Nadzieja na normalność
W cieniu pandemii trudniej dostrzec pozytywne rzeczy, które mają wokół nas miejsce. A trzeba – bo dają one nadzieję nie tylko na powrót do naszej codzienności, ale również na lepsze i bezpieczniejsze jutro.
Bardzo ważny przetarg
Jedną z takich pozytywnych informacji jest to, że w środę 25 marca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i nadzór autorski nad inwestycją: przebudowa skrzyżowania Zakopianki z drogą powiatową w Krzyszkowicach. Projekt będzie zakładał powstanie kompleksowej dokumentacji dla dwupoziomowego skrzyżowania, które poprawi bezpieczeństwo, płynność ruchu i jakość powietrza. GDDKiA w Krakowie przedstawiło kalendarium, w którym pracami przygotowawczymi objęto lata 2020-2023. Realizacja samej inwestycji nastąpi w latach 2023-2024. Wykonawca wyłoniony w przetargu będzie musiał przygotować: kompleksową dokumentację projektową, uzyskać niezbędne opinie, uzgodnienia i decyzje administracyjne włącznie z decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jego zadaniem będzie także przygotowanie dokumentacji przetargowej i udzielanie odpowiedzi na pytania wykonawców na etapie procedury przetargowej na realizację inwestycji oraz sprawowanie nadzoru autorskiego nad realizacją przedsięwzięcia w czasie prowadzenia robót budowlanych. Okres dokumentacyjny wraz z uzyskaniem decyzji ZRID może trwać 22 miesiące. Oferty będzie można składać do 4 maja 2020 r. Jak komentuje Andrzej Grzybek, radny miejski PiS z Krzyszkowic: - Bardzo się cieszę, że inwestycja rusza, poprawi ona przede wszystkim bezpieczeństwo i co za tym idzie jakość naszego życia. Szczególnie dziękuję za zaangażowanie Jarosławowi Szlachetce najpierw jako posłowi, a obecnie burmistrzowi, dziękuję również Ministrowi Infrastruktury, GDDKiA z jej dyrektorem na czele.
inwestycja zgodnie z zapowiedziami
Jak zaznacza Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA inwestycja realizowana jest zgodnie z zapowiedziami, które były przedstawiane mieszkańcom Krzyszkowic i lokalnym władzom podczas spotkania 16 stycznia br. w siedzibie oddziału GDDKiA w Krakowie. Uczestnicy spotkania zostali dokładnie poinformowani o szeregu działań, które zostały podjęte w sprawie budowy bezkolizyjnego węzła. Była to odpowiedź na pojawiające się w niektórych mediach i portalach społecznościowych zarzuty, że w sprawie węzła „nic się nie dzieje”, a wszelakie działania kończą się na „pustych obietnicach”. Zarzuty te były zwłaszcza podnoszone przez organizatorów protestu: „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć”, którzy na 25 stycznia zaplanowali blokadę Zakopianki. Termin wybrany został nieprzypadkowo: był to bowiem początek ferii zimowych dla kilku województw, w tym również województwa małopolskiego, a dodatkowo 25 i 26 stycznia w Zakopanem odbywały się zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich. Chcąc uniknąć niebezpiecznych sytuacji zarówno GDDKiA, jak i burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka próbowali przekonać organizatorów protestu o tym, że konkretne kroki w sprawie budowy tunelu już zostały podjęte. Uczestnicy spotkania zostali poinformowani o tym, co w tej sprawie dotychczas zrobiło GDDKiA, o tym, że zgodnie ze wstępną koncepcją po przebudowie skrzyżowania przejazd drogą powiatową odbywał się będzie pod jezdnią drogi krajowej DK7, a dotychczasowe pasy zostaną zlikwidowane. Dyrektor Tomasz Pałasiński poinformował również, że uzgodniony Program Inwestycyjny został przyjęty przez Ministerstwo Infrastruktury i w najbliższych tygodniach zostanie podpisany przez ministra Andrzeja Adamczyka, a w konsekwencji tego zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację projektową.
