W Krzyszkowicach rusza budowa węzła z tunelem pod zakopianką

W Krzyszkowicach rusza budowa węzła z tunelem pod zakopianką
fot. Myślenice iTV Telewizja Internetowa - Region Południe

W poniedziałek 26 lutego w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisano umowę na realizację długo oczekiwanej inwestycji – budowy węzła drogowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 7 z drogą powiatową w Krzyszkowicach. Dzięki budowie tunelu pod zakopianką ma on w zasadniczy sposób poprawić bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i kierowców.

Przy obecnym kształcie skrzyżowania trudno jest powiedzieć, aby było ono dla kogokolwiek przyjazne, czy to dla tranzytu, dla ruchu lokalnego, czy dla pieszych. Ci ostatni muszą przekraczać obie jezdnie zakopianki po wytyczonych pasach (bez sygnalizacji świetlnej), bo w odróżnieniu od sąsiednich wsi: Głogoczowa i Jawornika, w Krzyszkowicach nie powstała kładka dla nich. Kierowcy, a zwłaszcza ci, którzy chcą z centrum Krzyszkowic skręcić w lewo na Myślenice, albo wykonać inny lewoskręt, muszą mieć nie tylko oczy „dookoła głowy”, ale też duże pokłady cierpliwości zwłaszcza jeśli na ów skręt czekają w godzinach szczytu lub w weekendy.

Dlaczego tak się dzieje tłumaczą dane z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021. Wynika z nich, że tym odcinkiem zakopianki codziennie przejeżdża prawie 40 tysięcy pojazdów, a być może nawet więcej, wszak minęło już sporo czasu od tego badania, a między tym z roku 2015 a ostatnim tendencja była wzrostowa.

To, że jest tam niebezpiecznie pokazują też policyjne statystyki. Z tych wynika, że w latach 2017-2021 doszło tam do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne.

Dlatego mieszkańcy od lat domagali się przebudowy tego skrzyżowania na bezkolizyjne. Temat był wielokrotnie podnoszony m.in. na zebraniu w 2017 roku.

Podjęto wstępne prace przygotowawcze, choć nie szły tak szybko jak życzyliby sobie tego mieszkańcy, dlatego w styczniu 2020 roku w geście protestu, ich część wyszła na wspomniane pasy blokując przejazd. Jeszcze zanim do tego doszło, odbyło się spotkanie wszystkich zainteresowanych stron, w tym także mieszkańców, w siedzibie GDDKiA, na którym rozmawiano o tym co już został zrobione i co ma być dalej, a był to czas oczekiwania na podpisanie programu inwestycyjnego.

W marcu 2020 roku GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej.

Powiat myślenicki i gmina Myślenice zgodziły się partycypować w przygotowaniach do inwestycji, powiat dokładając 2 mln zł, a gmina 0,5 mln zł. Projekt powstał, a niespełna rok temu GDDKiA wystąpiła o wydanie Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).

Jak mówił w poniedziałek Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA, tych kilka lat było potrzebne na wykonanie koncepcji, badań geologicznych, uzyskanie decyzji środowiskowej, a później decyzji ZRID.

- W tej chwili wchodzimy w okres realizacji, praktycznie od dziś. Mamy 7 dni na przekazanie placu budowy. Wykonawca ma pełne dwa sezony, czyli rok 2024 i 2025 i mam nadzieję, że przed końcem przyszłego roku budowa zostanie zakończona – powiedział.

Dodał też, że termin realizacji nie obejmuje okresów zimowych.

Obecnie ruszyła już przebudowa skrzyżowania zakopianki z ulicą Sobieskiego w Myślenicach.

Po przebudowie skrzyżowania w Krzyszkowicach pod zakopianką powstanie tunel, którym będzie można przejechać (ale też przejść) na drugą stronę. Znikną niebezpieczne lewoskręty i przejście po pasach.

- Jadąc od strony Krakowa będziemy skręcać w prawo pasem wyłączeniowym i przejeżdżać pod zakopianką lub na drogi lokalne. Natomiast jadąc od strony Myślenic też pasem wyłączenia będzie można wjechać na drogi lokalne, ewentualnie bezkolizyjnie przejechać na drugą stronę zakopianki – mówił dyrektor Pałasiński i dodał, że wyjazd w stronę Krakowa będzie się odbywał też dodatkowym pasem z obydwu kierunków – pasem włączenia.

W czasie prowadzenia prac, podobnie jak obecnie w Gaju, gdzie również budowany jest węzeł drogowy, okresowo będą wprowadzane zmiany w organizacji ruchu. Dyrektor zapowiedział w poniedziałek, że GDDKiA będzie o nich informować na bieżąco.

Koszt inwestycji w Krzyszkowicach wynoszący 91,1 mln zł pokrywa GDDKiA.

Prace będzie realizowała firma Nowak-Mosty, której prezes Władysław Nowak razem z dyrektorem Pałasińskim w poniedziałek podpisał umowę.

Po złożeniu podpisów pod umową burmistrz Jarosław Szlachetka komentował:

- Umowa na budowę węzła drogowego na skrzyżowania drogi krajowej nr 7 z drogą powiatową w Krzyszkowicach podpisana. Przez pięć lat sprawowania funkcji burmistrza Myślenic, moja determinacja, współpraca i podejmowane działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców zaowocowały osiągnięciem celu, który dla innych pozostawał nieosiągalny przez kilkanaście lat. Wszystkim, którzy swoimi dobrymi decyzjami przyczynili się do realizacji tej ważnej dla nas wszystkich inwestycji związanej z budową tunelu w Krzyszkowicach bardzo dziękuję. Bezpieczeństwo mieszkańców jak również nowoczesna infrastruktura drogowa są dla mnie jako burmistrza ogromnie ważne. Ogromnie cieszę się, że kolejna inwestycja związana z budową bezkolizyjnego węzła na zakopiance, którą zapowiadałem będzie realizowana.