Mają powód do dumy

Mają powód do dumy
W obrębie zainteresowań Antoniny jest nie tylko język polski, ale także inne humanistyczne dziedziny - kulturoznawstwo, psychologia, filozofia czy bibliotekoznawstwo.

Znamy już wszystkich laureatów i finalistów małopolskich konkursów przedmiotowych z naszej gminy. Tytuł laureata otrzymało trzech uczniów, a tytuł finalisty 12 uczniów.

W Małopolskim Konkursie Języka Polskiego laureatkami zostały Wiktoria Koszut (SP nr 1 w Myślenicach) i Antonina Szuba (SP nr 3 w Myślenicach), a finalistami Julia Bonior, Anna Papiernik, Grzegorz Stoch i Gabriela Święch (SP nr 3 w Myślenicach) oraz Emilia Pitala (SP w Krzyszkowicach). W Małopolskim Konkursie Matematycznym finalistką została Paricia Frevel (SP nr 1 w Myślenicach), a w Małopolskim Konkursie Historycznym tytuł ten otrzymał Dominik Drożdż. Maja Piesakowska (SP nr 2 w Myślenicach) to laureatka Małopolskiego Konkursu Geograficznego, a Gabriela Pasionek i Julia Wątor (SP w Krzyszkowicach) oraz Anna Wątor (SP nr 4 w Myślenicach) to finalistki tego konkursu. Sukcesów naszych uczniów nie zabrakło również w konkursach językowych. W Małopolskim Konkursie Języka Angielskiego finalistą został Adrian Piwowarczyk (ZPO w Drogini), a w Małopolskim Konkursie Języka Niemieckiego tytuł ten przyznany został Patricii Frevel (SP nr 1 w Myślenicach).

Przypomnijmy, że finaliści etapu wojewódzkiego otrzymują dodatkowe punkty na świadectwie, a laureaci są przyjmowani w pierwszej kolejności do wybranej publicznej szkoły średniej na terenie swojego województwa, a nawet całego kraju.

Zaskoczenie - zadania z gramatyki

O konkursowych wrażeniach porozmawialiśmy z laureatami. Wiktoria Koszut ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Myślenicach po raz pierwszy zdobyła tytuł laureatki wojewódzkiego konkursu przedmiotowego. Wcześniej osiągnęła sukces w konkursie tematycznym - biblijnym - została jego finalistką. - Bardzo stresowałam się konkursem polonistycznym. Zależało mi na zdobyciu tytułu laureata, by móc zostać przyjętą do wybranej szkoły średniej - mówi Wiktoria. Jak ocenia stopień trudności konkursu? - Myślę, że był trudny, ale dla osób dobrze przygotowanych nie powinien stanowić większych problemów. To, co mnie zaskoczyło, to zadania dotyczące gramatyki, a też nie do końca dobrze pisało mi się recenzję książki „Wroniec” Jacka Dukaja o czasach komunistycznych w Polsce - odpowiada uczennica. Podkreśla, że długo przygotowywała się do konkursu.

- Wraz z panem dyrektorem, nauczycielem języka polskiego, omawiałam wskazane do konkursu lektury, czytałam tematyczne wypracowania.

Wiktoria lubi język polski, chętnie czyta książki, pisze krótkie opowiadania, dlatego postanowiła wziąć udział właśnie w konkursie polonistycznym. Swojej przyszłości nie wiąże jednak z polonistyką. Chciałaby studiować medycynę, dlatego myśli o wyborze w szkole średniej profilu biologiczno - chemicznego lub matematyczno - chemicznego.

Radości z sukcesu Wiktorii nie kryje dyrektor myślenickiej „Jedynki” Tadeusz Jarząbek. - To bardzo rozsądna dziewczyna mające ściśle określone cele. Podczas przygotowań do konkursu bardzo dobrze nam się współpracowało. Dyskutowaliśmy nad interpretacjami wymaganych do konkursu lektur, a że były one trudne - z poziomu klasy III licealnej, to pracy było sporo.

