Generalna Dyrekcja wystąpiła o zgodę na realizację tunelu w Krzyszkowicach
Jak poinformowała w swoich mediach społecznościowych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie w piątek 31 marca został złożony wniosek o ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) na przebudowę skrzyżowania zakopianki z drogą powiatową w Krzyszkowicach. To kolejny duży krok, który przybliża mieszkańców Krzyszkowic do upragnionego celu, czyli bezkolizyjnego skrzyżowania z zakopianką. Według zapowiedzi Generalnej Dyrekcji w I połowie 2024 roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę, a w II połowie 2024 roku mają rozpocząć się prace budowlane. Planowany termin zakończenia inwestycji to 2026 rok.
Jak informowała w ubiegłym roku GDDKiA problemy, które spowodowały opóźnienie prac przy węźle w Krzyszkowicach były różnorakie. Największym był brak zgód właścicieli terenu na wejście na grunt i wykonanie badań geologicznych. Pisaliśmy o tym w Gazecie Myślenickiej (GM 31/2022), w artykule pt. „Trwają prace projektowe”: „(…) przesunięcie terminu zakończenia prac projektowych na tym skrzyżowaniu spowodowane zostało przez trudności związane ze znalezieniem nowej lokalizacji dla zabytkowej zabudowy kolidującej z przyjętym rozwiązaniem, a także uzgadnianiem miejsca jej przeniesienia z konserwatorem zabytków oraz braku zgody właścicieli działek prywatnych na wykonanie niezbędnego rozpoznania geologicznego na ich posesjach. By te badania wykonać, w takiej sytuacji konieczne jest uzyskanie wyroku sądu, który pozwoli na przeprowadzenie badań. Wydział Obsługi Prawnej GDDKiA przygotowuje wniosek do sądu w tej sprawie” – tak informowała wówczas Iwona Mikrut, główny specjalisty ds. komunikacji społecznej w krakowskim oddziale GDDKiA.
Impas opóźniający zakończenie prac projektowych został przełamany. Niezbędne badania geologiczne zostały przeprowadzone i teraz GDDKiA mogła wystąpić z wnioskiem o ZRID.
- Złożenie wniosku o ZRID na budowę tunelu w Krzyszkowicach jest kolejnym i konkretnym potwierdzeniem na to, że zapowiadane inwestycje w poprawę bezpieczeństwa na zakopiance postępują i są faktem. Przypomnę, że niedawno informowałem o złożeniu podobnego wniosku, na budowę węzła na skrzyżowaniu ulicy Sobieskiego z DK7, kolejnym będzie Jawornik. Oczywiście życzylibyśmy sobie żeby inwestycje były szybciej realizowane ale jak pokazało życie pojawiły się problemy niezależne od inwestora – GDDKiA. Najważniejsze dla nas wszystkich jest to, że po kilkunastu latach nie mocy inwestycje poprawiające bezpieczeństwo stają się faktem. Jak widzimy w Gaju prace już postępują, wkrótce ruszą w Libertowie, a potem czas myślenicki odcinek zakopianki – skomentował burmistrz Jarosław Szlachetka informację GDDKiA.