Wybierz polski produkt!
Do tego, żeby stawiać na lokalne produkty i usługi zachęcają działaczki z myślenickiej grupy „Kobiety 100/100”. W ramach projektu „Rozkwitnij Polsko” zorganizowały m.in. internetową debatę dotyczącą aplikacji „Pola”, która pomaga odnaleźć polskie wyroby. W dalszych planach mają spotkania w szkołach budujące świadomość młodych konsumentów, że polskie znaczy dobre.
Projekt „Rozkwitnij Polsko” to pomysł grupy „Kobiety 100/100” promującej kobiece inicjatywy. Ma on kształtować świadomość konsumencką i zachęcać do kupna polskich produktów, a tym samym do wspierania krajowej gospodarki oraz bezpośrednio lokalnego twórcy czy producenta. - Polskie towary mają wysoką jakość, niestety wciąż pokutuje zasada „cudze chwalicie, swego nie znacie”, my chcemy to zmieniać. Warto również postawić na polskie produkty z jeszcze jednego względu - w tym czasie, kiedy kryzys związany z koronawirusem mocno nadszarpnął globalną gospodarkę, to my tu i teraz mamy możliwość zadbania o swoje najbliższe otoczenie, swoje „lokalne podwórko”, czyli lokalną gospodarkę - podkreśla Małgorzata Miszczak, jedna z założycielek grupy „Kobiety 100/100”.
Prosta i przydatna
W ramach projektu, końcem kwietnia, zorganizowano debatę online z koordynatorem aplikacji „Pola” Mateuszem Perowiczem. - Miała ono na celu upowszechnienie informacji o tej aplikacji, nie wszyscy o niej wiedzą, a jest naprawdę bardzo prosta i przydatna - mówi pani Małgorzata. W jaki sposób można z niej korzystać? - Wystarczy ją włączyć, przyłożyć telefon do kodu kreskowego danego produktu i wtedy pojawiają się informacje o nim, m.in. czy jest produkowany i zarejestrowany w Polsce oraz jakie badania są nad nim prowadzone w naszym kraju - wyjaśnia nasza rozmówczyni. Jedna z uczestniczek debaty, pani Edyta, po jej zakończeniu umieściła wpis opisujący jej wrażenia: - Dziękuję za spotkanie! Wciąż jestem w szoku po informacji, że kod kreskowy 590 wcale nie oznacza w pełni polskiego produktu. Apka ściągnięta, będę czujniejsza od dzisiaj.
Oprócz spotkania online z Mateuszem Perowiczem, „Kobiety 100/100” zaprosiły, początkiem maja, do udziału w wyzwaniu polegającym na sprawdzeniu jakie polskie produkty mamy w swoich domach. Internauci publikowali swoje zdjęcia np. z wyprodukowanymi w naszym kraju meblami czy lokalnymi produktami na tle pięknych, rodzimych krajobrazów, jak ten w Drogini.
Młodzi ambasadorzy
Debata i challenge to nie wszystko. Działaczki planują rozszerzać projekt „Rozkwitnij Polsko” i wdrażać kolejne pomysły. Jednym z nich jest współpraca ze szkołami i firmami z powiatu myślenickiego. - Myślimy o tym, by organizować spotkania ze specjalistami w przedszkolach i szkołach podstawowych uświadamiające jak ważne jest zwracanie uwagi na „to, co nasze”, produkowane w naszym kraju, blisko nas. Młode pokolenie uczy się szybciej i jest skuteczne w edukowaniu rodziców i dziadków. W ramach takich spotkań dzieci odwiedzałyby lokalne firmy, poznałyby atrakcje turystyczne powiatu myślenickiego oraz innych terenów Małopolski, odkrywając ich bogactwo. Dzięki tym młodym ambasadorom idea będzie się rozwijać, a motto „cudze chwalicie…” zmieni się na „swoje chwalicie, bo swoje znacie, sami też wiecie co posiadacie” - podsumowuje Małgorzata Miszczak.
Członkinie grupy „Kobiety 100/100” mają wiele pomysłów, by pomóc „Rozkwitnąć Polsce” zaczynając od małych kroków. Szkoły i firmy, które chciałyby włączyć się w projekt mogą zgłaszać się poprzez adres mailowy dobrazmiana@gmail.com.