Z Krakowa do Myślenic koleją? Jest porozumienie

Przedstawiciele pięciu gmin we współpracy z samorządem województwa małopolskiego podpisały porozumienie na mocy którego mają opracować koncepcję budowy linii kolejowej prowadzącej z Krakowa do Myślenic

Myślenice to jedyne duże miasto w okolicach Krakowa bez dostępu do kolei. W przyszłości może się to zmienić. Pierwszy krok w tym kierunku wykonano jeszcze w sierpniu, kiedy z inicjatywy burmistrza Macieja Ostrowskiego i posła Jarosława Szlachetki odbyło się spotkanie podczas którego wspólnie z zastępcą prezydenta Krakowa Tadeuszem Trzmielem, burmistrzem Sułkowic Piotrem Pułką, burmistrzem Świątnik Górnych Witoldem Słomką, wójtem Sieprawia Tadeuszem Pitalą oraz radnym dzielnicy Swoszowice - Dominikiem Galasem rozważano możliwość współpracy.

W ubiegłym tygodniu przedstawiciele Województwa Małopolskiego oraz miast i gmin: Kraków, Myślenice, Świątniki Górne, Siepraw oraz Sułkowice złożyli podpisy pod listem intencyjnym zobowiązującym ich do współpracy. Cel jest prosty – w jak najkrótszym czasie ustalić możliwości potencjalnego przebiegu linii kolejowej na odcinku Kraków-Myślenice oraz włączenia jej w istniejący system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Zbadane zostaną zarówno możliwości techniczne inwestycji, jak i jej szacowane koszty. Nie lada wyzwaniem w wytyczeniu nowej linii kolejowej będzie odpowiednie rozplanowanie poszczególnych przystanków i całej niezbędnej infrastruktury takiej jak dworce, czy parkingi.

- W ciągu ostatnich lat na małopolskich torach dokonała się prawdziwa rewolucja. Przyzwyczailiśmy małopolan do tego, że pociągi są tanie, szybkie, komfortowe i punktualne. Nic więc dziwnego, że połączenia uruchomione w ramach SKA z miesiąca na miesiąc biją kolejne rekordy popularności. Wierzę, że dzięki dziś nawiązanej współpracy Myślenice w przyszłości znajdą się na kolejowej mapie regionu, a mieszkańcy okolicznych gmin, którzy przesiądą się z samochodów do pociągów, będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do szkoły, pracy czy na uczelnię – podczas podpisania porozumienia mówił marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

W odpowiedzi burmistrz Myślenic Maciej Ostrowski, podkreślił, że to początek długiej drogi do realizacji olbrzymiego przedsięwzięcia.

– Za nami pierwszy krok jakim jest podpisanie listu intencyjnego kilku samorządów, które rozpoczynają przygotowania do współpracy przy tej inwestycji. Myślenice potrzebują takiego połączenia z Krakowem jakie dzisiaj ma np. Wieliczka. To będzie duże usprawnienie transportu i odciążenie tym samym Zakopianki – mówił.

Zakopianka to jedna z najpopularniejszych tras prowadzących do stolicy Małopolski. Tylko w godzinach porannego szczytu każdego dnia od strony południowej do Krakowa wjeżdża nią ponad 5 tys. samochodów. Ich liczba może znacznie się zmniejszyć, kiedy wzdłuż krajowej „siódemki” na od odcinku z Krakowa do Myślenic pobiegną tory, po których kursować będą pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zanim jednak to się stanie, niezbędne jest opracowanie szczegółowej koncepcji przebiegu nowej linii, a ta ma być gotowa jeszcze w przyszłym roku. Samorządowcy liczą na to, że jej opracowanie wzmocni szanse na wpisanie projektu do planów inwestycyjnych PKP PLK S.A.

Piotr Jagniewski Piotr Jagniewski Autor artykułu

Dziennikarz, redaktor, fotoreporter. Lubi dobrze opowiedziane historie i ludzi z pasją, którzy potrafią się nimi dzielić. Od 2014 roku pełni funkcję redaktora naczelnego. (REPORTAŻ, WYWIAD, WYDARZENIA, LUDZIE, SAMORZĄD)