Podatki i opłaty
Podczas XVIII sesji Rady Miejskiej 26 listopada radni zatwierdzili stawki podatku od nieruchomości i środków transportu na 2008 rok oraz podjęli szereg innych uchwał. Na sesji obecni byli sołtysi oraz przedstawiciele OSP Polanka
Podatek od nieruchomości
Uchwała w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie gminy Myślenice na rok 2008 podjęta została przy 8 głosach wstrzymujących, ale bez sprzeciwów, a 13 radnych głosowało za jej przyjęciem. Podjęcie uchwały poprzedziła ożywiona dyskusja. Burmistrz Maciej Ostrowski poinformował, że stawki podatkowe były omawiane w komisjach, a aktualne wymogi ustawowe Rada poznała podczas szkolenia. W roku 2008 zasadniczo podatek wzrośnie o 2,3% (na poziomie inflacji), a jedyne odstępstwo od tej zasady stanowi podatek od urządzeń wodno-kanalizacyjnych w związku z przystąpieniem gminy do programu „Czysta woda dla Krakowa” i modernizacją oczyszczalni ścieków. Będzie to skutkowało podniesieniem opłat za wodę i odprowadzenie ścieków.
W odpowiedzi na pytanie Bogusława Podmokłego czym spowodowany jest większy wzrost podatków od ścieków niż za wodę, burmistrz stwierdził, że wartość budowli kanalizacyjnych jest wyższa niż wodociągowych. Przy okazji zaznaczono, że zawczasu powinno się uświadomić odbiorcom, iż opłaty za ścieki pójdą w górę i będzie to – jak powiedział burmistrz – tendencja wzrostowa. Dodał, że gminy ościenne płacą za tę usługę o wiele więcej, a realizowane inwestycje są konieczne i bardzo kosztowne. Jan Bylica podniósł kwestię dostępności kanalizacji dla przeciętnego mieszkańca; być może wiele osób może nie będzie na to stać, a Andrzej Cyrek pytał, czy nie ma innej możliwości dofinansowania modernizacji oczyszczalni, na co burmistrz przypomniał, że gmina jest partnerem MZWiK, w tym także przy realizacji inwestycji wraz z wszystkimi wynikającymi z tego faktu konsekwencjami. Podkreślił jednak, że mieszkańcom i tak będzie się opłacało podłączać do kanalizacji, zważywszy na fakt, że wywóz kubika ścieków beczkowozem kosztuje wielokrotnie drożej.
Kazimierz Dąbrowski zgłosił wniosek formalny, by przy podatkach od nieruchomości przeznaczonych do działalności handlowej wydzielić osobną kategorię dla obiektów o powierzchni powyżej 500 m kw. i uchwalić dla nich najwyższą możliwą stawkę, to jest 19.01 zł.
Intencja była taka, aby obcy kapitał, mający swoje udziały w dużych sieciach handlowych płacił przynajmniej gminie podatek od nieruchomości. Burmistrz powiedział, że na temat zróżnicowania stawek podatkowych w handlu prowadził konsultacje z Izbą Pracodawców, którzy potraktowali taki wariant jak zamiar podzielenia środowiska. Lucyna Gowin dodała, że Kongregacja Kupiecka odstąpiła od tego pomysłu, bo okazje się, że takie zróżnicowanie dotknie bardziej myślenickich kupców niż obce sieci, a rodzimych placówek o tej powierzchni jest więcej. Burmistrz prosił o przyjęcie stawek w zaproponowanej wysokości, co większość radnych zaaprobowała.
Podatki od środków transportu
Uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie gminy Myślenice na rok 2008 przegłosowano bez dyskusji, bez sprzeciwów, przy 3 głosach wstrzymujących. W przyszłym roku właściciele samochodów ciężarowych zapłacą:
od samochodów ciężarowych powyżej 3,5 do 5,5 ton włącznie 676 zł (dla spełniających normy EURO – 611 zł), powyżej 5,5 do 9 ton włącznie 790 (normy EURO – 714 zł), powyżej 9 i poniżej 12 ton – 904 zł (normy EURO – 816 zł), od 12 do 17 ton – 1244 zł, od 17 do 23 ton – 1414 zł, od 23 do 27 ton – 1700 zł, od 27 do 29 ton – 1756 zł, od 29 ton wzwyż z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne - 1810 zł., z innym systemem zawieszenia – 2578 zł.
Opłaty od ciągnika siodłowego i balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą wyniosą: dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton – 1576 zł (normy EURO – 1426 zł), od 12 do 31 ton – 1700 zł, od 31 ton dla pojazdów o dwóch osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 1700 zł, z innym systemem zawieszenia – 1996 zł, dla pojazdów od 31 do 40 ton i trzech osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 1700 zł, z innym systemem zawieszenia – 1898, dla pojazdów o trzech osiach jezdnych i łącznej wadze od 40 ton wzwyż z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne – 1700 zł, z innym systemem zawieszenia – 2560 zł.