Niestety, te wszystkie informacje nie przekonały części mieszkańców, którzy zablokowali Zakopiankę w sobotę 25 stycznia między godz. 8.00 a 11.00. Tymczasem – jak widać - zgodnie z zapowiedziami i GDDKiA i burmistrza Szlachetki - minister Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycyjny, przygotowano i ogłoszono przetarg – jak czytamy w komunikacie GDDKiA.
To efekt podjętych działań
– To dobra i ważna decyzja. Tą inwestycją udowadniamy, że w przeciągu 3-4 lat udaje nam się nadrobić kilkanaście straconych lat, w ciągu których można śmiało powiedzieć, że w kwestii poprawy bezpieczeństwa na naszym odcinku Zakopianki nic praktycznie się nie działo. Cieszę się, że działania, które rozpocząłem będąc posłem na Sejm RP dzisiaj jako burmistrz mogę skutecznie kontynuować z administracją rządową w kwestii realizacji inwestycji na które oczekuje społeczeństwo – skomentował ogłoszenie przetargu burmistrz Jarosław Szlachetka.
To właśnie Jarosław Szlachetka, jeszcze jako poseł intensywnie działał w kierunku realizacji tej inwestycji. Dzięki jego działaniom GDDKiA w Krakowie wykonała koncepcję przybudowy skrzyżowania w Krzyszkowicach, która została przedstawiona we wrześniu 2018 r. To również z jego inicjatywy (już jako burmistrza) 18 stycznia 2019 r. przedstawiciele gminy Myślenice oraz powiatu myślenickiego spotkali się z Tomaszem Pałasińskim, dyrektorem krakowskiego oddziału GDDKiA. W czerwcu 2019 r. burmistrz przedstawił radnym do podjęcia uchwałę o przekazaniu 0,5 mln zł na partycypacje finansową w realizacji inwestycji, a jesienią również dzięki zabiegom burmistrza i decyzji Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, GDDKiA uzgodniła Program Inwestycyjny dla zadania „Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w rejonie połączenia drogi krajowej nr 7 z drogą powiatową nr 1942K oraz drogą gminną w m. Krzyszkowice”.
Jak podczas spotkania z organizatorami protestu wielokrotnie podkreślał burmistrz: Plan Inwestycyjny oczekiwał już tylko na podpis i skierowanie zadania do realizacji przez Ministerstwo Infrastruktury. Decyzja o realizacji tej inwestycji została podjęta już w momencie przyjęcia przez Ministerstwo Planu Inwestycyjnego – co również było wielokrotnie podkreślane. Co więcej, burmistrz Szlachetka zaręczał, że brakujący podpis to kwestia paru tygodni. Jak obecnie widzimy - była to prawda.
Jak zatem w świetle tych faktów interpretować słowa organizatorów protestu, że w sprawie Krzyszkowic „nic się nie dzieje”? Innym pytaniem, które się nasuwa jest to, dlaczego protest został zorganizowany właśnie wtedy? Kiedy proces decyzyjny był już na finiszu? Jak możemy przeczytać w jednym z wywiadów z jedną z organizatorek protestu Bożeną Górą – jest ona przekonana „że protest mocno przyspieszył wszystkie działania”.
Tymczasem, jak widzimy, działania te są realizowane zgodnie z zapowiedziami i GDDKiA i burmistrza Szlachetki. Mówienie obecnie, że jest to „zasługą” protestu to jawne nadużycie i populizm. Co więcej, organizatorzy zapowiadają kolejne działania. Czy to oznacza, że każdy kolejny etap prac – wynikający z przyjętego harmonogramu – będzie poprzedzony protestem na zakopiance? Z pewnością pozwoliłoby to na dalsze przedstawianie sytuacji w narracji: gdyby nie nasze protesty, nic nie zostałoby zrobione. Tyle tylko, że takie przedstawianie sprawy – choć oczywiście atrakcyjne medialnie – nijak się ma do rzeczywistości.
