Tydzień pełen wrażeń – wizyta uczniów i nauczycieli ze Słowenii w Myślenicach
W dniach 13–17 października 2025 roku Szkoła Podstawowa nr 1 im. Juliusza Słowackiego w Myślenicach gościła grupę dwudziestu uczniów i trzech nauczycieli z Osnovna sola w Sentjernej (Słowenia) w ramach polsko-słoweńskiej wymiany międzyszkolnej. To tradycja, która rozpoczęła się w 2002 roku i już od 23 lat łączy obie szkoły, umożliwiając uczniom regularną wymianę doświadczeń, poznawanie kultury i nawiązywanie przyjaźni ponad granicami własnych krajów. Słoweńskiej grupie towarzyszyły nauczycielki: Zdenka Krosl – wicedyrektor szkoły i nauczycielka wychowania fizycznego, Urska Jakse – nauczycielka języka angielskiego oraz Alja Godec Lekse – nauczycielka historii. Wspólnie spędzony tydzień był pełen niezapomnianych wrażeń, integracji oraz odkrywania kultury i tradycji obu narodów.
Dzień 1 – Powitanie w Myślenicach
Goście ze Słowenii przybyli do Myślenic w poniedziałek, 13 października, późnym wieczorem. W szkole czekało na nich serdeczne powitanie, wspólny posiłek oraz spotkanie integracyjne z uczniami i nauczycielami. Już od pierwszych chwil uczniowie porozumiewali się w języku angielskim, co pozwoliło im nie tylko lepiej się poznać, ale też przełamać onieśmielenie i przyzwyczaić do nowej sytuacji. Następnie słoweńscy uczniowie zostali zakwaterowani u polskich rodzin, które gościły ich przez kolejne cztery dni, dając im możliwość poznania codziennego życia swoich rówieśników w Polsce.
Dzień 2 – Wyprawa do Bochni i Wadowic
Drugi dzień rozpoczął się od wizyty w Kopalni Soli w Bochni, najstarszej tego typu w Polsce. Zjazd górniczą windą na głębokość 212 metrów, czterogodzinny spacer pod ziemią, rejs po solnym jeziorze i możliwość gry na podziemnym boisku – to tylko część atrakcji, jakie czekały na uczestników wymiany.
Po południu grupa udała się do Wadowic, gdzie zwiedziła nowoczesne, multimedialne Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II. Ciekawostką była możliwość wysłuchania prelekcji muzealnej w języku słoweńskim.
Po powrocie do Myślenic na gości czekał poczęstunek oraz pełna energii zabawa z animatorami z PeeKaboo Animacje Kinga Pitala. Wspólne gry, tańce i zadania integracyjne sprawiły, że uczniowie z Polski i Słowenii szybko przełamali ostatnie lody i pokonali bariery językowe. Wszyscy bawili się doskonale, a w szkolnej auli panowała atmosfera radości, śmiechu i przyjaźni.
Dzień 3 – Wycieczka do Krakowa
Środa upłynęła pod znakiem zwiedzania Krakowa, które to wydarzenie zorganizowała Grupa Aktywni. Polscy i słoweńscy uczestnicy wymiany odwiedzili Wawel, Rynek Główny, Sukiennice, Muzeum Podziemia Rynku oraz Bazylikę Mariacką z ołtarzem Wita Stwosza. Uczniowie zobaczyli również dziedziniec Collegium Maius – najstarszego budynku Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zwieńczeniem dnia były niezwykle ciekawe warsztaty teatralne pt. „Inwazja nosorożców, czyli tam pod pancerzem wciąż jestem sobą” w Muzeum Starego Teatru. Uczniowie wspólnie tworzyli maski nosorożców inspirowane twórczością Tadeusza Kantora.
