Podatki i programy profilaktyczne
Ostatnią sesję Rady Miejskiej zdominowały sprawy związane z przyjęciem stawek podatkowych od nieruchomości i środków transportu. Ich wysokość została skonsultowana z organizacjami gospodarczymi działającymi na terenie gminy
Podatki od nieruchomości
Podatek od gruntów w przyszłym roku nie zmieni się w stosunku do obecnego i wyniesie:
* od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,86 zł od 1 m2 powierzchni;
* od gruntów związanych z prowadzeniem działalności sportowej i rekreacyjnej – 0,10 zł od 1 m2 powierzchni;
* od gruntów pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub płynącymi z jezior i zbiorników sztucznych – 4,58 zł od 1 ha powierzchni;
* od gruntów letniskowych – 0,47 zł od 1 m2 powierzchni,
* od pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,38 zł od 1 m2 powierzchni.
Ponadto ustalono nową kategorię:
* od gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji i położnych na terenach, na których miejscowy plan zagospodarowania przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową oraz zabudowę o przeznaczeniu mieszanym, jeśli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – 3,00 zł od 1 m2 powierzchni.
Podatki od budynków również pozostają bez zmian, a w dwóch przypadkach zostały obniżone:
* od budynków mieszkalnych lub ich części – 0,73 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
* od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 21,00 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
* od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 10,40 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
* od budynków związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 4,65 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
* od budynków zajętych na prowadzenie działalności sportowej i rekreacyjnej – 1,09 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
* od budynków letniskowych
- 7,68 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
* od pozostałych budynków, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 5,38 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
W pozostałych przypadkach podatek w dalszym ciągu naliczany będzie w wys. 2% ich wartości, a w przypadku prowadzenia działalności sportowej i rekreacyjnej oraz kolejek linowych i wyciągów narciarskich – 0,1% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
Ponadto uchwała zastrzega, że za budynek letniskowy uważany jest budynek, który został w ten sposób opisany w dokumentacji budowy i formalnie nie zostało zmienione jego przeznaczenie.
Proponowane stawki były konsultowane w komisjach, a wcześniej ze środowiskiem pracodawców prowadzących działalność gospodarczą na obszarze gminy i uzyskały ich pozytywną opinię.
Podatek od środków transportu
Podatki za pojazdy do 12 ton naliczane będą, podobnie jak dotychczas, wg kryterium roku produkcji: przed rokiem 2005 i po 2004. Generalnie stawki te pozostają bez zmian, a w jednym przypadku dotychczasowe stawki zostały obniżone.
Od 1 stycznia 2016 roku za samochody ciężarowe obowiązywać będzie opłata: samochody powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie wyprodukowanych przed 2005 r. – obniżka do 804 zł (z 816 zł), a dla pojazdów wyprodukowanych po 2004 r. 708 zł, odpowiednio powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie 948 zł i 840 zł, a powyżej 9 ton i poniżej 12 ton – 1068 zł i 960 zł;
samochody powyżej 12 ton stawki są jednolite: od 12 do 17 ton – 1488 zł; od 17 do 23 ton – 1644 zł; od 23 do 27 ton – 2004 zł; od 27 do 29 ton – 2064 zł, od 29 ton wzwyż z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 2112 zł, z innym systemem zawieszenia – 3024 zł.
Opłaty od ciągnika siodłowego i balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą również zróżnicowane są według roku produkcji – przed 2005r. i po 2004r. Wyniosą one: dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton – 1848 zł, a dla wyprodukowanych po 2004r. – 1656 zł.
Powyżej 12 ton stawki są jednolite. Dla pojazdów z przyczepą lub naczepą, których dopuszczalna masa całkowita zawiera się w przedziale od 12 do 31 ton, podatek wyniesie 2004 zł; od 31 ton wzwyż dla pojazdów o dwóch osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 2004 zł; z innym systemem zawieszenia – 2328 zł.
Dla pojazdów od 31 do 40 ton i trzech osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 2004 zł, z innym systemem zawieszenia – 2220 zł; dla pojazdów o trzech osiach jezdnych i łącznej wadze od 40 ton wzwyż z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 2004 zł, z innym systemem zawieszenia –2988 zł.
Opłaty od przyczepy lub naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 do 12 ton – 528 zł, od 12 do 18 ton – 1056 zł; od 18 do 25 ton – 1056 zł; od 25 do 28 ton – 1056 zł, od 28 do 33 ton – 1068 zł, od 33 do 38 ton –1476 zł. Przy masie całkowitej równej lub wyższej niż 38 ton o dwóch osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznawanym za równoważne – 1596 zł, z innym systemem zawieszenia wynosi 2124 zł; przy masie od 12 do 38 ton o trzech osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznawanym za równoważne stawka 852 zł, z innym systemem zawieszenia wynosi 1212 zł; od 38 ton o trzech osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznawanym za równoważne – 1212 zł, z innym systemem zawieszenia – 1596 zł.
Także w przypadku autobusów stawka podatku zróżnicowana jest w zależności od daty produkcji. Do 15 miejsc włącznie w pojazdach wyprodukowanych przed 2005r. – 1056 zł, po 2004r. – 936 zł; od 16 do 21 miejsc włącznie odpowiednio – 1416 zł, a wyprodukowanych po 2004 r. –1260 zł, powyżej 21 miejsc – 1824 zł, a po 2004 r. –1620 zł.
Obniżenie o 12 zł stawki podatku od samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie wyprodukowanych przed 2005r., a także zróżnicowanie stawek opłat dla samochodów wyprodukowanych po 2004r. i przed 2005r. ma charakter ekologiczny, gdyż od tego czasu produkowane samochody muszą obowiązkowo spełniać standardy emisji spalin EURO.