Czy wszyscy dotrzymają słowa?
Na wspomnianym powyżej spotkaniu 18 stycznia 2019 r., w którym udział brali przedstawiciele gminy, powiatu myślenickiego i dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński ustalono wstępnie zasady porozumienia, które miało przyspieszyć realizację inwestycji. Gmina wstępne porozumienie odesłała w ciągu kilku dni bez uwag.
Porozumienie to nie zostało jednak zaakceptowane przez zarząd powiatu, który w czerwcu 2019 r. przedstawił swoją propozycję porozumienia. Sprawa rozbiła się o kwotę dofinansowania, którą miał na inwestycję przeznaczyć powiat. Z resztą, swoje uwagi powiat zgłaszał jeszcze 9 marca 2020. Oczywiście nie musiał tego robić, podobnie jak i gmina nie musiała. Deklarowane wsparcie miało jednak przyspieszyć działania na szczeblu wojewódzkim i krajowym. Początkowo – podczas styczniowego spotkania – padła kwota 2 mln, później jednak starosta twierdził, że powiat jest w stanie dołożyć 1 mln. Jednak jeszcze w grudniu 2019 przy uchwalaniu budżetu powiatu na rok 2020 na budowę tunelu nie zabezpieczono żadnych środków. Nie przewidywała ich również Wieloletnia Prognoza Finansowa (WPF). Podczas sesji rady, której celem było przyjęcie budżetu na rok 2020, w odpowiedzi na wniosek radnego Roberta Pitali, by w budżecie powiatu zabezpieczyć 2 mln na budowę tunelu, wicestarosta Rafał Kudas straszył radnych: „miejcie świadomość panowie radni z innych miejscowości, że zagłosowanie za tego typu wnioskiem oznacza, że nie będzie w Raciechowicach nic, ani w Lubniu nie będzie, ani w Pcimiu nie będzie, ani w Dobczycach też nie będzie, bo nie będzie wtedy pieniędzy na nic! (…) w powiecie myślenickim jest siedemdziesiąt kilka miejscowości; nie na Krzyszkowicach się świat zaczyna i kończy”. Zmiana nastąpiła, gdy wraz z zapowiadanym protestem – wzrosło zainteresowanie mediów. Powiat myślenicki – w odpowiedzi na naciski radnego Pitali i mieszkańców Krzyszkowic - zabezpieczył wówczas w latach 2021-2022 kwotę 2 milionów złotych na budowę bezkolizyjnego skrzyżowania w Krzyszkowicach. W związku z przyjętym harmonogramem GDDKiA zwróciła się do władz powiatu o przesunięcie zabezpieczonych środków na lata 2023-2024, ponieważ to wtedy faktycznie ruszą prace związane z realizacją inwestycji. Póki co nie doszli do konsensusu.
Jak ogłoszenie przetargu komentuje radny powiatowy Robert Pitala:
- Jestem ogromnie szczęśliwy bo czekaliśmy w Krzyszkowicach na taką wiadomość od kilkunastu lat. Sprawa budowy tunelu na zakopiance wreszcie została definitywnie rozstrzygnięta. Chciałbym zwrócić uwagę, że przetarg został ogłoszony pomimo braku podpisanego porozumienia, do którego swoje kolejne uwagi jeszcze 9 marca zgłaszał starosta Tomal. Ale co ważniejsze zakres dotyczy nie tylko wykonania projektu, ale także uzyskania wszelkich opinii i decyzji w tym tej najważniejszej na realizacje inwestycji. Jak widać minister Adamczyk dotrzymał słowa, a burmistrz Szlachetka nie kłamał mówiąc, że jest zgoda na realizację tego zadania.
Nadzieja
W tych trudnych czasach wszystkim nam pozostaje mieć nadzieję, że wkrótce powrócimy do swojej codzienności. Miejmy nadzieję, że codzienność ta dla mieszkańców Krzyszkowic – wraz z realizacją tak długo oczekiwanego projektu - będzie lepsza i bezpieczniejsza
Marta Duszyk