Dzień 4 – Zwiedzanie Myślenic i wyjazd do Dobczyc
W czwartek słoweńscy uczniowie uczestniczyli w lekcjach matematyki i języka angielskiego razem ze swoimi polskimi rówieśnikami. Podczas zajęć z angielskiego pracowali w parach, budując konstrukcje z klocków LEGO i opisując je w języku angielskim – nauka połączona z zabawą okazała się doskonałym sposobem na rozwijanie umiejętności językowych i integrację.
Następnie obie grupy odwiedziły Urząd Miasta i Gminy Myślenice, gdzie spotkały się z zastępcą burmistrza, panem Robertem Bylicą. Goście otrzymali drobne upominki i pozowali do wspólnego zdjęcia przed budynkiem magistratu. Kolejnym punktem programu był spacer po myślenickim Rynku oraz wizyta w Sanktuarium Matki Bożej Pani Myślenickiej – miejscu ważnym dla mieszkańców regionu.
Popołudnie upłynęło w Interaktywnym Centrum Edukacji Przeciwpożarowej w Dobczycach, gdzie uczniowie poznali przyczyny pożarów, sposoby ich zapobiegania oraz wzięli udział w symulacji akcji gaśniczej. Na zakończenie dnia grupa odwiedziła sklep firmowy Wawel, w którym słoweńscy uczniowie chętnie kupili polskie słodycze na pamiątkę pobytu w naszym kraju.
Wieczór uczestnicy wymiany spędzili w rodzinnej atmosferze – część z nich odwiedziła park trampolin w Krakowie, inni natomiast poświęcili czas na wspólne rozmowy i dalszą integrację z goszczącymi rodzinami.
Dzień 5 – Atrakcje w Myślenicach i Drogini
Ostatni dzień wymiany upłynął w tanecznej, sportowej i edukacyjnej atmosferze. Rano w szkole odbyły się warsztaty taneczne prowadzone przez panią Karolinę Druzgała-Pawlak, dyrektorkę artystyczną zespołu Ziemia Myślenicka. Uczniowie z Polski i Słowenii poznawali kroki tradycyjnych tańców ludowych, a wspólna zabawa połączyła wszystkich uczestników.
Następnie w Zespole Placówek Oświatowych w Drogini pan Zbigniew Bizoń ze Stowarzyszenia Sportownia przeprowadził warsztaty gry w speedball – dynamicznej dyscypliny sportowej, która była dla Słoweńców całkowitą nowością. Być może to właśnie oni wprowadzą ten sport w swoim kraju! Szczególne podziękowania należą się dyrektorowi ZPO w Drogini, panu Jarosławowi Pietrzakowi, za gościnność i udostępnienie sali gimnastycznej, dzięki czemu ta wyjątkowa lekcja sportu miała szansę się odbyć.
Po południu grupa odwiedziła Muzeum Niepodległości w Myślenicach, gdzie słoweńscy uczniowie poznali historię naszego miasta. Na zakończenie dnia odbyła się pożegnalna kolacja, podczas której nie zabrakło wzruszeń, wspólnych zdjęć i podziękowań.
Tydzień spędzony w Myślenicach przez nauczycieli i uczniów ze Słowenii był czasem pełnym nauki, odkrywania, zabawy i wzajemnego porozumienia. Nawiązały się piękne przyjaźnie, które – miejmy nadzieję – przetrwają mimo dzielącej odległości. Wspólny projekt zakończył się wyjazdem słoweńskiej grupy do swojego kraju, ale już dziś obie szkoły planują kolejne spotkanie – tym razem w Słowenii.
Wymiana uczniów między Myślenicami i Sentjerną to coś znacznie więcej niż tylko szkolny projekt. To piękna tradycja współpracy i przyjaźni, która już od ponad dwóch dekad umożliwia młodym ludziom poznawanie kultury, języka i codziennego życia rówieśników z innego kraju. Każde spotkanie przynosi nowe doświadczenia, uczy otwartości, tolerancji i współpracy. Dzięki takim inicjatywom uczniowie odkrywają, że język angielski naprawdę łączy ludzi, a granice istnieją tylko na mapie.
Monika Wójtowicz
