KWW M Pszczola

50 lat temu - lądowanie na Księżycu

50 lat temu - lądowanie na Księżycu

W tych felietonach staram się Państwu przybliżać te osiągnięcia nauki i techniki, które mogą być podstawą rozwinięcia w Myślenicach biznesu opartego na nauce. Czasem jednak będę sięgać do historii, bo skoro świętujemy rocznice bitew albo wydarzeń politycznych – to powinniśmy także przypomnieć sobie czasem sukcesy nauki i techniki, gdyż wpłynęły one bardziej na rozwój ludzkości, niż osiągnięcia dowódców czy polityków.

W najbliższą sobotę przypada 50. rocznica pierwszego lądowania człowieka na Księżycu. Miało ono miejsce 20 lipca 1969 roku o godzinie 20:17. Lądujący na Księżycu pojazd oznaczony jako LM (Lunar Module) był częścią statku Apollo 11. Druga część tego statku, oznaczona jako CSM, krążyła na orbicie wokół Księżyca, czekając na powrót załogi lądownika. W pionierskim locie uczestniczyli astronauci: Neil Armstrong (dowódca, pierwszy człowiek, który stanął na księżycu), Edwin Aldrin (pilot lądownika LM, drugi człowiek, który stanął na Księżycu) oraz Michael Collins, który pozostał w statku CSM i krążył wokół Księżyca czekając na kolegów spacerujących po jego powierzchni. Cała wyprawa trwała ponad 8 dni (większą część czasu zajął lot do Księżyca i z powrotem – to duży dystans, aż 400 tys. km!). Na powierzchni Księżyca astronauci spędzili 21 godzin i 36 minut, zbierając w tym czasie 22 kg próbek gruntu księżycowego.

Po locie Apollo 11 odbyły się loty kolejnych sześciu statków o nazwach od Apollo 12 do Apollo 17, przy czym było tylko pięć lądowań, bo podczas wyprawy Apollo 13 eksplodował zbiornik z tlenem i niemal cudem udało się uratować astronautów, którzy wrócili na Ziemię bez lądowania na Księżycu.

W lotach na Księżyc nie uczestniczył żaden Polak, ale nasz rodak zbudował samochód, którym astronauci z wypraw Apollo 15, 16 i 17 jeździli po Księżycu. Samochód ten nazywany LRV (Lunar Roving Vehicle) został zbudowany w firmie General Motors przez zespół kierowany przez Polaka, Mieczysława Bekkera. Bekker pracował w USA, ale był naszym rodakiem. Urodził się w Polsce, w Polsce się kształcił, w Polsce stworzył podstawy teorii współpracy koła z mało zwięzłym podłożem, co miało potem kluczowe znaczenie przy projektowaniu samochodu, który jeździł po księżycowym pyle. Bekker wymyślił koła wykonane z siatki stalowej z nakładkami z tytanowych blaszek. Trzy pojazdy zbudowane według koncepcji Bekkera poleciały na Księżyc, przejechały tam dziesiątki kilometrów i są tam do dziś.

Dlatego patrząc na Księżyc pamiętajmy o tym, że z naszych rodaków nie tylko Pan Twardowski go zdobywał!

Ryszarda Tadeusiewicza