Nowa kładka dla pieszych w Głogoczowie oddana do użytku Sprawdzamy co z pozostałymi inwestycjami na zakopiance

Nowa kładka dla pieszych w Głogoczowie oddana do użytku
Sprawdzamy co z pozostałymi inwestycjami na zakopiance

Od wtorku (24 września) piesi mogą już korzystać z bezpiecznego przejścia nad zakopianką w Głogoczowie, a dokładnie w przysiółku Podlesie. Jednocześnie zlikwidowano dotychczasowe przejście, czyli „zebrę” na zakopiance w tym miejscu. Dzięki bezkolizyjnej przeprawie nad drogą ma się poprawić bezpieczeństwo.

Jak trudno było w tym miejscu przekroczyć zakopiankę? Wystarczy spojrzeć na liczby. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zarządca zakopianki, codziennie przejeżdża tędy ponad 52 tysiące pojazdów. Od 2017 roku doszło tu do pięciu wypadków z udziałem pieszych.

To trzecia kładka dla pieszych nad zakopianką w tej miejscowości, po czerwonej oddanej pod koniec października 2017 roku i niebieskiej, z której mieszkańcy Głogoczowa korzystają od grudnia 2017 roku. W gminie zaś to piąta kładka, bo do tych w Głogoczowie doliczyć trzeba dwie kładki w Jaworniku.

Ta najnowsza kolorystycznie przypomina kładkę czerwoną (a właściwie szaro-czerwoną) w Głogoczowie, ale jej konstrukcja jest inna. Została zamontowana na trzech podporach, z których dwie znajdują się po obu stronach zakopianki, a jedna pośrodku, między jezdniami drogi krajowej.

Konstrukcja ma 3,4 m szerokości i 33,5 m długości, biegnie 6 m nad zakopianką. Na kładkę prowadzą schody, można się też na nią dostać jedną z dwóch wind.

Koszt tej inwestycji to 5,4 mln zł. Wykonawcą była firma Budownictwo Mosty Drogi.

Nie jest to jedyna kładka budowana lub zaplanowana na odcinku Kraków-Myślenice.

Patrząc od Krakowa, w Libertowie, do 2027 roku powstaną takie trzy. Dalej w kierunku Myślenic, w Mogilanach (niespełna 1,5 km na północ od teraz oddanej kładki w Głogoczowie) już teraz powstaje kolejna kładka .

W Krzyszkowicach w ramach rozpoczętej już budowy węzła wybudowany zostanie tunel pod zakopianką, który będzie służył również pieszym.

Ostatnia kładka powstanie zaś w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego cmentarza żydowskiego. Stanie się to w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice.

Burmistrz Jarosław Szlachetka, który w minionym tygodniu wizytował plac budowy węzła, przypomina, że kładka ta znalazła się w projekcie dzięki staraniom gminy.

Szerzej zaś mówił o tym w styczniu br. kiedy to GDDKiA poinformowała, że podpisała umowę na budowę tego węzła w Myślenicach. - Wypracowana wraz z projektantami ostateczna wersja węzła bezkolizyjnego wraz z dodatkową kładką dla pieszych na Tarnówce to efekt również moich działań, a także pracowników myślenickiego magistratu. Pierwotna wersja utrudniała przedostatnie się chociażby do przystanku autobusowego mieszkańców tej części Myślenic i cieszę się, że projektanci przychylili się do naszej prośby, a także wspólnie robimy kolejny krok w stronę poprawy bezpieczeństwa na Zakopiance  – mówił wtedy.

- Oba węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach – planujemy zrealizować do końca 2025 roku – informuje GDDKiA.

Pomiędzy tymi, bo w Jaworniku ma powstać kolejny węzeł drogowy na zakopiance. Dla tej inwestycji jesienią ubiegłego roku burmistrz Myślenic wydał decyzję środowiskową, a aktualnie w GDDKiA trwa przygotowanie i kompletowanie dokumentów niezbędnych do przygotowania i złożenia wniosku o wydanie ZRID (Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej).

Jeśli natomiast chodzi o kolejną inwestycję w Głogoczowie, tj. przebudowę układu drogowego w tej miejscowości to, jak przekazał nam Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, przygotowano cztery warianty przebudowy zakopianki w Głogoczowie.

- Ostatni, czwarty wariant został przygotowany po spotkaniach z mieszkańcami i przedstawicielami samorządu. Zakładamy w nim m.in. budowę dwóch bezkolizyjnych skrzyżowań, pozwalających na bezpieczny wjazd i zjazd na zakopiankę. Zimą planujemy przygotować i złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji – dodaje Kacper Michna.

Co dokładnie dzieje się na budowach w Myślenicach i Krzyszkowicach zapytaliśmy Kacpra Michnę, rzecznika krakowskiego oddziału GDDKiA. Oto jego odpowiedź:

Węzeł Myślenice

Wykonaliśmy pale i przygotowaliśmy fundamenty czterech podpór wiaduktu, który powstanie nad zakopianką. Zrobiliśmy też filary dla dwóch podpór tego wiaduktu. Gotowe są też pale pod fundamenty jednej z podpór kładki dla pieszych, przygotowaliśmy zbrojenie fundamentu dla jednej podpory tego przejścia. Do końca roku planujemy przygotować filary kolejnych trzech podpór wiaduktu i zrobić pale pod fundament drugiej podpory kładki dla pieszych. Wykonaliśmy większość prac związanych z przebudową sieci gazowej i teletechnicznej. Do końca roku chcemy zbudować kanalizację deszczową i nowe sieci elektroenergetyczne. Termin zakończenia budowy węzła to koniec 2025 roku.

Węzeł Krzyszkowice

Rozebraliśmy zabudowania kolidujące z inwestycją i przebudowaliśmy sieć gazową i wodociągową. Prowadzimy prace w zakresie kanalizacji deszczowej, sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej. Budujemy mur oporowy przy potoku Krzyszkowianka. Przygotowujemy się też do przeniesienia zabytkowej chałupy do skansenu w Branicach. W najbliższych miesiącach planujemy rozpocząć zasadnicze prace związane z budową tunelu pod zakopianką. Termin zakończenia budowy węzła to koniec 2025 roku.

Jarosław Szlachetka, burmistrz miasta i gminy Myślenice:

Jako burmistrz Myślenic cieszę się, że udało mi się doprowadzić do realizacji tych kluczowych inwestycji, które znacząco poprawią bezpieczeństwo i komfort życia naszych mieszkańców. Bezkolizyjne węzły drogowe przy ulicy Sobieskiego na Zakopiance oraz w Krzyszkowicach to projekty, które od dawna były potrzebne, i jestem dumny, że po fazie prac projektowych i uzgodnień dzisiaj obydwie inwestycje są już mocno zaawansowane pod kątem wykonawczym. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku zostanie złożony ZRID dla węzła Jawornik oraz że rozpoczniemy projektowanie bezkolizyjnych rozwiązań także dla mieszkańców Głogoczowa i Bęczarki. Programy inwestycyjne i tym samym finansowanie tych zadań zostało jeszcze zabezpieczone dzięki decyzjom ministra Andrzeja Adamczyka. W najbliższych dniach będę rozmawiać z kierownictwem krakowskiego oddziału GDDKiA o kontynuacji kolejnych ważnych przedsięwzięć na naszym myślenickim odcinku Zakopianki.