Dawnych Wspomnień Czar z kolekcji archiwalnej Jana Koczwary
Maria Maślerz (1920-2020) – artystka samorodnego i niepowszedniego talentu. Malarka wyjątkowej wrażliwości i kreatywności.
Takową opinię głosili onegdaj zarówno profesjonalni znawcy sztuki, jak i entuzjaści plastyki amatorskiej. Miarą Jej twórczej aktywności – zaiste wyjątkowej – było uczestnictwo we wszystkich organizowanych za Jej życia wystawach, przeglądach i konkursach twórczości plastycznej artystów nieprofesjonalnych regionu myślenickiego. Jako jedna z pierwszych – w 1967 roku – wstąpiła do Myślenickiego Klubu Twórczości Ludowej i Amatorskiej działając nadzwyczaj aktywnie w 12-osobowej Sekcji Malarstwa. Swoje malarskie wizje i światy zdołała zademonstrować m.in. w siedmiu edycjach „Ekspozycji Twórczości Ludowej i Amatorskiej powiatu myślenickiego” (1963-1969) i pięciu rejonowych przeglądach „Praca i Piękno” za każdym razem zdobywając główne i zasłużone laury oraz konkursowe nagrody. Z Jej twórczością zetknęli się m.in. bywalcy Domu Katolickiego im. Ks. Prałata Józefa Bylicy; uczestnicy popularnych ongiś „Niedziel na Zarabiu” i tradycyjnych Dożynek; widzowie myślenickiego „Salonu Plastyki Amatorskiej” oraz ekspozycji plenerowych z cyklu „Galeria pod Chmurką”. Z dużym uznaniem i zainteresowaniem miłośników sztuki spotkały się Jej obrazy zademonstrowane m.in. w siedzibie Krakowskiego Domu Kultury „Pałac pod Baranami” w ramach wielowątkowego programu „Dni Myślenic w Krakowie” (1978). Zapewne głównym atutem malarstwa Marii Maślerz z Drogini było to, że notowała i kreowała nadzwyczaj trafnie urodę swojej wsi, jej historię i tradycję, jej krajobrazową rozmaitość. Dodajmy, że artystka była osobą głęboko wierzącą, a to sprawiało, że wątki religijne – Narodzenie, Cierpienie, Ukrzyżowanie i Zbawienie były nader częstym obszarem Jej twórczych prób i poszukiwań. W archiwaliach opatrzonych hasłem „Maria Maślerz – Droginie” znajduje się na obecną chwilę 145 rozmaitych dokumentów poświadczających, że Pani Maria była artystką w pełnym tego słowa znaczeniu.