GRA-WITA-cja – tajemniczy świat gier komputerowych

GRA-WITA-cja – tajemniczy świat gier komputerowych

Gry komputerowe od dłuższego czasu są nieodłączną częścią współczesnej kultury, wpływając zarówno na życie codzienne, jak i na rozwój jednostek. Pytanie, czy gry komputerowe są dobre czy złe, wydaje się być jednym z kluczowych punktów dyskusji wśród rodziców, pedagogów oraz badaczy.

Dla niektórych gry stanowią źródło rozrywki, relaksu i nawet edukacji, podczas gdy dla innych mogą być przyczyną uzależnień, agresji czy obniżenia wydajności w nauce i pracy. Warto zatem spojrzeć na tę kwestię z różnych perspektyw, uwzględniając zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty, aby móc podjąć bardziej zrównoważone podejście do tematu.

W Szkole Podstawowej nr 2 w Myślenicach pod koniec kwietnia zawitała nowa, cyfrowa inicjatywa - GRA-WITAcja! Młodzi wolontariusze zaprosili rodziców do wirtualnego świata gier online. Rozpoczęli od prezentacji najbardziej popularnych tytułów, które cieszą się uznaniem wśród młodzieży, a następnie Dr Damian Gałuszka poprowadził warsztaty międzypokoleniowe, skupiając się na roli gier wideo w rodzinnej rozrywce. Podczas spotkania zostały zgłębione kulturowe aspekty gier oraz omówione zostało znaczenie edukacji medialnej. Dyskusja dotyczyła także współczesnych wyzwań stojących przed nastolatkami i ich opiekunami oraz sposobów wykorzystania potencjału rozwojowego gier. Przywołano wiele istotnych kwestii, które demistyfikują świat gier, pozwalając zarówno młodzieży, jak i dorosłym na mądre i świadome korzystanie z tej formy rozrywki, jednocześnie angażując się w zainteresowania swoich dzieci. Spotkanie okazało się niezwykle interesujące, trwając aż o dwie godziny dłużej niż planowano. Wszyscy rodzice wyszli z przeświadczeniem, że ważne jest, aby mieli świadomość, w co grają ich dzieci i jakie są potencjalne skutki tego typu rozrywki.

Choć gry komputerowe mogą być źródłem pozytywnych doświadczeń, rozwijając kreatywność, umiejętności problemowe czy nawet wspomagając procesy edukacyjne, nie można ignorować również ryzyka związanego z nadmiernym czasem spędzonym przed ekranem czy treściami nieodpowiednimi dla wieku dziecka.

Karolina Korneszczuk-Podoba Karolina Korneszczuk-Podoba Autor artykułu

Studiowała resocjalizację na Wyższej Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum. Jej największą życiową pasja jest praca, nie wyobraża sobie bezczynności, dlatego często robi wiele rzeczy na raz i z reguły jej się to udaje