Było bardziej kameralnie
Zdarzały się już takie Festiwale Kolęd i Pastorałek w Myślenicach na które przyjeżdżało ponad 30 zespołów, a sama impreza trwała 3 dni. W tym roku chęć udziału w festiwalowych zmaganiach zgłosiło 13 zespołów, a 11 z nich zobaczyliśmy na scenie sali widowiskowej Myślenickiego Ośrodka Kultury i Sportu
Nie tylko tam zresztą mogliśmy usłyszeć uczestników, bo tradycją festiwalu są występy każdego chóru w czasie liturgii mszy w jednym z czterech kościołów naszego miasta - kościół pw. Narodzenia NMP (Rynek), kościół pw. św. Jakuba (Stradom), kościół pw. św. Brata Alberta (Osiedle 1000-lecia) oraz kościół pw. św. Franciszka z Asyżu (Zarabie).
Skromniejsza niż w poprzednich latach obsada festiwalu nie oznacza jednak, że nie było czego posłuchać, bo podobnie jak w poprzednich edycjach repertuar zespołów często dosyć odbiegał od tego co przeciętnemu odbiorcy kojarzy się ze słowem kolęda lub pastorałka. Było to po części wynikiem faktu, że na myślenicki przegląd przyjeżdżają ciągle zespoły z różnych części naszego kraju przywożące ze sobą swoje muzyczne tradycje, a dyrygentami i muzycznymi kierownikami tych chórów są osoby którym nie obce są poszukiwania własnych środków wyrazu i swojej „nuty”.
prof. dr hab. Jerzy Kurcz: To już XXVIII festiwal i mam wrażenie, że udało nam się napisać kolejny rozdział pięknej historii. W czasie gdy odbywa się ten festiwal Myślenice stają się takim małym Betlejem, gdzie z różnych stron Polski przyjeżdżają chóry i kolędują.
Myślę, że będzie tak i w kolejnych latach. To wydarzenie stało się częścią życia kulturalnego tego miasteczka. W ciągu tych 28 edycji wystąpiło już kilkadziesiąt chórów a solistów pewnie trudno zliczyć. Tegoroczny festiwal odbywał się w bardziej kameralnej obsadzie. Przeważały również kameralne chóry. Nie sposób stwierdzić, czy to jest trwała tendencja, czy też specyfika obecnej edycji tej imprezy.
Charakterystyczne dla tego festiwalu jest to że co roku słyszymy jakieś nowe kolędy bądź nowe opracowania starych kolęd. I to jest bogactwo tego festiwalu, a dodatkowym jest fakt, że udało nam się połączyć go z Ogólnopolskim Konkursem Kompozytorskim, dzięki czemu nie tylko propagujemy ten stary „żelazny” repertuar, ale i wzbogacamy go o całkiem nowe utwory”.
Piotr Szewczyk: Chcę podziękować wszystkim uczestnikom festiwalu, że przywożą do Myślenic tak wspaniałe kompozycje, dźwięki i nastrój. Festiwal ma już 28 lat i jest już dobra historią polskiej chóralistyki. Dziękuję również jurorom, którzy są z nami od lat i surowym, acz życzliwym uchem oceniają wykonawców. Wielkie słowa podziękowania należą się również Miastu i Gminie Myślenice, które od 28 lat wspiera festiwal i jest jego fundatorem.
Burmistrz Jarosław Szlachetka: Mnie jako gospodarzowi niezmiernie miło jest gościć was na tym festiwalu. Cieszę się, że razem z nami tworzycie jego historię i jestem przekonany, że w kolejnych latach ten festiwal będzie się odbywał.
Jury w składzie: prof. dr hab. Marta Wierzbieniec, ksiądz prof. Robert Tyrała, prof. dr hab. Jerzy Kurcz oraz prof. dr hab. Wiesław Delimat przyznało nagrody w następujących kategoriach:
*chóry jednorodne: I nagroda: Krakowski Chór Żeński Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II (dyrygent Łucja Nowak), II i III nagrody nie przyznano;
*chóry mieszane: I nagroda: Chór Dominanta Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (dyrygent Małgorzata Langer-Król), II nagrody nie przyznano, III nagroda: Zespół Pieśni i Tańca AGH „Krakus” w Krakowie (dyrygent Maciej Maksoń);
*chóry kameralne: I nagrody nie przyznano, II nagroda ex aequo: Krakowski Chór Męski z Krakowa (dyrygent Ivan Vrublevskyi) oraz Chór „Hereditatem Regnum” z Szalowej (dyrygent Maria Dziedzic), III nagroda ex aequo: „Canticum Novum” z Suszca (dyrygent Szymon Cichoń) oraz Zespół „Ale Cantare” z Płoskiego koło Zamościa (dyrygent Barbara Rabiega);
*wyróżnienie: Chór „Fermata” - skład kameralny z Zielonek (dyrygent Anna Wołczańska);
*nagrodę za najlepsze wykonanie pastorałki „ Gore gwiazda” przypadła zespołowi „Canticum Novum” z Suszca (dyrygent Szymon Cichoń).
Myślenicki Festiwal przyniósł również rozstrzygnięcia w V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim. Pierwszą nagrodę w nim otrzymała Joanna Widera za kompozycję „Rzekł Anioł Pański do Pasterzy”.