Czar weteranów szos

Czar weteranów szos
Czar weteranów szos, fot. Ryszard Sobkowicz

Na II Ogólnopolskim Zlocie Pojazdów Zabytkowych i Kultowych im. Stanisława Hołuja, organizowanym przez Franciszka Wołka i jego przyjaciół spotkali się właściciele samochodów i motocykli liczących co najmniej 30 lat

Najstarsze z nich pochodziły z lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Model Willys Whippet z 1926r., Renault Mona Sic z 1927r. czy Ford A z 1931r. znał z pewnością patron zlotu. Na płycie myślenickiego Rynku można też było oglądać samochody marki Mercedes, Jaguar, Oldsmobil, Willys, Chrysler, Porsche, Triumph TR7 Cabrio, Cadillac, a także Trabant i rodzime marki: Syrena, Warszawa, Fiat, Polonez. Stawiły się też motocykle, np.: Romet, Jawa, Junak, Trophy, Osa, Zundapp i K-750 z przyczepą.

Artystycznie i gastronomicznie

Zlot rozpoczął się od oficjalnego otwarcia na płycie Rynku. Podczas gdy mieszkańcy i goście specjalnie przybyli z tej okazji do Myślenic oglądali weteranów szos, koncertowała Orkiestra Dęta z Jasienicy pod batutą Ireneusza Szkoleja, występowały cheerleaderki z TG Sokół prowadzone przez Annę Simsak, śpiewała Patrycja Sularz i wystąpili tancerze z pokazem tańców towarzyskich – również z Sokoła. Całość prowadził Piotr Gablankowski. Dla amatorów zabytkowych aut przygotowany też został (przez Stanisława Filipka) poczęstunek – grochówka z kuchni polowej, ciasto i napoje).

O swoim ojcu opowiadał Jacek Hołuj. Zlot odbywa się w okolicy rocznicy Czarnej Niedzieli w Myślenicach, podczas której w 1940r. Stanisław Hołuj został aresztowany, a następnie stracony w Forcie Krzesławickim. Jacek Hołuj mówił też o pasji krótkofalarskiej ojca, o jego zamiłowaniu do sportów oraz licznych odznaczeniach. Była to niewątpliwie jedna z najbogatszych i najbardziej dynamicznych osobowości wśród myśleniczan okresu międzywojennego.

Naj, naj, naj...

W konkursach wygrywali: na najelegantszy z najstarszych samochodów - Ford A z 1931r., Karola Rudolfi; na najładniejszy samochód sprzed 1970r. - Oldsmobil z 1957r. Januariusza Treli; na najładniejszy polski samochód po roku 1970r. - Syrena z 1975 r. Wiesława Sikory; na najstarszy motocykl zlotu - Horex T-500 Krzysztofa Romaniaka; najelegantszy motocykl sprzed 1945r. - Zundapp KS-600W Tadeusza Gawlaka; najelegantszy motocykl sprzed 1970r. - Osa 175 Bronisława Wisła; najelegantszy motocykl wyprodukowany po 1970r. - Jawa 350 TS Józefa Sentysza.

Przyznano także wiele innych nagród i wyróżnień, w tym dla samochodu, który przyjechał z najodleglejszego miejsca (otrzymał ją Jan Ripper - Zakopane) oraz motocykla, również przybyłego z najdalszej odległości (Adam Pluta na K-750 przyjechał z Zubrzycy Górnej).  Za najwspanialszy strój z epoki nagrodę Motosportu Myślenice otrzymał motocyklista Tadeusz Gawlak. W sumie organizatorzy wręczyli uczestnikom zlotu 16 wyróżnień w postaci pucharów i nagród rzeczowych. Zadanie oceny przypadło jury pod przewodnictwem Stanisława Skałki. W jego skład weszli też Stanisław Szczepanow oraz Ireneusz Pędzisz.

Ryszard Sobkowicz Ryszard Sobkowicz Autor artykułu

Nauczyciel i reporter, który ostatnie 25 lat poświęcił na relacjonowanie życia lokalnych społeczności - szczególnie funkcjonowania Ochotniczych Straży Pożarnych. (HISTORIA, WYDARZENIA, SAMORZĄD, KULTURA)