Emocje, wyzwania i wybory przyszłości

Egzamin ósmoklasisty 2025
Ponad 35 tysięcy uczniów z Małopolski, w tym 511 z gminy Myślenice, przystąpiło dziś do egzaminów ósmoklasisty. Choć formalnie nie można go nie zdać, emocje były ogromne – dla wielu uczniów to pierwszy tak poważny sprawdzian w życiu i zarazem klucz do wymarzonej szkoły średniej.
Tegoroczne zmiany w formule egzaminu – wydłużony czas pisania oraz ograniczony zakres materiału – miały pomóc uczniom w lepszym przygotowaniu się. Czy tak było? Opinie są podzielone. Katarzyna, uczennica Szkoły Podstawowej nr 3 w Myślenicach, przyznaje, że największe trudności sprawiły jej zadania z interpunkcją. Matematyka również nie należała do najłatwiejszych – szczególnie pytania dowodowe.
O wrażeniach z egzaminu mówi również nauczycielka języka polskiego z myślenickiej „Jedynki” Monika Wójtowicz:
– Tegoroczny arkusz jest komentowany jako zaskakujący. Z jednej strony zadania zamknięte (wielokrotny wybór, prawda-fałsz) oraz otwarte (odpowiedzi uczniów) sprawdzające wiedzę i umiejętności były odpowiednie, typowe i różnicujące (np. zadanie na znajomość interpunkcji). Tak jak w każdym roku ważne było to, na co ja zawsze uczulam moich uczniów, aby dokładnie czytali polecenia do zadań i przemyśleli swoje odpowiedzi. Z drugiej jednak strony tematy wypracowań, które pojawiły się w tegorocznym arkuszu, wywołały dużą konsternację i dyskusja na ich temat przetacza się w tym momencie przez media. Uważam, że polecenia do przemówienia oraz opowiadania były sformułowane tak zawile, że ósmoklasiści mieli duży problem, aby napisać pracę egzaminacyjną uwzględniającą wszystkie wymagane elementy polecenia. Nałożył się jeszcze na to stres egzaminacyjny i w efekcie wielu uczniów zastanawia się teraz, czy jego wypowiedź, za którą można otrzymać aż 20 z 45 punktów, będzie oceniona na 0, ponieważ tak się dzieje w przypadku, gdy w kryterium realizacji tematu nie są uwzględnione dwa elementy polecenia. A przeciętny ósmoklasista miał pod tym względem naprawdę utrudnione zadanie. W przemówieniu należało po pierwsze, skierować swoje słowa do rówieśników, następnie wybrać takich bohaterów lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego, którzy zaprzyjaźniają się ze sobą w taki sposób, że powstaje „rodzaj harmonii” łączący przeciwne charaktery. Jest to naprawdę skomplikowany temat wymagający filozoficznego toku myślenia, problematyczny i nieprzyjazny dla uczniów. Z tego względu niewielu uczniów zdecydowało się na jego wybranie, mimo że przed egzaminem mniej więcej połowa mojej klasy ósmej deklarowała, że będzie pisać tekst argumentacyjny, którym jest przemówienie. Z kolei opowiadanie wymagało wykonania następujących czynności: wymyślenie spotkania z bohaterem lektury obowiązkowej, opisanie wspólnej przygody, podczas której to bohater lektury a nie uczeń dokonuje czynu godnego podziwu, wykazanie się dobrą znajomością wybranego bohatera lektury obowiązkowej i wreszcie wprowadzenie do fabuły opowiadania sytuacji przedstawionej na jednej z dwóch ilustracji. A więc pisząc opowiadanie, przeciętny ósmoklasista musiał pamiętać o uwzględnieniu pięciu elementów niezbędnych do prawidłowej realizacji tematu. To bardzo trudne zadanie, które okazało się wyzwaniem nawet dla uczniów biorących udział w konkursach polonistycznych. Wielu ósmoklasistów nie zrozumiało celowości umieszczenia w poleceniu dwóch ilustracji. Niektórzy z nich zestresowani sytuacją egzaminacyjną myśleli, że to całkiem inne zadanie i w swoich pracach nie odnieśli się w ogóle do zamieszczonych w arkuszu ilustracji, inni nawiązali do obu obrazków, a jeszcze inni byli niezadowoleni, że rysunki ograniczyły ich kreatywność, bo musieli dostosować swoje pomysły do narzuconego elementu fabuły. Oczywiście byli też uczniowie, którym ilustracje pomogły wykreować elementy świata przedstawionego opowiadania i ułatwiły wymyślenie przygody. Generalnie, tegoroczny egzamin z języka polskiego wskazuje na to, że należy wieloaspektowo omawiać z uczniami lektury obowiązkowe, kładąc większy nacisk na problematykę utworu, charakter i motywy kierujące postępowaniem bohaterów, jak również, że warto proponować uczniom nietypowe, zaskakujące zadania, aby w ten sposób motywować ich do krytycznego myślenia.
