Marek Biliński w Krakowie

Marek Biliński w Krakowie

W czwartek 11 maja b.r. w Auli Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie odbyły się dwa koncerty Marka Bilińskiego. Pierwszy (popołudniowy) dedykowany został społeczności akademickiej, drugi (wieczorny) – gościom z zewnątrz. Wspomniane wydarzenia – różniące się repertuarem i liczbą utworów – towarzyszyły tegorocznym obchodom Święta Uczelni.

Marek Biliński (ur. 1953) to światowej sławy kompozytor, wykonawca multiinstrumentalny oraz producent i promotor muzyki elektronicznej. Zastosowaniem instrumentów elektronicznych w procesie komponowania zainteresował się podczas studiów w poznańskiej Akademii Muzycznej. Wtedy też zaczął eksplorować twórczo gatunki takie jak rock i jazz. Pod koniec lat 70. ubiegłego wieku współtworzył zespół „Heam”, grający rocka progresywnego, symfonicznego i elektronicznego, z kolei na początku lat 80. należał do prog-rockowej formacji „Bank”. Uznanie wśród krytyków i słuchaczy przyniósł artyście debiutancki solowy album pt. „Ogród Króla Świtu” z 1983 roku oraz wideoklip „Ucieczka z Tropiku”, który ogłoszono nad Wisłą teledyskiem roku 1984. W kolejnych latach słuchacze mogli zapoznać się z takimi albumami, jak: „Emc2” (1984), „Wolne loty” (1986), „Ucieczka do tropiku” (1987) oraz „Dziecko Słońca” (1995). W latach 1986–1990 Marek Biliński pracował jako wykładowca Akademii Muzycznej w Kuwejcie. Tam też skomponował fantazję symfoniczną pt. „Twarze Pustyni”, silnie inspirowaną kulturą arabską.

W kolejnych latach wielbiciele twórczości naszego kompozytora mogli zapoznać się z jego albumami autorskimi: „Fire” (2008) i „Mały Książę” (2010), kompilacjami „The Best of” (1998) oraz „Best of the best” (2014), a także projektem „Refleksje” (1998), zrealizowanym wspólnie z dyrygent Agnieszką Duczmal i Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”. W roku 2017 ukazał się album koncertowy „Life is Music”, zarejestrowany 11 listopada 2015 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, a dwa lata temu koncert „Po drugiej stronie światła”, nagrany 22 maja 2015 roku na Rynku Głównym w Krakowie, podczas organizowanego przez Uniwersytet Pedagogiczny XV Festiwalu Nauki (później: Festiwalu Nauki i Sztuki). Od tego momentu artysta współpracuje z Uczelnią przy ul. Podchorążych 2. Był też gościem honorowym kolejnego koncertu, zorganizowanego w ramach wspomnianego Festiwalu („Terra Nostra Desiderabilis” w wykonaniu Józefa Skrzeka z SBB).

Marek Biliński ma w swym repertuarze także muzykę filmową (m.in. do obrazów o perypetiach diabła Piszczałki), teatralną (np. do sztuk „Hamlet” i „Brat naszego Boga”), baletową oraz telewizyjną (czołówka programu „Rambit”). Za swą działalność artystyczną w maju 2018 roku muzyk otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Licznie zebrana w Auli Uniwersytetu Pedagogicznego publiczność mogła posłuchać takich utworów, jak: „Dziecko Słońca”, „Mały Książę”, „Początek światła”, „Ucieczka z Tropiku” czy „Szalony koń”. Pamiętajmy, że są to dzieła stanowiące filary muzyki elektronicznej w Polsce, utwory ponadczasowe, które dla pokoleń wielbicieli tego gatunku zawsze będą aktualne i nowatorskie. Dla wielu odbiorców były to też utwory przypominające młodość oraz lata studiów.

Warto zauważyć, że koncerty nie miał tytułu (lub tytułów, mieliśmy bowiem do czynienia z dwoma różnymi repertuarami). Zapytany o to artysta odpowiedział: „Rozważałem różne propozycje, jednak z uwagi na kameralną formę spotkania z odbiorcami stwierdziłem, że tytuły nie są nam potrzebne. Najważniejsze to interakcja i muzyka”.

„Uniwersyteckie” koncerty Marka Bilińskiego odbyły się w świeżo wyremontowanej Auli UP. Pomieszczenie to wybrano z uwagi na walory akustyczne, nowoczesne wyposażenie oraz interesującą estetykę architektoniczną. Koncerty zostały nagłośnione wysokiej jakości systemem audio, którego technologia bazuje na referencyjnej elektronice lampowej Octave Jubilee 300B Single Ended oraz kolumnach głośnikowych Avantgarde Acoustic Trio. Ten luksusowy zestaw głośników został wyprodukowany jedynie w 26 egzemplarzach, do których wykonania użyto wysokogatunkowej stali V2A oraz niemieckiego dębu. Wypożyczony zestaw nosi numer 21. Tak elitarny sprzęt akustyczny mógł pojawić się na Uczelni dzięki uprzejmości Sieci Salonów Audio Nautilus. Firma ta udzieliła koncertom patronatu finansowego oraz wsparcia technicznego. Patronat medialny nad wydarzeniami objął ceniony miesięcznik „Jazz Forum”.

Oficjalnymi fotografami wieczornego koncertu zostali: Edyta Filipek-Bajor, Krzysztof Kwiatkowski i autor niniejszych słów.

Marcin Kania (Fotoklub RP)