Przerwa na czytanie

Przerwa na czytanie
Szkoła Podstawowa nr 1 w Myślenicach.

Na początku listopada w szkołach odbyła się III Międzynarodowa edycja VII Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie pt. „Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie”. Wydarzenie odbywa się w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”. Celem akcji była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, zwrócenie uwagi na czytanie jako atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu w szkole i w domu oraz zachęcanie wszystkich do sięgnięcia po książkę w każdej sytuacji i w każdym miejscu.

W rożnych szkołach, różnie ten dzień wyglądał. W szkole w Porębie udział w biciu rekordu wzięli uczniowie z klas 1-8. Tym najmłodszym, którzy jeszcze nie umieją czytać, czytali nauczyciele. Czytano więc w klasach, na korytarzu, w sekretariacie, gabinecie pani dyrektor, kuchni i oczywiście w bibliotece. Szkoła Podstawowa nr 1 w Myślenicach wzbogaciła ten dzień o informacje na temat biblioteki. To bardzo ważne miejsce. Oprócz klasycznego wypożyczania książek oferuje ona uczniom ciekawe zajęcia, ale także jest miejscem wyciszenia, skupienia i przyjemnego spędzania czasu! W październiku najmłodsi uczniowie odbyli swoje pierwsze lekcje biblioteczne. Było to nie lada przeżycie, które na długo zostanie w ich pamięci. Pani Beata Pawlak opowiedziała o roli biblioteki, zaprezentowała najstarsze książki, wytłumaczyła również w jaki sposób najlepiej o nie dbać. Pierwszoklasiści obiecali szanować nie tylko książki wypożyczone, ale również te, które znajdują się w ich domach. Wszystkie dzieci otrzymały karty biblioteczne i pierwszy raz mogły skorzystać z wypożyczalni. W szkole w Borzęcie dzieci i dorośli, nauczyciele, rodzice, uczniowie słuchali, czytali głośno dla innych, czytali cicho swoje ulubione książki.

Przedszkolaków w świat literatury zaprosiły panie: dyrektor Marzena Bylica, Urszula Wrońska-Pitala i Joanna Pudlik. W klasie I czytał Krzysztof Frączek (tata Łucji i Hani), w klasie II Kaja Wojtycza (uczennica klasy VIIIb), a w III Dorota Sraga. W akcję zaangażowały się panie z sekretariatu i kuchni, które na chwilę oderwały się od codziennych obowiązków, aby pokazać młodym ludziom, że dorośli również czytają. Najwięcej czytelników zgromadziło się w sali gimnastycznej. Zebrali się tam uczniowie klas: czwartej, szóstej, siódmej i ósmych. Klasa piąta czytała w sali lekcyjnej. Część uczniów i nauczycieli przebrało się za ulubione postaci literackie. Towarzyszyli im Królowa Śniegu, Szewczyk Dratewka, Ania z Zielonego Wzgórza, koty, Mikołajek, Pipi, Jednorożec, księżniczka z tysiąca i jednej nocy i Hermiona.

W szkole w Jaworniku utworzono strefę czytania, która pozwoliła przenieść się uczniom w magiczny świat książek. Szkoła Podstawowa nr 4 w Myślenicach rozszerzyła akcję do kilku dni. Od 17 do 21 października odbył się ,,Tydzień Biblioteki’’. Z tej okazji biblioteka szkolna przygotowała szereg działań promujących książkę i czytanie. Został przygotowany ,,Kącik ciekawej książki’’. Chętni uczniowie wybierali z kącika utwory, czytali fragmenty, a następnie wykonywali do nich ilustracje. Uczniowie klasy 7a uczestniczyli w lekcji bibliotecznej, podczas której poznali budowę książki, a także projektowali okładki do swoich ulubionych utworów. Ponadto dzieci z klas I-VIII rozwiązywały krzyżówki, rebusy, zagadki, kodowanki dotyczące biblioteki i książek. Nauczyciel bibliotekarz w wyznaczonym czasie czytał chętnym uczniom z klas młodszych bajkę terapeutyczną „Razem raźniej i przyjaźniej”. Następnie prowadził z dziećmi pogadankę na temat przeczytanej historii. Czytelnicy klas IV-VI wykonywali plakaty przedstawiające bibliotekę marzeń. Najmłodsi wychowankowie tworzyli „Laurki dla biblioteki”. Prace uczniów zostały zaprezentowane na wystawie szkolnej.

O tym, że czytanie książek niesie ze sobą szereg korzyści, wydaje się, że nie trzeba już nikogo przekonywać. Czytanie jest przede wszystkim kluczem do wiedzy i lepszej jakości życia. Kształtuje większą wrażliwość, rozbudza kreatywność oraz wpływa na rozwijanie kompetencji językowych. Czytanie ma również bardzo korzystny wpływ na nasz mózg. Jak pokazują badania naukowe, częsta lektura wpływa nie tylko na poziom naszej wiedzy, ale również na efektywność pracy mózgu: regularne czytanie poprawia kondycję komórek mózgowych. Co więcej, naukowcy z Sussex University dowodzą, ze czytanie to również doskonały środek relaksacyjny: lektura redukuje stres nawet o 69 procent! Według naukowców nie ma znaczenia, po jaką książkę sięgamy, ważne, by całkowicie się w nią wciągnąć. Zatem: czytajmy jak najwięcej – jak widać to zajęcie nie tylko przyjemne, ale i pożyteczne.

Karolina Korneszczuk-Podoba Karolina Korneszczuk-Podoba Autor artykułu

Studiowała resocjalizację na Wyższej Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum. Jej największą życiową pasja jest praca, nie wyobraża sobie bezczynności, dlatego często robi wiele rzeczy na raz i z reguły jej się to udaje