Radni na sesji o odbiorze ścieków i workach na odpady
Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej w Myślenicach radni przyjęli trzy uchwały związane z utrzymaniem czystości w gminie. Co nowego oznacza to dla mieszkańców?
Pierwsza z tych uchwał dotyczyła Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Myślenice. Umieszczono w nim zapis o nowej minimalnej częstotliwości odbioru nieczystości ciekłych pochodzących z osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalniach ścieków. Do tej pory była ona określona tak: „nie rzadziej niż raz w roku”, a od nowego roku będzie to: „nie rzadziej niż raz na 2 lata”, lub nawet rzadziej jeśli dopuszcza to instrukcja eksploatacji danej przydomowej oczyszczalni ścieków. Ta zmiana, jak czytamy w uzasadnieniu, wynika z konieczności dostosowania lokalnych przepisów „do zmieniających się w tym zakresie rozwiązań technologicznych, stosowanych w nowoczesnych oczyszczalniach ścieków”.
Nie zmieniła się minimalna częstotliwość pozbywania się nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych (szamb) i nadal wynosi ona „nie rzadziej niż raz na 3 miesiące” oraz z toalet przenośnych i nadal będzie to „nie rzadziej niż raz na tydzień”.
W każdym z tych przypadków, zarówno przenośnych toalet, szamb jak i przydomowych oczyszczalni ścieków, nie można dopuścić do przepełnienia zbiornika, tak więc częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych musi być również dostosowana do ilości wytwarzanych ścieków i objętości zbiornika.
Kolejny projekt uchwały, który trafił pod głosowanie i uzyskał w nim niemal jednogłośne poparcie (jeden głos był wstrzymujący) dotyczył szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Najważniejsza zmiana w nim dotyczyła zwiększenia liczby przydzielanych worków zielonych i niebieskich. I tak od nowego roku gospodarstwo domowe zamieszkałe przez 1-2 osoby będzie otrzymywało maksymalnie po jednym worku niebieskim i zielonym na cykl odbioru, gospodarstwo liczące 3-6 osób otrzyma maksymalnie po dwa worki niebieskie i zielone na cykl odbioru, a większe (od 7 osób wzwyż) – maksymalnie po trzy worki niebieskie i zielone na cykl odbioru.
Obecnie jeszcze obowiązuje zapis, zgodnie z którym gospodarstwo liczące do 4 osób otrzymuje maksymalnie po 1 worku niebieskim i zielonym na cykl odbioru.
Ta zmiana dostosowuje lokalne prawo do danych zawartych w Programie Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego na lata 2023-2028, w którym to prognozuje się, że na terenie gmin miejsko-wiejskich strumień wytwarzanych odpadów papieru i tekstury wzrośnie z 3,78 proc. w 2023 roku do 4,75 proc. w 2028, natomiast odpadów szkła z 7,40 proc. w 2023 do 8,75 proc. w 2028 roku.
Trzecia z rzeczonych uchwał to uchwała w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy.
Wprowadzono w niej różnicowanie stawek za odbiór nieczystości ciekłych w zależności od tego czy są one gromadzone w bezodpływowych zbiornikach (szambach) czy pochodzą one z osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków.
I tak za opróżnienie i transport do 5 m sześc. nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych od nowego roku górna stawka będzie wynosić 345 zł netto, a za każdy kolejny m sześc. 29 zł netto.
Natomiast górna stawka za opróżnienie i transport 1 m sześc. nieczystości ciekłych z osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków będzie wynosić 220 zł netto.
Owo rozróżnienie, jak czytamy w uzasadnieniu uchwały, wynika z tego, że przydomowe oczyszczalnie ścieków funkcjonują inaczej niż klasyczne szamba i ścieki gromadzone w zbiornikach bezodpływowych nie są tym samym jeśli chodzi o postać i skład co ścieki gromadzone w osadnikach przydomowych oczyszczalni ścieków.
Uzasadniono również aktualizację stawek.
„Konieczność zwiększenia cen wynika przede wszystkim ze stale rosnących kosztów zagospodarowania odpadów związanych z cenami energii, opłatami podatkowymi i paliwowymi oraz kosztami wzrostu płacy minimalnej. Kalkulacja obejmuje również wysokie koszty eksploatacji pojazdów asenizacyjnych, a także przyjęcie nieczystości ciekłych do punktu zlewnego (…) Ostatnia zmiana stawek miała miejsce w styczniu 2020 roku” – czytamy w uzasadnieniu.
Od tamtej pory, tj. od stycznia 2020 roku obowiązują górne stawki na poziomie: 300 zł netto za wywóz do 5 m sześc. nieczystości ciekłych i 25 zł netto za wywóz każdego kolejnego metra sześc. Od nowego roku ulegną one zmianie.