Jakim samochodem będziemy jeździć?

Jakim samochodem będziemy jeździć?
Projekt „Być jak Ignacy” w SP nr 2 w Myślenicach realizuje grupa uczniów należąca do szkolnego koła naukowego „Casia Ibis”. Fot. archiwum SP nr 2 w Myślenicach

Odpowiedź na to pytanie przedstawili w formie plastycznej uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Myślenicach. Wykonanie samochodu przyszłości było jednym z zadań projektu „Być jak Ignacy”.

W ogólnopolskim projekcie skierowanym do uczniów szkół podstawowych „Być jak Ignacy” organizowanym przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukaszewicza bierze udział 13 uczniów „Dwójki” należących do szkolnego koła naukowego „Casia Ibis” („Lawendowa Sowa”), czyli z dwóch klas piątych - Vc i Vd. Projekt rozpoczął się początkiem września i potrwa do końca maja. Podzielony jest na cztery, odrębne etapy. Trzy już za nami, przed nami jeszcze jeden.

Różne tematy

Każdy etap trwa 2 miesiące i ma odrębną tematykę związaną z postacią Ignacego Łukaszewicza. Pierwszy dotyczył rodzajów źródeł energii odnawialnej, drugi ekologii i zmian klimatu, trzeci transportu i miast przyszłości, a czwarty będzie obejmował technologie cyfrowe, Internet i programowanie. Realizacja każdej części składa się z tych samych elementów: wykładu, wykonania gazetki szkolnej, przeprowadzenia testów, publikacji projektowej działalności w lokalnych mediach, współpracy z zewnętrzną jednostką oraz stworzenia pracy plastycznej. Za każde działania dana szkoła otrzymuje punkty rywalizując o nagrody finansowe danego etapu - główną oraz publiczności. Finałem będzie podsumowanie całości projektu i wyłonienie zwycięzcy - szkoły, która sumując wszystkie etapy otrzymała najwięcej punktów. - „Być jak Ignacy” to bardzo ciekawy, kreatywny projekt. Uczniowie bardzo się w niego angażują, mają mnóstwo pomysłów - mówi Agnieszka Mieszczanek, koordynująca pracę koła „Casia Ibis”.

Spotkania grupy odbywają się zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.

- Wykłady i testy realizujemy zdalnie, natomiast gazetki i prace wykonujemy w szkole - tłumaczy pani Agnieszka.

Makieta i droga edukacyjna

W pierwszym etapie uczestnicy m.in. wykonali makietę miasta wykorzystującego energię odnawialną, podjęli współpracę z Nadleśnictwem Myślenice tworząc drogę edukacyjną oraz wysłuchali wykładu Aleksandry Klakli pasjonującej się nurkowaniem na temat „Energia pływów i prądów morskich a życie w oceanach”. W drugim etapie placówka nie brała udziału. W trzecim etapie uczniowie m.in. posłuchali wykładu uczniów Małopolskiej Szkoły Gościnności dotyczącego miast przyszłości. Podczas niego dowiedzieli się czym jest ekologia, dlaczego warto być eko, wybrali się na wirtualną wycieczkę po ekologicznych miastach przyszłości m.in. po Masdarze w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Kopenhadze oraz poznali eko rozwiązania stosowane w naszym regionie. W tym etapie wykonali modele pojazdu przyszłości i poduszkowca. W etapie czwartym, jeśli chodzi o pracę plastyczną, to uczniowie będą musieli stworzyć ją w oparciu o odpowiedź na pytanie: Jak nowa technologia i technologia przyszłości może pomóc ludziom w codziennym życiu?. - Myślę, że to będzie dla nich wielkie wyzwanie - przypuszcza Agnieszka Mieszczanek.

W pierwszym etapie uczniom myślenickiej „Dwójki” nie udało się zdobyć nagród, być może uda się w etapach trzecim (jego podsumowanie już niebawem) lub czwartym, ale jak podkreśla nasza rozmówczyni, już sam udział w tym projekcie sprawia dzieciom radość. - Dlatego, jeśli zostanie wznowiony, to z pewnością weźmiemy w nim udział.

 

Anna Ostafin Anna Ostafin Autor artykułu

dziennikarka z pasją, ciekawa świata i ludzi, doświadczenie zdobywała w rozgłośni radiowej, portalach internetowych i wydawnictwach prasowych, absolwentka filologii polskiej (specjalność medialna).