Zostawili swój artystyczny ślad

Zostawili swój artystyczny ślad

Blisko dwa tygodnie trwały XXI Międzynarodowe Warsztaty Artystyczne połączone z XVIII Europejskimi Warsztatami Plastycznymi. Jedna i druga impreza zaowocowała dużym i wartościowym dorobkiem artystycznym, którego poszczególne elementy będziemy mogli zobaczyć i docenić w różnych miejscach naszego miasta

Poprzednie edycje warsztatów odbywały się pod hasłem „Budujmy mosty zamiast murów”, a mosty jakie zbudowali artyści przez dwie dekady trwania warsztatów spowodowały, że mogło dojść do „Spotkania” – bo takie było hasło tegorocznych warsztatów. Ich ideę, przesłanie i artystyczne efekty najlepiej może chyba przedstawić ktoś, kto jest obecnie głową całego skomplikowanego logistycznie przedsięwzięcia. Agnieszka Funek – Wiśniowska przejęła schedę po swoich rodzicach – Janie Funku i Alinie. To właśnie z nią rozmawiamy o tegorocznej imprezie:

W tym roku warsztaty odbyły się pod hasłem „Spotkania”. Jak przybliżyłabyś znaczenie tego hasła?

Pomysł na taki tytuł wziął się z rozmowy z samymi artystami, którzy przyjeżdżali co roku na Warsztaty. „Spotkanie” rozumiemy jako zapoznanie się z człowiekiem, ale i sztuką, emocjami, przemyśleniami, relacjami, a przede wszystkim spotkanie z Innym. Chcielibyśmy aby myśleniczanie mieli możliwość spotkania ze sztuką nie tylko w galerii ale i w codziennym otoczeniu - stąd projekt który mam nadzieję uda nam się zrealizować we współpracy z UMiG Myślenice, aby duże prace, głównie rzeźby, zainstalować w przestrzeni publicznej.

Czym tegoroczne MWA różnią się od tych z lat poprzednich?

Głównie tym, że odbywają się w innym niż dotychczas miejscu – spotykamy się nie w przestrzeni zamkniętej, ale otwartej. Stało się tak poniekąd celowo. Od zawsze przyświecała nam myśl, aby sztuką się dzielić na co dzień z innymi i żeby nie zamykała się ona w czterech ścianach tylko wychodziła do ludzi. Wtedy o to tytułowe „Spotkanie” będzie łatwiej. Ponadto trochę w nawiązaniu do zeszłorocznego przedstawienia w filmowej formie biura MWA „od środka”, chcieliśmy teraz w podobny sposób pokazać pracę artystów w ich naturalnym środowisku.

Które z dzieł obecnej edycji warsztatów uznałabyś za szczególnie istotne?

Myślę, że takim szczególnym symbolem tegorocznej edycji i wszystkich warsztatów, które doprowadziły nas do dzisiejszego punktu jest rzeźba naszego wieloletniego uczestnika Marka Foldsa. Nawiązuje do najważniejszej idei warsztatów – budowania mostów zamiast murów. Stąd i sama rzeźba ma formę takiego symbolicznego mostu. Choć na otwarciu warsztatów można było zobaczyć mur ułożony z tych samych materiałów. To właśnie symbol „Spotkania” - mur który można przerobić na most.

Jak pojawiła się idea tej symbolicznej rzeźby ?

To było jeszcze wiele lat temu, kiedy Mark był bardzo świeżym uczestnikiem naszych spotkań i toczył rozmowę przy stole z moją Mamą, a rozmowa toczyła się w co najmniej trzech językach oraz za pomocą kartki i ołówka. Mark naszkicował wtedy projekt mostu, którego różne przęsła będą symbolizować różne kraje. I który pozwoli również na spotkanie różnych kultur. To co mogą zobaczyć ludzie odwiedzający naszą wystawę, to w zasadzie wstępny projekt bo marzy nam się wybudowanie rzeczywistego mostu tego typu nad myślenicką Rabą.

Co obejmowały tegoroczne warsztaty?

W ramach „Spotkań” odbyły się XVIII Europejskie Warsztaty Plastyczne dla dzieci i młodzieży (w tym Spotkania ze Sztuką dla Środowiskowej Świetlicy Socjoterapeutycznej) w których wzięło udział 44 dzieci z terenu Miasta i Gminy Myślenice, a zajęcia obejmowały działalność plastyczną i teatralną, zaś prowadzone były przez Joannę Jaromin, Natalię Nowacką i Dorotę Ruśkowską. Były też zajęcia dla dorosłych amatorów które odbywały się pod hasłem „Otwarte drzwi” a brało w nich udział 8 osób.