Opłaty od przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 do 12 ton – 452 zł, od 12 do 18 ton – 566 zł, od 18 do 25 ton – 680 zł, od 25 do 28 ton – 792 zł, od 28 do 33 ton – 904 zł, od 33 do 38 ton – 1264 zł. Przy masie całkowitej równej lub wyższej niż 38 ton o dwóch osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznawanym za równoważne stawka wynosi 1358 zł, z innym systemem zawieszenia – 1794 zł, przy masie od 12 do 38 ton o trzech osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznawanym za równoważne – 726 zł, z innym systemem zawieszenia – 1012 zł, od 38 ton o trzech osiach jezdnych z zawieszeniem pneumatycznym lub uznawanym za równoważne – 1018 zł, z innym systemem zawieszenia – 1374 zł.
Stawka podatkowa od autobusów zależy od liczby miejsc: do 15 miejsc włącznie – 894 zł (normy EURO – 804 zł), od 16 do 30 miejsc włącznie – 1188 zł (normy EURO – 1068 zł) powyżej 30 miejsc – 1538 zł (normy EURO – 1386 zł).
Pozostałe uchwały
Rada rozpatrzyła ponadto i podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały w sprawie inkasa opłaty skarbowej. Zgodnie z nią wynagrodzenie prowizyjne dla inkasentów obniżone zostaje do wysokości 2,5%. Dotychczasowe określone zostało jako nieuzasadnione gospodarczo i generujące wysokie koszta poboru. Jednocześnie uchwałodawcza podkreśla, że opłaty skarbowe dokonywać też można w dowolnym banku, na poczcie lub w kasie UMiG.
Kolejna uchwała dotyczyła uchylenia uchwały w sprawie ustalenia podatku od posiadania psów oraz zwolnienia od tego podatku. Decyzja taka wynika ze zmiany przepisów prawnych. Od 1 stycznia 2008 posiadanie psów nie będzie opodatkowane, jednak Rada Miejska ma możliwość ustanowienia opłaty z tego tytułu.
Rada Miejska ponadto upoważniła burmistrza do zaciągnięcia zobowiązania w zakresie wydatków bieżących o wartości przekraczającej limit wyznaczony w uchwale budżetowej na rok 2007. Uchwała dotyczy dzierżawy na okres 36 miesięcy 9 miejsc, w których zamieszczone zostaną kamery miejskiego systemu monitoringu. Środki na pokrycie tych umów zabezpieczone zostaną w budżecie na 2008 rok z dochodów własnych gminy.
Rozpatrzono też i podjęto uchwałę w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości przeznaczonej na realizację celu publicznego, jakim jest ochrona przeciwpożarowa, na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej w Polance.
Wyrażono ponadto zgodę na zastosowanie przez Burmistrza bonifikaty w wys. 99% przy sprzedaży w trybie bezprzetargowym na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej w Polance, niezabudowanej nieruchomości położonej w Polance, oznaczonej jako działka nr 492/7 o pow. 0.3448 ha.
Kolejne uchwały dotyczyły przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2007-2012 i Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie miasta i gminy Myślenice na rok 2008, rocznego programu współpracy Gminy Myślenice z organizacjami pozarządowymi oraz osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi działającymi w oparciu o przepisy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego oraz do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na terenie miasta i gminy Myślenice na rok 2008. Zatwierdzono również zmiany wysokości prefinansowania przez gminę unijnego projektu Super Szkoła, refinansowanego z budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego, a realizowanego przez Gimnazjum w Krzyszkowicach.
Zmiany w budżecie na rok 2007
Rozpatrzono i podjęto uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy Myślenice na 2007 rok.
Zmiany – jak poinformowała skarbnik Anita Kurdziel – polegają głównie na dokonaniu korekt zarówno wydatków jak i dochodów, w tym przede wszystkim w placówkach oświatowych. Działania takie mają charakter niemal standardowy i podejmowane są od kilku lat w listopadzie. Dokonuje się w ten sposób ostatecznego zabezpieczenia środków na wypłatę wynagrodzeń i pochodnych, a ewentualne środki pozyskane ponad plan przeznacza się na pozostałe wydatki bieżące. W tym roku, trzy miejskie przedszkola, które od l września przyjęły zwiększoną liczbę dzieci, otrzymały z wypracowanych wyższych dochodów, dodatkowo po 5 tys. zł między innymi na zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych. Wyraźnie podkreślić należy, iż środki te przyznano niezależnie od zabezpieczonych wcześniej w budżetach poszczególnych placówek środków finansowych na zakup materiałów, wyposażenia i pomocy dydaktycznych. Pierwotnie na takie zakupy we wszystkich przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach gmina przeznaczyła kwotę 365.163 zł, a w wyniku dokonanych dotychczas zarówno z inicjatywy gminy zwiększeń jak i przesunięć środków zrealizowanych na wnioski dyrektorów, pula ta zwiększyła się o kwotę 290.218 zł. Nie jest to zapewne wielkość ostateczna, jako że do zamknięcia roku pozostał jeszcze ponad miesiąc.
