„Dziecko jest dobrem wspólnym”

„Dziecko jest dobrem wspólnym”
Monika Tula na dyrektorkę placówki na Dolnym Przedmieściu wybrana została po raz drugi.

O minionej kadencji, planach na nową i najtrudniejszym wyzwaniu, z którym przyjdzie się zmierzyć z Moniką Tulą, dyrektorką Przedszkola Samorządowego nr 2 w Myślenicach rozmawia Anna Ostafin.

Co udało się Pani osiągnąć z założonych celów w minionej kadencji?

Zgłaszając swoją kandydaturę pięć lat temu na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 w Myślenicach, pragnęłam utrzymać dotychczasową wysoką jakość pracy poprzez systematyczne wzmacnianie mocnych stron placówki, w której dziecko postrzegane jest jako podmiot wzorowych edukacji, wychowania i opieki. Za cele postawiłam sobie również realizację nowych zadań, które przyczyniły się do dalszej jej rozwoju oraz wdrażanie przyjętego przeze mnie priorytetu: „Placówka przyjazna przedszkolakom, uczniom, rodzicom i nie tylko”.

Mam tu na myśli przede wszystkim dbanie o bezpieczeństwo, wszechstronny rozwój dziecka oraz integrację placówki ze środowiskiem lokalnym. Integracja ta, dzieci, rodziców, pracowników i najbliższego otoczenia, sprzyja tworzeniu atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa, a wspólnie podejmowane działania powodują podnoszenie jakości pracy i sprzyjają nawiązywaniu wzajemnych sympatii. Jednym z założonych celów była troska o rozwój bazy materialnej i zaplecza dydaktycznego oraz dbanie o otoczenie placówki, pomoce dydaktyczne i sprzęt. Udało mi się poprawić warunki lokalowe poprzez systematyczne wykonywanie prac remontowo - modernizacyjnych, w tym: powstanie parkingu i dwóch placów zabaw, remont ogrodzenia, malowanie kuchni i sekretariatu wraz z ich doposażeniem, remont wiatrołapu wraz z wymianą płytek na schodach, malowanie sal lekcyjnych i szkolnego korytarza oraz wymiana drzwi. Wzbogaciłam bazę dydaktyczną placówki m.in. w dwie tablice multimedialne (w ramach rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno - komunikacyjnych „Aktywna tablica”), księgozbiór (w ramach programu „Narodowy program rozwoju czytelnictwa”), monitory ścienne, notebooki, zestawy mebli do sal przedszkolnych i szkolnych, stoły i krzesła szkolne, ławki i stoliki ogrodowe, metalowe kosze na zabawki do piasku, piaskownicę z pokrowcem, kosz do koszykówki, dwie bramki do piłki nożnej, piłkochwyt na boisko szkolne, sprzęt sportowy, zabawki oraz pomoce dydaktyczne łącznie z klockami do kreatywnego konstruowania.Te wszystkie działania udało mi się zrealizować dzięki współpracy z organem prowadzącym, radnymi i życzliwości lokalnych sponsorów. Nie mogę też nie wspomnieć jeszcze o jednym, bardzo ważnym sukcesie - to stworzenie zgranego zespołu pracowników, którzy dzięki swojemu codziennemu zaangażowaniu sprawiają, że miejsce pracy staje się drugim domem.

- Jak zareagowała Pani na informację o ponownym powierzeniu Pani funkcji dyrektora?

Konkurs na stanowisko dyrektora to pewien rodzaj egzaminu, przed którym każdy czuje stres. Zatem akceptacja komisji konkursowej wywołała u mnie radość. Chwilę później budzi się jednak świadomość z ponoszenia odpowiedzialności za całokształt funkcjonowania placówki. Wiem, że od postawy dyrektora w znacznym stopniu zależą losy wychowanków, nadzieje rodziców oraz komfort psychiczny pracowników przedszkola. 

- Co ma Pani w planach na najbliższe pięć lat? 

