Uwaga na śniadanie! Pierwsze i drugie

Najważniejszą częścią naszego ciała jest… mózg. Czy dbamy o niego równie dobrze, jak o inne części ciała? Np. twarz, włosy, ręce. Nasz mózg też potrzebuje troski, potrzebuje, by o niego codziennie dbać, służy nam przecież nieprzerwanie od urodzenia do śmierci, pracuje całą dobę, również w nocy. Czego potrzebuje nasz mózg?

 

- odpowiada Maria Zdybał psycholog
z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Myślenicach

 

Mózg jak cały organizm - potrzebuje właściwego odżywiania i wystarczająco długiego odpoczynku.

Jedzenie ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie i funkcjonowanie. W każdym wieku, szczególnie w okresie intensywnego wzrostu i wytężonego wysiłku fizycznego i intelektualnego. Pamiętamy zwykle o zjedzeniu obiadu, ale zapominamy, albo brakuje nam czasu, na solidne śniadanie. A śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia.

Wyniki badań wykazują, że niezjedzenie śniadania może powodować u dziecka nadpobudliwość (skutkującą problemami w koncentracji, trudnościami w zapamiętywaniu, wahaniami nastroju i nadmierną ruchliwością). Odpowiednie śniadanie wpływa korzystnie na funkcjonowanie dziecka w szkole, dobre samopoczucie psychiczne oraz zachowanie. Gdy dzieci, które nie jadły śniadań, zaczęły jej jadać, miały znacznie stabilniejszy nastrój przez resztę dnia.

Głód zaburza równowagę hormonalną. Jeżeli poziom cukru we krwi u dziecka zbytnio spada, jego organizm reaguje wydzielaniem hormonów stresu przez nadnercza. Ich zadaniem jest podniesienie poziomu cukru we krwi, jednak silna aktywacja tych hormonów sprawia, że dziecko może odczuwać lęk, niepokój, mieć mętlik w głowie. Te bolesne odczucia mogą być rozładowane w czasie ataku złości. Niski poziom cukru wiąże się z brakiem glukozy w mózgu, co może prowadzić do niekontrolowanego zachowania, jak pod wpływem alkoholu.

Mózg nie gromadzi substancji odżywczych, dlatego musi być regularnie karmiony w ciągu dnia. Wartościowy dla mózgu posiłek, zapewnia mu dobre funkcjonowanie na około dwie - trzy godziny. Rano, po kilku godzinach snu, bez posiłku, mózg musi zatem otrzymać „zastrzyk energii”, by dziecko mogło dobrze funkcjonować, miało dość siły od rana na realizację swoich zadań, obowiązków i spełnianie oczekiwań dorosłych. A potem mózg musi otrzymać kolejną porcję substancji odżywczych, czyli drugie śniadanie, by dziecko mogło się uczyć, rozwiązywać zadania przez kolejne dwie, trzy godziny lekcyjne. Starsze dzieci, które mają więcej zajęć lekcyjnych i dłużej przebywają w szkole, powinny zjeść też w szkole obiad.

Zapewniając zatem regularne i wartościowe posiłki dzieciom dbamy nie tylko o ich zdrowie fizyczne, ale dbamy również o ich samopoczucie psychiczne, dobre wyniki w nauce, w relacjach z innymi i poprawne zachowanie.

A więc drodzy rodzice - siadajcie rano razem z dziećmi do stołu, jedzcie z nimi śniadanie i przypominajcie im o zabraniu do szkoły drugiego śniadania (najlepiej kanapka i jakiś owoc oraz koniecznie woda mineralna do picia). I sami również bierzcie kanapki do pracy. Bądźcie dobrym przykładem dla swoich dzieci!