Dała z siebie wszystko

- Czułam stres przed konkursem. Wiedziałam, że to już ostatni, najważniejszy etap i muszę dać z siebie wszystko - mówi Maja Piesakowska ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Myślenicach. Jej zdaniem poziom trudności konkursu z geografii był wysoki. - Zadania były bardzo szczegółowe np. umiejscowienie miejsc geograficznych na mapie, rozmieszczenie upraw i ośrodków przemysłowych w Chinach czy dopasowanie wykresów do produkcji roślinnej w Azji - wymienia uczennica.

Konkurs z geografii to nie jedyny małopolski, w którym do tej pory brała udział Maja. W ubiegłym roku została laureatką konkursu z języka polskiego. W tym roku swoich sił postanowiła spróbować w geografii. - Lubię podróżować, przeglądać mapy, więc postawiłam na ten przedmiot. Dobrze przygotowałam się do konkursu. Czytałam wymaganą literaturę, przeglądałam atlasy.

- Myślę że o sukcesie Mai zadecydowały pracowitość, determinacja i skrupulatność - mówi nauczycielka geografii myślenickiej „Dwójki” Sylwia Nosal. - Widać, że uczennica bardzo lubi ten przedmiot, zawsze jest dobrze przygotowana do lekcji, aktywnie się w nie włącza, bierze udział w dyskusjach - dodaje pani Sylwia. Nauczycielka pomagała Mai w przygotowaniach do konkursu. Szukała przykładowych testów, niezbędnej literatury, spotykała się z uczennicą online, analizowała z nią mapy. - Jestem z niej bardzo dumna, tym bardziej, że duża część uczestników konkursu była starsza od Mai. Na pewno będę jej kibicować w dalszym rozwoju.

Ma już doświadczenie

Antonina Szuba ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Myślenicach już po raz trzeci wzięła udział w polonistycznym konkursie przedmiotowym na szczeblu wojewódzkim. Dwa razy zdobyła tytuł finalistki. Przyznaje, że dzięki temu doświadczeniu odczuwała tym razem tylko niewielki stres. Przygotowywała się czytając lektury konkursowe i omawiając je z nauczycielką, ćwicząc dłuższe pisemne formy, ucząc się gramatyki.

Podkreśla, że poziom trudności konkursu był porównywalny do tych z wcześniejszych lat, jedynie wskazane lektury były bardziej wymagające. - Dłużej musiałam myśleć nad zadaniem dotyczącym tego, w jaki sposób bohaterowie książek i filmów pojmowali wolność i jakie były konsekwencje ich wolnościowych czynów. Problemów natomiast nie sprawiła mi rozprawka, podobny temat ćwiczyłam przygotowując się do konkursu. W nawiązaniu do cytatu Alberta Camusa trzeba było udowodnić, że już sama walka podejmowana w drodze na szczyt jest ważna, nie tylko samo zwycięstwo - wyjaśnia uczennica.

W obrębie zainteresowań Antoniny jest nie tylko język polski, ale także inne humanistyczne dziedziny - kulturoznawstwo, psychologia, filozofia czy bibliotekoznawstwo. - W szkole średniej na pewno wybiorę profil humanistyczny, po jej skończeniu chciałabym studiować prawo - zdradza uczennica.

Beata Hrabia - Aleksandrowicz, nauczycielka języka polskiego ze SP nr 3 podkreśla, że Tosia ma wielki talent, olbrzymie możliwości intelektualne, jest bardzo mądra, błyskotliwa i pracowita. - Przygotowując się do konkursu, oprócz głównych zajęć, musiała uczestniczyć też w dodatkowych. Spotykałyśmy się online nawet w soboty. Ćwiczyła m.in. pisanie dłuższych form wypowiedzi - recenzji, sprawozdań, rozprawek czy opowiadań.

Anna Ostafin Anna Ostafin Autor artykułu

dziennikarka z pasją, ciekawa świata i ludzi, doświadczenie zdobywała w rozgłośni radiowej, portalach internetowych i wydawnictwach prasowych, absolwentka filologii polskiej (specjalność medialna).