Rowerem przez Myślenice w 2018 roku
Ścieżka rowerowa łącząca Górne Przedmieście z Zarabiem? To temat, który rowerzyści poruszają od kilku lat. Jak się okazuje taka trasa powstanie, ale przebiegać będzie… korytem Bysinki! Ten innowacyjny pomysł może zostać zrealizowany najwcześniej w 2018 roku
Europejski dzień bez samochodu, który przypada na 22 września był okazją nie tylko do tego, aby przyjechać do pracy rowerem, ale również stał się pretekstem do zaprezentowania koncepcji budowy ścieżek rowerowych na terenie Myślenic. Tego dnia kilku urzędników w tym burmistrz Maciej Ostrowski i dyrektor Mieczysław Kęsek przyjechali do pracy na dwóch kółkach. Podczas spotkania z prasą poinformowali o projekcie budowy ścieżek rowerowych na terenie miasta.
- Chcieliśmy przekazać państwu, że rozpoczynamy pierwszy etap planowania budowy ścieżek rowerowych na terenie Myślenic. Przeszliśmy ocenę formalną wniosku dotyczącego budowy tras rowerowych na obszarze miasta w ramach działania dotyczącego niskoemisyjnego transportu miejskiego. Planujemy budowę i wyznaczenie blisko 8 kilometrów nowych ścieżek. Nowe odcinki połączą istniejące już - jak te na Zarabiu w jedną całość i rozwiążą problem komunikacji rowerowej. Bezpieczniejsi będą zarówno rowerzyści jak i kierowcy samochodów - jeszcze trzymając rower w rękach mówił burmistrz Maciej Ostrowski.
W ramach projektu „Budowa tras rowerowych na obszarze miasta Myślenice” ma powstać trasa łącząca miasto na linii wschód-zachód, północ-południe, dzielnice przemysłową z turystyczną i mieszkaniową, rozwiązując problem z ruchem rowerowym w mieście. Ten apogeum osiąga w okresie od kwietnia do października. To właśnie w tym czasie do szkoły, pracy i w celach rekreacyjnych rowery jako środek transportu wybiera średnio 100 osób, natomiast w weekendy liczba ta wzrasta nawet do 300. Rowerzyści chcąc dojechać do ścieżki na Zarabiu są zmuszeni korzystać z dróg publicznych. Z badań przeprowadzonych przez gminę wynika, że szczyt przypada na godz. 7:30-8:00 oraz znacznie wyraźniejszy popołudniowy i wieczorny w godz. 15-18:30, ale za to wiążący się z większym udziałem ruchu rekreacyjnego. W weekendy natężony ruch rowerowy zaczyna się pojawiać ok. godz. 7:30 i systematycznie rośnie z każdą godziną, by osiągnąć swoje maksimum ok. godz. 16:00. Na stabilnym, ale wciąż wysokim poziomie utrzymuje się aż do godz. 19:30, po której to zaczyna się stopniowy spadek.
Nowe ścieżki mają mieć ok. 8,5 km z czego ok. 1,5 km zostanie wyznaczonych z już istniejących traktów, odpowiednio oznakowanych i dołączonych do planowanego ciągu. - Od kilku lat słyszymy, że jest potrzeba skomunikowania rowerowego miasta. Sam jadąc dzisiaj do państwa rowerem przekonałem się, że w godzinach szczytu nie zawsze łatwo jest przedrzeć się przez miasto. Myślę, że projekt ścieżki miejskiej to pierwszy duży krok ku rozwiązaniu tego problemu. Mam nadzieję że dzięki nim, łatwo i bezpiecznie będzie można dotrzeć do pracy, czy szkoły - dodał dyrektor urzędu Mieczysław Kęsek.
Rowerem wzdłuż Bysinki
Ścieżka miałaby zostać poprowadzona wolnym pasem wzdłuż brzegu Bysinki z użyciem mostków i przejść. Jej początek zostałby zlokalizowany na wysokości tzw. „kotłowni” na zbiegu ul. Solidarności i 3 Maja. Następnie przechodzić będzie w ulicę Średniawskiego pomiędzy korytem Bysinki a własnościami prywatnymi. W śródmieściu minie strażnicę i skieruje się ku Dolnemu Przedmieściu do świateł, gdzie poprowadzona zostanie do ul. Burmistrza Marka lub wzdłuż ekranów przy Zakopiance, przez rondo Marszałka Nawary, aby finalnie połączyć się z istniejącą ścieżką rowerowo-biegową na Zarabiu, a ta kolejno z planowanym traktem mającym okalać zbiornik dobczycki.
- Myślenice to miasto ciasne, stare - lokowane wzdłuż rzeki Raby i Bysinki i jako starówka ma ograniczoną powierzchnię. Omawiana koncepcja przewiduje umieszczenie ścieżek z ich wykorzystaniem i wiemy, że znajdziemy na nie tyle miejsca. Oczywiście potrzebna będzie nam zgoda właścicieli działek do których się zbliżymy, dotyczy to głównie mieszkańców ul. Średniawskiego - podkreślał burmistrz Maciej Ostrowski.
Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, działanie 4.5 Niskoemisyjny transport miejski w tzw. systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Jego szacowana wartość to 7,75 mln zł z których Regionalny Program Operacyjny pokryje 85% - czyli 6,58 mln zł. Wkład własny gminy wynosić będzie 1,16 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem prace rozpoczną się w 2017 roku, natomiast rowerzyści pierwsze kilometry będą mogli pokonać w IV kwartale 2018 roku. Czy istnieje zatem szansa, że w 2018 roku rowerzyści przejadą z Górnego Przedmieścia wokół zbiornika dobczyckiego? - Tak, można powiedzieć, że tak właśnie będzie. Obecnie najbliżej jesteśmy ogłoszenia przetargu na ścieżki wokół zbiornika dobczyckiego i według terminarza, otwarcia możemy dokonać w połowie 2018 roku - wyjaśnia Maciej Ostrowski.