Uwaga na oszustów – oszustwo na paczkę

Uwaga na oszustów – oszustwo na paczkę

Wielokrotnie apelowaliśmy o zwracanie uwagi na połączenia telefoniczne oraz wiadomości, które otrzymują Państwo od nieznanych numerów. Oszuści, ze względu na ujawnianie ich niecnych praktyk, sięgają po coraz bardziej wymyślne podstępy.

Jednymi z najbardziej znanych metod wyłudzeń są np. telefony od wnuczka, córki czy policjanta, gdzie oszust liczy na wywołanie silnych emocji spowodowanych informacją o wypadku, chorobie lub śmierci, a w konsekwencji emocjonalne podejmowanie decyzji. Emocje są zawsze złym doradcą. W takich przypadkach, gdy dzwoni ktoś podający się za członka rodziny, należy spróbować rozłączyć się i zweryfikować informacje. W żadnym przypadku nie należy przekazywać pieniędzy! Ani podstawionym „znajomym”, ani policjantom, ani żadnym służbom.

W ostatnich dniach wielu z naszych czytelników informuje o nowym sposobie „na paczkę”. Oszuści wysyłają SMS z informacją o oczekiwaniu paczki w paczkomacie, podają nawet kod odbioru. Zdarza się również, że w treści wiadomości pojawia się informacja o zatrzymaniu paczki przez Urząd Celny. Nieodłącznym elementem jest link i zachęta do kliknięcia w celu uzyskania informacji. Niestety kliknięcie linka spowoduje zainfekowanie wirusem lub w dalszym etapie pobranie pieniędzy z konta bankowego.

W przypadku SMS-owych oszustw pojawiają się też przypadki informacji o odcięciu prądu, zaległościach w opłatach i możliwości ich opłaceniu po kliknięciu na link.

Również niebezpieczna może być próba połączenia z numerem z którego wysłano SMS, która skutkować może naliczeniem dużej opłaty za połączenie, ponieważ oszuści używają do numerów niezarejestrowanych w Polsce, ale w zupełnie innych krajach.

W mediach społecznościowych pojawiła się również informacja o próbie oszustwa na konsultanta z banku. Domniemany konsultant poinformował, że właśnie został zrobiony przelew na nazwisko osoby, która w rejestrze banku widnieje jako oszust. Oczywiście poproszono o potwierdzenie nazwy banku, w którym znajduje się konto rozmówcy. Na szczęście w tym przypadku wygrał zdrowy rozsądek i właściciel konta odpowiedział oszustowi, że dziękuje za informacje, nie przekaże mu żadnych danych i sam zweryfikuje tę sprawę w swoim banku.

Próby oszustów nasilają się szczególnie w czasie pandemii, gdy instytucje i urzędy komunikują się z nami głównie przez internet lub telefon. Pamiętajmy, aby każdą wiadomość zweryfikować i nie wchodzić w podejrzane linki.

Mateusz Murzyn Mateusz Murzyn Autor artykułu

Technolog chemik, przewodnik beskidzki, znakarz szlaków, Lider EDK Myślenice. Z zamiłowania opisuje otaczającą rzeczywistość czerpiąc inspiracje wprost z natury i górskich szczytów.