Jak astronauta porusza ręką w kosmosie?

Jak astronauta porusza ręką w kosmosie?

Sprawdzić mogli to uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Myślenicach wykonując bioniczne protezy dłoni. Z zadaniem tym zmierzyli się w ramach realizowanego przez placówkę projektu „Mission X: Trenuj jak Astronauta”.

Międzynarodowy projekt edukacyjny „Mission X: Trenuj jak Astronauta” prowadzony przez Europejską Agencję Kosmiczną we współpracy z lokalnymi koordynatorami ma promować sprawność fizyczną, a także przybliżać pracę astronauty. Przeznaczony jest dla przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych i średnich. Poszczególne zespoły wykonują zlecone przez organizatora zadania, za które otrzymują punkty. Dzięki nim maskotki tego projektu, Leo i Luna, mogą odbyć wirtualną podróż z Ziemi na Księżyc, wynoszącą, jak policzono w myślenickiej „Dwójce”, ponad 380 tys. km. Każde punkty przybliżają je do celu. Zadania podzielone są na fizyczne, które pomagają w wykształceniu siły i koordynacji przestrzennej, oraz naukowe, opierające się o różnego rodzaju doświadczenia.

Przebiegli ponad 40 km

Szkoła Podstawowa nr 2 w Myślenicach przystąpiła do projektu w lutym. Biorą w nim udział uczniowie z klas od III do VII. Do tej pory wykonali już m.in. „Skok na Księżyc” polegający na skakaniu na skakance przez określony czas, „Bieg z Timem”, gdzie każdy uczeń przebiegł określony dystans, by po zsumowaniu uzyskać 26,2 mil, czyli ponad 40 km oraz wiele doświadczeń naukowych, które ukazują warunki życia w kosmosie. - W doświadczeniu „Kosmiczny Farmer” uczniowie sprawdzali czy rośliny do rozwoju potrzebują światła słonecznego - zasiali w swoich domach nasiona roślin w słonecznych i zacienionych miejscach i obserwowali co się dzieje. Oczywiście wynik eksperymentu był taki, że w ciemniejszych lokalizacjach rośliny były żółte, a nie zielone. Kolejnym doświadczeniem w ramach „Kosmicznego Farmera” było sprawdzenie na jakim podłożu najlepiej rosną rośliny. Dzieci siały je w ziemi lub piasku, na wacie czy papierowym ręczniku. Najkorzystniejszym podłożem okazała się gleba. Natomiast w eksperymencie „Astro Farmer” z białymi kwiatami włożonymi do wody z barwnikiem, obserwowali czy kwiaty zmienią kolor. Faktycznie tak się stało - wymienia Justyna Horabik - Gruszeczka, nauczycielka matematyki, koordynatorka projektu w myślenickiej „Dwójce”. Podkreśla, że to, co dzieci same wykonają i zaobserwują pozostaje w ich pamięci na dłużej.

Dużą gratką dla uczestników było także tworzenie, za pomocą tektury, sznurków, słomek do napojów i gumek recepturek, bionicznych protez dłoni, które miały pokazać jak ludzka ręka porusza się w kosmosie.

Praca z domu

Zajęcia odbywają się zdalnie. Jeszcze wcześniej, przed opuszczeniem szkoły przez młodsze klasy, uczniowie z III klasy realizowali projekt stacjonarnie. Teraz również oni wykonują zadania na odległość. - Mam nadzieję, że już niebawem będziemy mogli wznowić eksperymenty i ćwiczenia w szkole - mówi pani Justyna.

Przed uczniami jeszcze m.in. ćwiczenie chodzenia wspak na wzór poruszania się w kosmosie, wykonanie ramienia robotycznego z patyczków po lodach, śrubek i pinesek w celu uświadomienia, że umiejętność chwytu jest w kosmosie utrudniona, więc astronauci przed podróżą muszą dużo ćwiczyć, oraz kurs umiejętności astronomicznych. Warto wspomnieć o tym, że nie wszystkie zadania na stronie internetowej organizatora są tłumaczone na język polski, są takie, które uczestnicy tłumaczą sami, dzięki czemu ćwiczą językowe umiejętności.

- Wyzwania bardzo podobają się uczniom, wciąż dopytują o kolejne. Myślę, że ważny jest podział zadań na naukowe i fizyczne. Dzięki temu dzieci mogą wybrać, która dziedzina je interesuje i w nią się angażować - mówi Justyna Horabik - Gruszeczka. Co ważne„ Mission X: Trenuj jak Astronauta” nie ma charakteru konkursowego. - Myślę, że to dobrze. Dzieci uczą się poprzez zabawę i nie stresują rywalizacją - podkreśla nasza rozmówczyni. Projekt potrwa do końca maja.

Anna Ostafin Anna Ostafin Autor artykułu

dziennikarka z pasją, ciekawa świata i ludzi, doświadczenie zdobywała w rozgłośni radiowej, portalach internetowych i wydawnictwach prasowych, absolwentka filologii polskiej (specjalność medialna).