Wybór szkoły średniej – czas decyzji
Po egzaminach ósmoklasiści stają przed kolejnym wyzwaniem – wyborem szkoły średniej. W regionie dużym zainteresowaniem cieszy się "Szkoła Gościnności", która obejmuje II Liceum Ogólnokształcące oraz Technikum Turystyczno-Gastronomiczne. To placówki łączące solidne wykształcenie ogólne z praktycznymi kierunkami zawodowymi.
II Liceum Ogólnokształcące (4-letnie): klasa humanistyczno-społeczna, przedmioty rozszerzone j. angielski, j. polski, WOS, 16 miejsc; klasa humanistyczno-historyczna przedmioty rozszerzone j. angielski, j. polski, historia, 16 miejsc; klasa matematyczno-chemiczna, przedmioty rozszerzone j. angielski, matematyka, chemia, 16 miejsc; klasa matematyczno-geograficzna, przedmioty rozszerzone j. angielski, matematyka, geografia, 16 miejsc; klasa biologiczno-chemiczna, przedmioty rozszerzone j. angielski, biologia, chemia, 32 miejsca; klasa geograficzna z WF, przedmioty rozszerzone j. angielski, geografia + test sprawności, 32 miejsca.
Punktowane przedmioty: język polski, matematyka, język angielski oraz przedmiot zgodny z profilem (np. historia, chemia, biologia, WOS, geografia).
Technikum Turystyczno-Gastronomiczne (5-letnie): technik żywienia i usług gastronomicznych, przedmioty rozszerzone j. angielski, 32 miejsca; technik hotelarstwa, przedmioty rozszerzone j. angielski, 32 miejsca; technik organizacji turystyki, przedmioty rozszerzone j. angielski, 32 miejsca; technik żywienia i usług gastronomicznych, przedmioty rozszerzone j. angielski, 16 miejsc; technik hotelarstwa – wellness i SPA, przedmioty rozszerzone j. angielski, 16 miejsc.
Równie dużym zainteresowaniem cieszy się Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki, które oferuje bogaty wybór klas profilowanych:
Klasa matematyczno-informatyczno-fizyczna - przedmioty rozszerzone: matematyka, informatyka, fizyka; klasa biologiczno-chemiczna - przedmioty rozszerzone: biologia, chemia; klasa biologiczno-matematyczna - przedmioty rozszerzone: biologia, matematyka; klasa matematyczno-geograficzna - przedmioty rozszerzone: matematyka, geografia, język angielski; klasa humanistyczna - przedmioty rozszerzone: język polski, język angielski, WOS; klasa społeczno-geograficzna - przedmioty rozszerzone: język polski, język angielski, geografia.
Zespołu Szkół im. Andrzeja Średniawskiego w Myślenicach proponuje: 5 – letnie Technikum kształcące w zawodach: technik informatyk, technik programista, technik reklamy oraz 4 – letnie Liceum Ogólnokształcącego, w którym na poziomie rozszerzonym realizuje się: język polski, historię i język angielski lub matematykę, biologię i język angielski. Przedmioty uwzględniane przy przeliczaniu punktów na technika programistę, na technika informatyka, technika reklamy to: język polski, matematyka, język angielski, informatyka. Przedmioty uwzględniane przy przeliczaniu punktów do klas z rozszerzeniami: język polski, historia, język angielski to: język polski, matematyka, język angielski, historia oraz do klas z rozszerzeniami: matematyka, biologia, język angielski to: język polski, matematyka, język angielski, biologia.
Zasady punktacji w rekrutacji: każdy kandydat może uzyskać maksymalnie 200 punktów: 100 punktów za egzamin ósmoklasisty oraz 100 punktów za oceny, świadectwo i osiągnięcia: za ocenę celującą: 18 punktów, za ocenę bardzo dobrą: 17 punktów, za ocenę dobrą: 14 punktów, za ocenę dostateczną: 8 punktów, za ocenę dopuszczającą: 2 punkty. Można otrzymać dodatkowe punkty za: świadectwo z wyróżnieniem, udział w wolontariacie, tytuł finalisty konkursów kuratoryjnych.
Do klas pierwszych zostaną przyjęci uczniowie z najwyższą liczbą punktów – aż do wyczerpania miejsc. Konkurencja jest spora, zwłaszcza w liceum, gdzie klasy profilowane cieszą się dużym zainteresowaniem. To czas intensywnych przemyśleń nad przyszłością, zainteresowaniami i kierunkiem dalszego kształcenia.
Egzamin ósmoklasisty to ważny etap w życiu każdego ucznia – nie tylko sprawdzian wiedzy, ale też moment, w którym zaczynają się realne decyzje o przyszłości. Stres, emocje i niepewność towarzyszące egzaminom są naturalne, ale równie ważna jest refleksja nad tym, co dalej.
Szeroka oferta szkół średnich – zarówno liceów, jak i techników – pozwala dopasować dalszą edukację do indywidualnych zainteresowań i planów zawodowych. Niezależnie od wybranego kierunku, najważniejsze jest, by podjąć decyzję świadomie, kierując się nie tylko wynikami, ale i pasją, talentem oraz marzeniami.
To początek nowej drogi – pełnej wyzwań, ale i szans.