Plan zagospodarowania i nowe stawki podatków
Radni przyjęli plan zagospodarowania przestrzennego dla części Myślenic obejmującej m.in. Osiedle Tysiąclecia i przylegające do niego ulice. Podczas ostatniej sesji ustalili również stawki podatków na rok 2015
Podczas sesji 3 grudnia burmistrz przedstawił nowo wybranym radnym naczelników wydziałów UMiG. Radni utworzyli komisje stałe, uchwalili plan zagospodarowania przestrzennego dla części Myślenic, a także podatki od nieruchomości i od środków transportu na rok 2015. Wprowadzili też aktualizacje do uchwały budżetowej na ten rok
Komisje stałe
Radni postanowili, że będą pracowali w 4 komisjach stałych: budżetu i finansów; edukacji, kultury i sportu; gospodarki przestrzennej, architektury, ochrony środowiska i rolnictwa oraz rewizyjnej. Komisje na obradach już w swoim gronie ukonstytuują się i wybiorą przewodniczących.
Plan zagospodarowania
Rada przyjęła plan zagospodarowania przestrzennego obszaru Myślenic zawierającego się w granicach ulic: 3 Maja, Poniatowskiego (od strony północnej), Niepodległości, Bergela, Ogrodowej (od strony wschodniej), Solidarności (od strony południowej – od basenu do kościoła pw. św. Brata Alberta), os. Tysiąclecia (od strony zachodniej). Obszar ten w 80% jest terenem zurbanizowanym z historyczną zabudową mieszkaniowo-usługową, zabudową wielorodzinną oraz kompleksami usług publicznych, takich jak obiekty oświatowe (szkoła podstawowa, gimnazjum, kompleks boisk sportowych, przedszkole, żłobek) i sportu –basen miejski.
Podstawowym celem podjęcia prac planistycznych dla tego obszaru było opracowanie zapisów, które uporządkują istniejącą zabudowę, doprowadzą do zgodności przepisów prawa lokalnego z ciągle zmieniającymi się przepisami prawa budowlanego. Nowy plan wprowadza jednolite zapisy dotyczące uporządkowania przestrzeni w nawiązaniu do funkcjonującego od 2 lat planu dla centrum miasta. Obydwa plany łącznie pokrywają obszar szeroko pojętego śródmieścia Myślenic. Przyjęte ustalenia, jako prawo miejscowe, określają możliwości realizacyjne przyszłych inwestycji w tym obszarze, będzie to w głównej mierze zabudowa mieszkaniowa i wielorodzinna wraz z usługami o charakterze komercyjnym i publicznym, a w ramach uzupełnienia sport i rekreacja, tereny zieleni, infrastruktury technicznej (wodociągi, elektroenergetyka, gazownictwo), obiekty i urządzenia obsługi komunikacji, drogi lokalne, dojazdowe, wewnętrzne i ciągi pieszo-jezdne.
Podatki od nieruchomości 2014
Proponowane zmiany w podatkach na 2015 rok omówił kierujący Referatem Podatków i Opłat UMiG Jakub Kutrzeba. Były one szeroko konsultowane ze środowiskiem pracodawców i uwzględniają znaczną część ich propozycji. Przeciętnie podatki od nieruchomości wzrosną o ok. 1,5%. Zachowany zostanie preferencyjny poziom opodatkowania gruntów zajętych pod działalność sportową oraz budowli służących sportowi i rekreacji, w tym kolei linowej czy wyciągu narciarskiego. Taka polityka podatkowa ma na celu przyciągnięcie inwestorów oraz rozwój i umożliwienie bieżącego funkcjonowania podmiotom prowadzącym działalność sportowo-rekreacyjną w gminie.
W 2015 roku stawki podatków od nieruchomości będą się kształtowały następująco:
Podatek od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków, wyniesie 0,86 zł od 1 m kw. powierzchni; od gruntów związanych z prowadzeniem działalności sportowej i rekreacyjnej – zostaje 0,10 zł od 1 m kw powierzchni; od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrownie wodne – 4,58 zł od 1 ha powierzchni; od gruntów letniskowych – 0,47 zł od 1 m kw powierzchni, a od pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,38 zł od 1 m kw powierzchni.
Podatek od budynków lub części budynków mieszkalnych wyniesie 0,73 zł od 1 m kw powierzchni użytkowej; budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 21,00 zł od 1 m kw powierzchni użytkowej; budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 10,40 zł od 1 m kw powierzchni użytkowej; budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – 4,70 zł od 1 m kw powierzchni użytkowej; zajętych na prowadzenie działalności sportowej i rekreacyjnej – pozostaje 1,09 zł od 1 m kw powierzchni użytkowej; budynków letniskowych – 7,77 zł od 1 m kw powierzchni użytkowej, a od pozostałych budynków, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 5,38 zł od 1 m kw powierzchni użytkowej.
