Co dalej z busami?
Analiza planistyczna wykonana przez firmę, która przygotowywała plan zagospodarowania przestrzennego - podtrzymuje negatywną decyzję burmistrza Macieja Ostrowskiego w kwestii istniejącego przystanku początkowego i końcowego dla busów przy ul. Słonecznej. Na zmianę decyzji nie wpłynęli również przedstawiciele Małopolskiego Stowarzyszenia Przewozu Osób – jednak ze spotkania, które odbyło się w połowie października w magistracie wynieśli wiele uwag oraz pomysł na alternatywę dla nowej bazy transportowej.
Przygotowana na zlecenie gminy analiza będzie podstawą do opinii przedstawionej staroście, gdyż to do niego należy ostateczna decyzja w tej sprawie. - Zmiana decyzji, czyli tzw. ugoda nie jest możliwa ze względów prawnych. Według planu zagospodarowania przestrzennego, działka, na której obecnie stacjonują busy powinna być przeznaczona pod wielkopowierzchniowy budynek handlowy. Prawdą jest, że istnieje w nim zapis o funkcji komunikacyjnej, jednak chodzi tutaj o przystanek pod galerią, na którym będą wysiadać i wsiadać klienci, a nie stacjonować busy, które muszą wyrównywać czas pomiędzy odjazdami – tłumaczył Maciej Ostrowski. Ponadto Kongregacja Kupiecka występująca tutaj jako Galeria Myślenice spółka z o.o od 9 czerwca 2009 roku posiada pozwolenie na budowę, która może rozpocząć się w dowolnym terminie.
- Gmina zawsze wydaje zgodę wszystkim przewoźnikom chcącym zatrzymywać się na przystankach na terenie miasta i gminy – zapewnia burmistrz. Wynika z tego, iż busy mogą zatrzymywać się na każdym przystanku, jeśli tylko ich właściciele złożyli wcześniej stosowne wnioski. Co więcej zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej, na wniosek przewoźników powstanie nowy przystanek w centrum miasta przy ul. Dąbrowskiego. Burmistrz zapewnił również, że jeśli przewoźnicy powtórzą strajk lub zrezygnują z kursów zostanie zorganizowana komunikacja zastępcza, by mieszkańcy mogli przemieszczać się bez większych problemów.
Małopolskiemu Stowarzyszeniu Przewozu Osób zostały przedstawione również uwagi zgłaszane przez mieszkańców. Dotyczyły one m.in. dłuższych postojów busów przy ul. Słowackiego, parkowania wzdłuż ulic na terenie miasta w celu wyrównania czasów oraz jazdy przepełnionymi busami, gdzie podczas kontroli Inspekcji Transportu Drogowego, pasażerowie są wysadzani np. na stacji benzynowej i pozostawieni sami sobie (kilka tygodni temu dziewięcioletni chłopiec spóźnił się do szkoły w Myślenicach, gdy po kontroli ITD musiał pieszo, bez opieki dostać się z Jawornika na os. 1000 lecia).
Podczas spotkania padł również pomysł nowej alternatywy bazy transportowej dla busów, poza centrum miasta, gdzie kierowcy będą mogli wyrównać swoje czasy. Spowoduje to z pewnością rozładowanie ruchu na ul. Słonecznej, gdzie zostałby jeden przystanek przelotowy. Przedstawiciele MZPO mają przedyskutować ten pomysł z prywatnymi przewoźnikami oraz właścicielem działki, na której miałaby się znaleźć wspomniana baza.
W rozmowie ze strony gminy wraz z burmistrzem uczestniczyli Elżbieta Czaplak-Mnichowska z Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Inwestycji oraz Marcin Słomka i Łukasz Szczepański z Wydziału Mienia. Małopolski Związek Przewozu Osób reprezentowali Marek Dyszy i Dariusz Tarnawski.
Gminne Centrum Informacji