Misją naszego przedszkola jest dbanie o wszechstronny rozwój dziecka poprzez wzorowy proces opieki, wychowania i nauczania - uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie jego własnych możliwości, uzdolnień i zainteresowań. W efekcie takiego wsparcia, w domowej - przyjaznej atmosferze, wychowanek osiąga dojrzałość do podjęcia nauki w klasie pierwszej. Najważniejsze działania na lata 2020 - 2025 to: - integrowanie oddziaływań wychowawczych: PRZEDSZKOLE - DOM. Uważam, że współpraca przedszkola z domem stanowi istotny czynnik prawidłowego funkcjonowania zarówno domu, jak i przedszkola. A przede wszystkim warunkuje harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka;- kształtowanie u dzieci wrażliwości ekologicznej oraz promowanie zdrowego stylu życia - stylu EKO. Działania na rzecz zdrowego stylu życia należy rozpocząć już w przedszkolu, ponieważ dziecko w tym okresie charakteryzuje się bardzo dużą aktywnością poznawczą, wrażliwością emocjonalną, posiada dużą zdolność przyswajania nowych umiejętności, jest podatne na wpływy otoczenia i nauczyciela. Tylko zintegrowane działania domu i przedszkola pozwolą ukształtować podstawowe zasady ochrony środowiska, zdrowego odżywiania i stylu życia. To połączenie wiedzy i doświadczenia dziecka wyniesione z domu z tym, co powinno znać i umieć oraz rozumieć, kiedy wkroczy w dorosłe życie;         - rozwijanie zainteresowań językiem angielskim poprzez wykorzystanie naturalnych predyspozycji dziecka. Aby wykorzystać potencjał językowy dzieci, w przedszkolu planowane jest wprowadzenie innowacji pedagogicznej o charakterze programowo - metodycznym, która, zgodnie z założeniami, język angielski traktować będzie jako sposób codziennej komunikacji nauczyciela z dziećmi, wydawania poleceń, instruowania. Projekt bazować będzie na wrodzonych zdolnościach małych dzieci do poznawania języka w sposób naturalny, spontaniczny poprzez codzienny kontakt z językiem;- rozwijanie kompetencji kluczowych z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Etap wychowania przedszkolnego to idealny moment, aby zadbać o rozwój kompetencji kluczowych dziecka, ponieważ wówczas tworzymy małemu człowiekowi „rusztowanie” na całe życie. Jeśli wyposażymy przedszkolaka w fundamenty kompetencji kluczowych, będzie je on następnie nieustannie budował i doskonalił. To kompetencje na całe życie.          Właściwa baza materialna i zaplecze dydaktyczne tworzą warunki nauki i pracy, które pozwalają realizować założone cele dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Dlatego też w swoich działaniach będę dbać o rozwój każdego dziecka na miarę jego możliwości, promować przedszkole w środowisku, motywować kadrę pedagogiczną do pracy zespołowej oraz do doskonalenia zawodowego, podtrzymywać i umacniać tradycje przedszkola, wyposażać je w nowoczesne pomoce dydaktyczne, wzbogacać ofertę dodatkowych zajęć - zgodnie z potrzebami, zainteresowaniami i uzdolnieniami dzieci oraz dbać o bardzo dobry stan techniczny placówki. Współpraca dom - przedszkole - środowisko to klucz do wzajemnego sukcesu, który można osiągnąć tylko wtedy, gdy każdy z członków tej społeczności będzie dbał o wzajemne szacunek, życzliwość i zrozumienie. Bo dziecko jest dobrem wspólnym.

- Co Pani zdaniem może być najtrudniejszą kwestią, z którą przyjdzie się Pani zmierzyć?

Z uwagi na trwającą epidemię koronawirusa, kwestia bezpieczeństwa to najważniejsze zadanie. Aby zminimalizować ryzyko zakażenia wirusem, w przedszkolu zostały wprowadzone odpowiednie procedury. Bardzo mi zależy, aby zajęcia odbywały się stacjonarnie, bo nic nie wpływa lepiej na rozwój społeczny dzieci, jak codzienne kontakty z rówieśnikami. Ponieważ wirus działa bardzo podstępnie, to niewątpliwie zapobieganie zarażeniu nim to najtrudniejsza kwestia, z którą będę się mierzyć. 

- Po przerwie wakacyjnej przedszkole funkcjonuje już miesiąc. Jak ocenia Pani te początki?

Dzięki temu, że podczas wakacji z inicjatywy pana burmistrza Jarosława Szlachetki został przeprowadzony w przedszkolu gruntowny remont, dzieci mają bardzo komfortowe warunki do zabawy i nauki. Zdecydowanie poprawił się standard przedszkola, w tym także - co najważniejsze, bezpieczeństwo pobytu w nim dzieci. Do przysłowiowego szczęścia brakuje tylko zdrowia, więc życzę go dzieciom, rodzicom, nauczycielom, pracownikom przedszkola oraz wszystkim czytelnikom Gazety Myślenickiej.

 

Anna Ostafin Anna Ostafin Autor artykułu

dziennikarka z pasją, ciekawa świata i ludzi, doświadczenie zdobywała w rozgłośni radiowej, portalach internetowych i wydawnictwach prasowych, absolwentka filologii polskiej (specjalność medialna).