Krok w stronę nowoczesnej, przyjaznej dla przedsiębiorców i mieszkańców infrastruktury drogowej

Krok w stronę nowoczesnej, przyjaznej dla przedsiębiorców i mieszkańców infrastruktury drogowej

We wtorek 11 marca w myślenickim magistracie na zaproszenie burmistrza Myślenic gościli przedstawiciele: GDDKiA z dyrektorem Maciejem Ostrowskim, Zarządu Dróg Wojewódzkich z panią dyrektor Katarzyną Madeja-Węgrzyn, Starostwa Powiatowego ze starostą Józefem Tomalem i Zarządu Dróg Powiatowych z dyrektorem Jerzym Grabowskim.

Tematem spotkania były nowe rozwiązania drogowe, które usprawnią ruch, zwiększą bezpieczeństwo oraz poprawią komfort podróżowania w rejonie estakady na zakopiance oraz strefy przemysłowej Myślenice - Dolne Przedmieście. Z uwagi na rosnący wciąż ruch w tym rejonie, mieszkańcy, jak i pracownicy firm funkcjonujących w tej części Myślenic, na co dzień muszą się mierzyć z utrudnieniami komunikacyjnymi.

Na wstępie burmistrz Jarosław Szlachetka zwrócił uwagę, że dynamicznie rozwijające się usługi i przemysł generują coraz większy ruch samochodowy, który negatywnie wpływa na sposób poruszania się po strefie, zwłaszcza na ulicy Słowackiego. Burmistrz zaprezentował plan budowy nowych układów drogowych i powiązania ich z już istniejącymi w taki sposób, aby skomunikować części miasta, które do tej pory nie są ze sobą połączone. Następnie zaprezentowano propozycje rozwiązań, uwzględniające zmianę organizacji ruchu na istniejących drogach, które nie generują wysokich kosztów jak budowa nowych dróg, a mogą pozytywnie i skutecznie wpłynąć na upłynnienie ruchu w tej części Myślenic. Rozwiązania te burmistrz wraz ze swoimi współpracownikami zaprezentował na spotkaniu z lokalnymi mediami pod koniec lutego br.

Przedstawiciele GDDKiA poinformowali, że w ostatnim czasie na wniosek Starostwa Powiatowego w Myślenicach wyrazili zgodę na dodatkowy wjazd na zakopiankę, który przewiduje obsługę tylko ruchu jednokierunkowego z ul. Przemysłowej. W związku z tym burmistrz poprosił, by wstrzymać dalsze prace, aż do czasu zbadania potoków ruchu, gdyż w jego opinii rozwiązanie jednokierunkowe jest daleko niewystarczające i w sytuacji powstania przystanku kolejowego w przyszłości, takie rozwiązanie będzie tylko generować większe natężenie w obrębie skrzyżowania przy estakadzie. Jednocześnie burmistrz zaapelował, by tak ważne rozwiązania komunikacyjne w obrębie gminy, były konsultowane z Urzędem Miasta i Gminy Myślenice.

Kompleksowy plan, przedstawiony przez burmistrza na spotkaniu obejmuje m.in.: przebudowę zjazdu z zakopianki w rejonie ronda Marszałka Nawary z pasami włączenia i wyłączenia ze strefy; rozbudowę i połączenia dróg: ul. Przemysłowej z ul. Burmistrza Marka i ul. Cegielskiego; budowę trzech nowych rond w strefie oraz mostu nad rzeką Rabą do ul. Zdrojowej; budowę kładki pieszo rowerowej nad zakopianką z ul. Jagiellońskiej do stacji końcowej kolei przy ul. Przemysłowej. 

Jak mówi burmistrz Jarosław Szlachetka: - Zaprezentowany przez nas plan rozbudowy układu drogowego stanowi kompleksowe podejście do rozwiązania dzisiejszych problemów komunikacyjnych w tej części Myślenic. Jego realizacja zabezpieczy na przyszłość sprawne funkcjonowanie strefy przemysłowej i obsługę przystanku kolejowego wraz z całą infrastrukturą parkingową. To logiczne rozwiązania, a przede wszystkim realne do zrealizowania zamierzenia inwestycyjne, oczywiście przy woli współpracy i chęci ich realizacji w ramach kompetencji i obowiązków poszczególnych instytucji rządowych jak i samorządowych.

Przedstawiciele wszystkich instytucji na co dzień odpowiadający za poszczególne rodzaje dróg zgodzili się, że należy rozpocząć prace planistyczne nad rozwiązaniami komunikacyjnymi, które poprawią płynność ruchu w strefie, pamiętając, że znajduje się ona w bezpośrednim sąsiedztwie centrum miasta oraz przy planowanym przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Zarówno przedstawiciele gminy Myślenice jak Powiatu Myślenickiego opowiedzieli się za ewentualną likwidacją sygnalizacji świetlnej na rzecz ronda na głównym skrzyżowaniu pod estakadą, na którym dochodzi do wielu kolizji oraz wypadków drogowych. Przedstawiciele GDDKiA jednoznacznie odnieśli się negatywnie do tego typu zmian w tym miejscu.