GDDKiA wreszcie pokazała warianty S7
Po wielu miesiącach oczekiwania i medialnych przecieków Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wreszcie ujawniła propozycje przebiegu nowej drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic. Opublikowany 3 listopada raport pokazuje aż sześć możliwych wariantów trasy, które mają zostać skierowane do konsultacji społecznych.
Wszystkie zaprezentowane przebiegi biegną przez teren gminy Myślenice, a pięć z nich wchodzi w miasto w rejonie Górnego Przedmieścia, z tunelem pod Górą Plebańską.
Od skrajności do sześciu propozycji
W dokumencie GDDKiA odrzucono tzw. „warianty skrajne” - na zachód (węzeł Morawica) i wschód (Targowisko) od Krakowa - uznane za nieefektywne.
Rozbudowa istniejącej zakopianki między Krakowem a Myślenicami również została uznana za niemożliwą – ze względu na ukształtowanie terenu, liczne zakręty i gęstą zabudowę. Jak wskazuje inwestor, z 25 kilometrów tej trasy tylko 800 metrów można byłoby poszerzyć bez wyburzeń.
Z ponad 50 rozważanych koncepcji pozostało sześć - trzy warianty trasy Kraków - Myślenice (A, B, C) oraz trzy krótsze, etapowe Kraków – Głogoczów - Myślenice (D, E, F). Każdy z nich zaczyna się na jednym z trzech węzłów autostradowych: Łagiewniki, Tuchowska lub Blacharska.
Warianty A-C: tunel pod Plebańską Górą i wjazd do miasta
Wariant A – start na węźle Łagiewniki, trasa przez Świątniki Górne i Siepraw, dalej przez gminę Myślenice ( Krzyszkowice, Zawada) tunelem pod Górą Plebańską i włączenie w DK7 za Myślenicami.
Wariant B – początek w Tuchowskiej, biegnie przez Wieliczkę, Świątniki Górne i Siepraw, łączy się z zakopianką również za Plebańską Górą.
Wariant C – rusza z węzła Blacharska, prowadzi przez teren dawnej Kopalni Barycz i Siepraw, wchodzi do Myślenic w rejonie Krzyszkowic.
Każdy z tych wariantów przewiduje od 6 do 8 tuneli i liczne estakady.
To właśnie Plebańska Góra i Krzyszkowice stają się kluczowymi punktami w planach nowej S7 – i zarazem miejscami, które wzbudzają największy niepokój mieszkańców.
Warianty D-F: etapowe rozwiązania przez Głogoczów
- Wariant D - Łagiewniki - Lusina - Gaj - Głogoczów - tunel pod Górą Plebańską (26 km).
- Wariant E - Tuchowska - Głogoczów - dalej śladem obecnej DK7 przez Myślenice.
- Wariant F - Blacharska - Głogoczów - Krzyszkowice - Plebańska Góra (27 km).
Choć warianty D-F mają niższy koszt budowy i mniej wyburzeń, w praktyce oznaczają, że tranzyt wciąż będzie przechodził przez Myślenice.
Burmistrz Myślenic:
„To sprzeczne z naszym stanowiskiem”
Jak komentuje burmistrz miasta i gminy Myślenice Jarosław Szlachetka: - Pomysł rozbudowy istniejącej Zakopianki do standardu drogi ekspresowej S7 jest sprzeczny ze stanowiskiem Rady Miejskiej i naszymi oczekiwaniami. Dyrektor Maciej Ostrowski nie przedstawił żadnej realnej alternatywy, w tym wariantu wschodniego obejścia Myślenic, który mógłby poprawić komunikację w regionie, odciążyć drogę powiatową Myślenice – Wiśniowa i odkorkować strefę przemysłową na Dolnym Przedmieściu.
Robert Pitala: „Będziemy protestować, dopóki ten wariant nie trafi do kosza”
Ostre słowa krytyki płyną również z Krzyszkowic. Jak mówi radny powiatowy Robert Pitala: - Po wielu miesiącach dyrektor GDDKiA Maciej Ostrowski wreszcie pokazał 6 wariantów przebiegu nowej S7. Wszystkie idą przez Myślenice. Pięć z sześciu wchodzi do miasta na Górnym Przedmieściu, jeden idzie estakadą po obecnym śladzie.
Jeśli chodzi o wsie – wariant C oznacza całkowitą dewastację naszej miejscowości! Trasę poprowadzono przez centrum Krzyszkowic, a do tego obok kościoła i plebanii ma powstać węzeł. Mojej zgody nigdy na to nie będzie!
Panie dyrektorze Ostrowski, będziemy tak długo protestować, aż ten wariant wyląduje w koszu. Wszystkie proponowane trasy ingerują w Krzyszkowice, jedne bardziej, inne mniej.
Sprzeciw także ze strony Krakowa
Krytyczne głosy płyną nie tylko z Myślenic. Po publikacji raportu swoje stanowisko przedstawili również Mieszkańcy Południa Krakowa, zarzucając GDDKiA brak rzetelnych analiz i forsowanie jednego kierunku – przebiegu przez gęsto zaludnione południe Krakowa.
W oświadczeniu wskazano m.in. na ignorowanie stanowisk samorządów, ryzyko naruszenia przepisów środowiskowych UE oraz oparcie analiz o nieaktualne dane z czasu pandemii.
„Największe miasta na planowanej trasie – Kraków i Myślenice – wyraźnie sprzeciwiają się przebiegowi S7 przez tkankę miejską. Na całym świecie tranzyt odsuwa się od miast – nie odwrotnie” – napisano w dokumencie.
Co dalej?
GDDKiA zapowiada cykl spotkań informacyjnych i konsultacji społecznych w gminach Kraków, Mogilany, Myślenice, Siepraw, Świątniki Górne i Wieliczka.
Dyrekcja podkreśla, że przedstawione warianty „nie są ostateczne” i mogą ulec zmianie.
Dla mieszkańców Myślenic to dopiero początek kolejnej, trudnej dyskusji o tym, którędy naprawdę powinna przebiegać nowa „zakopianka”.