W pozostałych przypadkach podatek w dalszym ciągu naliczany będzie w wys. 2% ich wartości, a w przypadku prowadzenia działalności sportowej i rekreacyjnej oraz kolei linowych i wyciągów narciarskich – 0,1% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
Podatek od środków transportu
Propozycje nowych stawek podatku od środków transportu również omówił Jakub Kutrzeba. Generalnie ceny wzrastają o 12 zł, a w kilku przypadkach zachowana zostanie tegoroczna stawka. Kwoty zaokrąglane są do pełnych złotych co pozwala na podział płatności na równe raty.
Podatki za pojazdy do 12 ton naliczane będą, podobnie jak dotychczas, wg kryterium roku produkcji: przed rokiem 2005 i po 2004, przy czym zmienią się tylko stawki dla starych pojazdów, a dla wyprodukowanych po 2004 r. stawka pozostaje taka sama, jak w roku obecnym.
Od 1 stycznia 2015 roku za samochody ciężarowe obowiązywać będzie opłata:
od samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie wyprodukowanych przed 2005 r. – 816 zł, a dla pojazdów wyprodukowanych po 2004 r. stawka pozostaje w wys. 708 zł, powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie odpowiednio 948 zł i 840 zł, powyżej 9 ton i poniżej 12 ton – 1068 zł i 960 zł.
Dla samochodów powyżej 12 ton stawki są jednolite: od 12 do 17 ton – 1488 zł; od 17 do 23 ton – 1644 zł; od 23 do 27 ton – 2004 zł; od 27 do 29 ton – 2064 zł, od 29 ton wzwyż z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 2112 zł, z innym systemem zawieszenia – 3024 zł.
Opłaty od ciągnika siodłowego i balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą również zróżnicowane są wg roku produkcji – przed 2005 r i po 2004 r. Wyniosą one – jak obecnie: dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton – 1848 zł, a dla wyprodukowanych po 2004 r – 1656 zł.
Powyżej 12 ton stawki są jednolite. Dla pojazdów z przyczepą lub naczepą, których dopuszczalna masa całkowita zawiera się w przedziale od 12 do do 31 ton, podatek wyniesie 2004 zł; od 31 ton wzwyż dla pojazdów o dwóch osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 2004 zł; z innym systemem zawieszenia – pozostaje 2328 zł.
Dla pojazdów od 31 do 40 ton i trzech osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 2004 zł, z innym systemem zawieszenia – pozostaje 2220 zł; dla pojazdów o trzech osiach jezdnych i łącznej wadze od 40 ton wzwyż z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 2004 zł, z innym systemem zawieszenia – pozostaje 2988 zł.
Opłaty od przyczepy lub naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 do 12 ton – pozostaje 528 zł, od 12 do 18 ton – 1056 zł; od 18 do 25 ton – 1056 zł; od 25 do 28 ton – 1056 zł, od 28 do 33 ton – 1068 zł, od 33 do 38 ton – pozostaje 1476 zł. Przy masie całkowitej równej lub wyższej niż 38 ton o dwóch osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznawanym za równoważne pozostaje stawka 1596 zł, z innym systemem zawieszenia wynosi 2124 zł; przy masie od 12 do 38 ton o trzech osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznawanym za równoważne pozostaje stawka 852 zł, z innym systemem zawieszenia wynosi 1212 zł; od 38 ton o trzech osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznawanym za równoważne – 1212 zł, z innym systemem zawieszenia – 1596 zł.
Także w przypadku autobusów stawka podatku zróżnicowana jest w zależności od daty produkcji. Do 15 miejsc włącznie w pojazdach wyprodukowanych przed 2005 r. – 1056 zł, po 2004 roku – pozostaje 936 zł; od 16 do 30 miejsc włącznie odpowiednio – 1416 zł, a wyprodukowanych po 2004 r. – pozostaje 1260 zł, powyżej 30 miejsc – 1824 zł, a po 2004 r. – pozostaje 1620 zł.
Aktualizacja budżetu 2014
Zmiany w budżecie omówiła skarbnik Anita Kurdziel. Są to zmiany porządkujące budżet przed końcem roku, związane z zamykaniem i rozliczaniem inwestycji oraz rozliczaniem subwencji. Np. z tytułu subwencji oświatowej do budżetu gminy wpłynie o prawie 206 tys. zł więcej, ale wydatki gminy na oświatę wzrosną o ok. 308 tys. zł, w tym na przedszkola ok. 195 tys. zł. Wzrosną też wydatki z budżetu na np. oświetlenia ulic, gospodarowanie odpadami i zakup energii elektrycznej – łącznie o ok. 146 tys. zł.
Zmiany w budżecie znajdują swoje odzwierciedlenie w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Myślenice.
Interpelacje i sprawy bieżące
W tej części sesji radni rozmawiali o przygotowaniu gminy do utrzymania zimowego dróg i odśnieżania, o przebiegu trwających inwestycji, zapowiedziany został przegląd świątecznych potraw regionalnych, a także ustalono sposób zbiórki datków na akcję Szlachetna Paczka. Po ustaleniu wysokości zebranej kwoty zostanie wybrana rodzina, której pomogą w tym roku samorządowcy gminy Myślenice.