny lub mailowy. Aż do odwołania brak jest możliwości obsługi bezpośredniej. Niestety kontakt telefoniczny z Urzędem również jest ćwiczeniem dla naszej cierpliwości. Co prawda pani w Urzędzie Skarbowym odbiera telefony, ale jak przełącza do osoby, „która się tym zajmuje” to już nikt nie odbiera. Zatem, jeśli chcemy coś załatwić telefonicznie, to trzeba się przygotować na wielokrotne dzwonienie. Pozostaje mieć nadzieję, że to my mieliśmy wyjątkowego pecha, choć z informacji od czytelników wynika, że takich „pechowych” osób jest niestety więcej. Dziwi to bardzo w tak newralgicznym urzędzie.

Zdaniem zarówno naszym, jak i naszych czytelników, jednym z lepiej funkcjonujących urzędów, w tych trudnych czasach, jest Urząd Pocztowy w Myślenicach. Zarówno główny budynek, jak i placówka przy ulicy M. Reja zdają się stać przysłowiowym „frontem do klienta”. Przy zachowaniu wszystkich zaleceń sanitarnych, obsługa prowadzona jest w sposób płynny i bardzo sprawny, a godzinny pracy maksymalnie dostosowane do potrzeb klientów.

Powodów do narzekań nie mają również osoby chcące załatwić swoje sprawy w Urzędzie Miasta i Gminy w Myślenicach. Od końca kwietnia dla mieszkańców gminy została uruchomiona Sala Obsługi Klienta. Przed wejściem na salę znajduje się płyn do dezynfekcji oraz jednorazowe rękawiczki, bezpośrednio przy stanowisku może znajdować się tylko jedna osoba. W trakcie załatwiania spraw ściśle przestrzegane są wszystkie procedury bezpieczeństwa zalecone w czasie epidemii. Jest to niezwykle istotny element, który decyduje o bezpieczeństwie zarówno petentów jak i pracowników oraz wpływa na obopólny komfort załatwiania spraw.

Na sali, bez potrzeby wchodzenia dalej do urzędu, załatwiane są wszystkie najważniejsze sprawy związane z działalnością gospodarczą, czy dowodem osobistym. Swoje stanowiska posiada również wydział gospodarki przestrzennej, wydział mienia oraz Urząd Stanu Cywilnego. Oczywiście czynna jest kasa oraz dziennik podawczy. Pozostawione jest również jedno wolne stanowisko, które zajmuje - w razie potrzeby - urzędnik z działu, który w danej chwili jest potrzebny.

Epidemia koronawirusa to test dla nas wszystkich. Ważne jest, abyśmy w tych trudnych chwilach mieli wsparcie ze strony urzędów, bo mimo trudnej sytuacji, życie toczy się nadal – dobrze by było, byśmy swoje, istotne dla nas sprawy, mogli załatwić w sposób możliwie najbardziej komfortowy, a co najważniejsze: bezpieczny.

 

Marek Stoszek Marek Stoszek Autor artykułu

Prezes myślenickiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego. Badacz i propagator historii, kultury i tradycji naszego regionu. Od września 2019 redaktor naczelny Gazety Myślenickiej.