Inwestycje na zakopiance mające poprawić bezpieczeństwo kierowców i pieszych postępują

Inwestycje na zakopiance mające poprawić bezpieczeństwo kierowców i pieszych postępują

Po tym jak niedawno oddano do użytku kładkę w Głogoczowie, w minionym tygodniu otwarto kolejną, tym razem w Mogilanach. Trwają też prace przy budowie węzłów w Krzyszkowicach i Myślenicach, a do końca tego roku ma zostać złożony wniosek o pozwolenie na budowę węzła w Jaworniku.

W minionym tygodniu w Krzyszkowicach został zamknięty wjazd i wyjazd do tej miejscowości z zakopianki. Przejazd do Krzyszkowic z Krakowa i wyjazd z Krzyszkowic w kierunku Myślenic został zapewniony przez nawrotki, zbudowane w pasie zieleni między jezdniami. Jest to związane z trwającą budową węzła.

Ten, kiedy powstanie, dzięki tunelowi i dzięki temu, że znikną niebezpieczne lewoskręty, pozwoli na bezpieczny wyjazd z Krzyszkowic na zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic. W tunelu zostanie również wybudowany chodnik dla pieszych, dzięki czemu piesi nie będą musieli już przekraczać zakopianki korzystając z przejścia dla pieszych.

Z badań natężenia ruchu przeprowadzonych w latach 2020-21 wynika, że w okolicy przyszłego węzła zakopianką przejeżdża codziennie prawie 40 tysięcy pojazdów. W latach 2017-2021 doszło tam do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne.

Niemniejszy ruch jest na zakopiance w Jaworniku i Myślenicach. Tam również mają powstać węzły drogowe. Ten w Myślenicach jest już w budowie, a jego częścią ma być również kładka dla pieszych. Jeśli zaś chodzi o węzeł w Jaworniku to inwestor, czyli GDDKiA planuje końcem tego roku złożyć wniosek o pozwolenie na jego budowę.

- W ramach inwestycji powstanie ok. 3,5 km nowych i rozbudowanych dróg (w tym 0,9 km nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 955 i 1 km wjazdów i zjazdów). Zbudujemy też 1,8 km nowych chodników. Wiadukt, który zostanie zbudowany nad zakopianką, będzie miał 71 m długości. Po obu stronach węzła powstaną dwa ronda, każde z nich łączące się z pięcioma drogami (tzw. ronda pięciowlotowe). To po zachodniej stronie zakopianki będzie miało średnicę o długości 55 m, a to po stronie wschodniej będzie miał 61 m średnicy. Planujemy zająć pod budowę węzła w Jaworniku 23 działki i dodatkowo część kolejnych 65 działek. Przewidujemy wyburzenie 15 budynków (7 z nich to budynki mieszkalne) – odpowiada nam Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKIA.

Kolejny pomiar ruchu na małopolskich drogach będących w zarządzie GDDKIA zostanie przeprowadzony w przyszłym roku, a jego wyniki poznamy w roku 2026. GDDKIA w październiku podpisała umowy na jego wykonanie za prawie 2,1 mln zł. Kamery rejestrujące ruch pojawią się w ok. 170 punktach pomiarowych takich jak np. skrzyżowania z drogami krajowymi i wojewódzkimi, na skrzyżowaniach z ważnymi drogami lokalnymi oraz w miejscach, które ze względu na swoją specyfikę mają duży wpływ na ruch (np. duże obszary inwestycyjne, ośrodki rekreacyjne, zakłady przemysłowe, centra handlowe itp.).