Programy profilaktyczne i współpraca
Podczas sesji radni przyjęli projekt Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2015-2022 dla Gminy Myślenice oraz będące jej konsekwencją programy profilaktyczne na rok 2016: Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii.
Po przeprowadzonych konsultacjach społecznych uchwalony też został roczny program współpracy Gminy Myślenice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami pożytku publicznego. Uchwała ta szczegółowo precyzuje zasady i warunki konkursu ofert na finansowanie przez gminę z tzw. pożytku publicznego zadań własnych gminy udzielanych do realizacji przez organizacje.
Dzierżawy i dotacje
Decyzja Rady Miejskiej o przedłużeniu na kolejny rok umowy dzierżawy przez dotychczasowych dzierżawców bez konieczności ogłaszania przetargu dotyczyła plaży trawiastej na Zarabiu.
Zmieniona została uchwała dotycząca dotacji dla OSP Głogoczów na budowę remizy. Wyniesie ona: w 2016r. – 200 tys. zł, w 2018r. 100 tys. zł i w 2019r. – 70 tys. zł.
Na rok 2017 przewidywany jest zakup samochodu dla tej jednostki i planowane jest uzyskanie dofinansowania dla niej z MRPO. W związku z tym dotacja na dofinansowanie budowy remizy została przesunięta na kolejne lata.
Budżet 2015 i WPF
Zmiany wprowadzone do tegorocznego budżetu zdeterminowane były przede wszystkim koniecznością zabezpieczenia środków na pokrycie kosztów bieżących związanych z utrzymaniem placówek oświatowych na obszarze gminy (ponad 1,2 mln zł). Ponadto, biorąc pod uwagę kończący się rok budżetowy, Rada Miejska uzupełniła środki przeznaczone na utrzymanie dróg, gospodarkę odpadami i pomoc społeczną. Dzięki przyjętym zmianom mieszkańcy Myślenic będą też mogli się cieszyć piknikiem świątecznym przez Bożym Narodzeniem.
Wydatki powyższe sfinansowane zostaną z oszczędności powstałych w związku z niższymi kosztami obsługi długu oraz zwrotem podatku VAT od realizowanych inwestycji.
Konsekwencją zmian wprowadzanych przez RM w aktualnym budżecie jest również aktualizacja Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Myślenice.
Kiedy rewitalizacja centrum Myślenic?
Jedną ze spraw poruszanych przez radnych i burmistrza była rewitalizacja Rynku. Radni zauważyli, że po otwarciu Galerii Myślenickiej Rynek ostatecznie już straci swoje znaczenie jako centrum handlowe – tak jak dzieje się to od wielu lat w całej Europie, centra handlowe przenoszone są na obrzeża miejscowości. Burmistrz poinformował, że nasza gmina jeszcze w poprzednim naborze złożyła wniosek o dofinansowanie na rewitalizację centrum miasta i otrzymała decyzję pozytywną, jednak pieniędzy tych nie przyjęła, gdyż proponowane dofinansowanie było stanowczo za niskie w stosunku do planowanych inwestycji oraz wydanych już pieniędzy na opracowanie dokumentacji. Burmistrz potwierdził, że wniosek na rewitalizację centrum zostanie złożony, gdy tylko ogłoszone zostaną konkursy w obecnym okresie finansowanie UE. Dodał, że rewitalizacją miałby być objęty nie tylko sam Rynek, ale również teren kościelny w porozumieniu z parafią oraz obszar z zabytkowym budynkiem Sokoła.
Interpelacje
Radni poruszali m.in. kwestię doprowadzenia wody i kanalizacji do nowych działek, pytali o to, kto będzie odpowiedzialny za odśnieżanie dróg na poszczególnych obszarach gminy, zgłaszano problemy stwarzane przez parkujące samochody na ulicach Bergela i Ogrodowej i wnioskowano o umieszczenie tam zakazu postoju, wnioskowano o przeznaczenie i oznakowanie pasa ruchu dla rowerów na starym osiedlu (na terenie zlikwidowanych miejsc parkingowych). Sporo uwagi poświęcono problemom z parkowaniem w różnych miejscach oraz koniczności uświadamiania mieszańcom, że nie da się wszystkim zapewnić miejsc parkingowych przed samym wejściem do danego obiektu.
Jak zwykle radni zgłaszali potrzebę bieżących remontów na drogach, oświetlenia, przepustów, odprowadzenia wód opadowych itd.
Bezpieczne przejście przez zakopiankę
Innym poruszanym problemem były uzgodnienia dotyczące bezpiecznych przejść przez Zakopiankę na terenie naszej gminy. Burmistrz Maciej Ostrowski poinformował o nikłych efektach rozmów na ten temat z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Właściciel drogi – jeśli już podejmuje temat – proponuje kładki nad jezdnią. Natomiast z doświadczeń chociażby kładki w Jaworniku widać, że nie jest to rozwiązanie skuteczne. Burmistrz złożył projekt budowy przejść podziemnych wraz z organizacją lewoskrętów. Dzięki tej koncepcji rozwiązanych zostaje więcej problemów, a jednocześnie – jak wynika z wstępnych szacunków – budowa przejęcia podziemnego z lewoskrętem jest znacznie tańsza od kładki nad jezdnią.
Na sesję Rady Miejskiej przybył poseł Jarosław Szlachetka. Podziękował za wynik głosowania podczas wyborów parlamentarnych zarówno na niego, jak też na partię Prawa i Sprawiedliwości. Zadeklarował dalsze zaangażowanie i wolę współpracy ze wszystkimi środowiskami na rzecz rozwoju miasta i gminy Myślenice.