A jak mógł skorzystać z warsztatów ktoś, kto nie widzi w sobie artystycznego powołania czy talentu a po prostu chciałby dotknąć sztuki czy po prostu poznać artystów?

Było też i ku temu sporo okazji, bo w Myślenickim Ośrodku Kultury i Sportu zorganizowaliśmy cykl wykładów o sztuce, które prowadzili uczestnicy warsztatów, a były to spotkania o „Literze armeńskiej” prowadzone przez Surena Vardaniana, o „Sztuce współczesnej Wielkiej Brytanii” Marka Foldsa czy też o „Ukraińskiej sztuce włókna” Olhi Lukovskiej. Otwarte dla osób z zewnątrz były również „Wieczory kultur” – słowackiej, izraelskiej, polskiej, ukraińskiej i anglosaskiej.

Co z Twojego punktu widzenia zmieniło się na warsztatach na przestrzeni ostatnich kilku lat?

Różnica, którą najbardziej daje się odczuć, to fakt że artyści którzy biorą udział w warsztatach to coraz częściej praktycznie ich współorganizatorzy, a nie tylko bierni uczestnicy. W tym miejscu muszę wymienić wszystkich tych, którzy biorą udział w warsztatach w takiej podwójnej roli: Bonnie Shanas, Suren Vardanian, Mark Filds, Joss Smith, Olha Lukovska, Anka Ambroży- Kowalska, Kasia Jeneralczyk-Fiołek, Jolanta Czernecka, ekipa Słowacka – Vlado Lofaj, Michal Palko, Zuzana Magercakova oraz właściwie każda z osób współtworzyła to nasze „Spotkanie”.

Czego nie wiemy o warsztatach artystycznych?

Może nie tyle nie wiemy, ale ludzie chyba często nie zdają sobie sprawy, że warsztaty artystyczne to już nie tylko dwa tygodnie aktywności artystycznej na początku lipca na Zarabiu, ale to już cykl imprez które trwają niemal cały rok i składa się na nie szereg wystaw i wernisaży odbywających się nie tylko w Polsce ale i we Francji czy na Słowacji. I o tym warto pamiętać, jak również o tym że nie byłoby Warsztatów gdyby nie pomoc naszych przyjaciół i sponsorów.

 

Artyści którzy wzięli udział w XXI Międzynarodowych Warsztatach Artystycznych:

Joanna Jaromin (Polska), Jan Funek (Polska), Agnieszka Wiśniowska-Funek (Polska), Michal Palko (Słowacja), Aleksiej Szkurat (Rosja), Jolanta Czernecka (polska), Lidia Sztwiertnia (Polska), Urszula Bojenko (Polska), Zuzana Magereiakova (Słowacja), Giennadyi Rusietski (Rosja), Joss Smith (Wielka Brytania), Katarzyna Jeneralczyk-Fiołek (Polska), Olha Lukovska (Ukraina), Bonnie Shanas (USA), Andrea Nemethova (Słowacja), Mark Folds (UK-Walia), Fred Birse (UK- Szkocja), Wasyl Lutsiv (Ukraina), Sylwia Mirowska-Ignacok (Polska), Vlado Lofaj (Słowacja), Jurij Korovkin (Ukraina), Suren Vardanian (Armenia), Anna Wolska (Polska), Bohdan Rozhak (Ukraina), Bartłomiej Dyrcz (Polska), Anna Ambroży-Kowalska (Polska), Stanisław Winter (Polska), Stanisław Szczepan Cichoń (Polska), Zdzisław Bednarz (Polska), Barbara Kalinowska (Polska), Dorota Ruśkowska (Polska), Barbara Kmiecik (Polska), Marian Kralik (Słowacja), Eugeniusz Molski (Polska), Ludmila Benkova (Słowacja), Tanya Regal (Izrael), Marta Kalmar (Polska), Roman Opaliński (Ukraina), Marek Wójcik (Polska) i pies Luna (Słowacja).

Rafał Podmokły Rafał Podmokły Autor artykułu

Dziennikarz, meloman, biblioman, kolekcjoner, chodząca encyklopedia sportu. Podobnie jak dobrą książkę lub płytę, ceni sobie interesującą rozmowę (SPORT, KULTURA, WYWIAD, LUDZIE).