Ponadto, dokonując zmian w budżecie, radni zdecydowali o przyznaniu pożyczki w wysokości 80 tys. zł z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu nowego podwozia lekkiego samochodu ratownictwa techniczno-drogowego dla OSP w Głogoczowie.
W związku z wyjątkowo wczesnym atakiem zimy zwiększono też o 110 tys. zł pulę środków na zimowe utrzymanie dróg gminnych. Rada zwiększyła ponadto dotację dla Myślenickiego Ośrodka Kultury i Sportu (o 100 tys. zł). Wyższe od planowanych dochody gmina pozyskała m.in. z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych oraz udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych.
Pytania i interpelacje radnych
Po przerwie burmistrz odpowiedział na interpelacje i wnioski radnych. Jerzy Cachel pytał czy przewiduje się rozwój strefy przemysłowej w Polance i kiedy to mogłoby nastąpić. Prosił też, by zwrócić uwagę na konieczność oczyszczenia parkingu przy cmentarzu „na Polance”. Jan Szpakiewicz zgłosił problem bloku nr 6 na osiedlu, gdzie lokatorzy skarżą się na zakłócanie ciszy nocnej z powodu prowadzonej w nim całodobowej sprzedaży alkoholu. Proponują oni, by ograniczyć handel alkoholem do godziny 22. Czesław Wierzba zgłosił problem mostka na drodze do Czarnego Lasu w Głogoczowie, który został podmyty przez rzeczkę Włosankę we wrześniu i uszkodzony został jego przyczółek. Wymaga remontu. Proponował też założenie skośnych przepustów na drodze gminnej w pobliżu Czarnego Lasu. Przypomniał również, że potrzebna jest osoba do przeprowadzania dzieci przez zakopiankę w Głogoczowie i trzeba wygospodarować na to środki.
Kazimierz Dąbrowski pytał jakie działania zostaną podjęte w sprawie zabezpieczenia osuwiska na przysiółku Nosale w Porębie. Poruszył też temat młodzieży dojeżdżającej do szkół do Myślenic i standardu „placyku busów”, gdzie w wiatach przystankowych stoi woda. Wiesława Syrek proponowała by wystąpić do zarządu dróg wojewódzkich o naprawę odcinka drogi do Bielska (stara zakopianka).
Andrzej Cyrek wnioskował o zabezpieczenie przy remoncie wiaduktu nad przejściem podziemnym w Myślenicach, gdzie przechodzący ludzie ochlapywani są przez samochody. Jan Bylica prosił o podanie terminu przystąpienia do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego dla ulicy Średniawskiego oraz tych rejonów miasta, dla których plan jeszcze nie został uchwalony. Czesław Bisztyga pytał o koszta regulacji Sanu i proponował wykonać te prace etapami. Przedłożył też prośbę czterech mieszkańców ul. Sobieskiego o podłączenie ich nieruchomości do kolektora ścieków. Podziękował ponadto burmistrzowi za zamontowanie lampy na domu handlowym Ukleina. Bogusław Podmokły pytał o budynek starej mleczarni oraz czy prowadzone są działania związane z pozyskaniem gruntu na budowę łącznika między ulicami 3 Maja i Pardyaka. Jarosław Szlachetka przekazał na pismie interpelacje odnośnie dojazdu do bloków przy ul. Żeromskiego 13 i 15 oraz prosił o interwencję w starostwie w sprawie parkingu przy ul. Słowackiego.
Lucyna Gowin zwróciła uwagę na konieczność zadbania o oczyszczanie rowu przy ul. Ujejskiego oraz pytała czy istnieje możliwość poszerzenia tej drogi. Prosiła też o sprzątanie liści przy krawężnikach jezdni. Leszek Rawło pytał o plan rozwiązania problemów z dojazdem karetek i innych służb do bloków na osiedlu, Elżbieta Mardaus prosiła o wyburzenie ogrodzenia w ogródku przedszkolnym w Jasienicy i o budowę wiaty przystankowej po drugiej stronie ulicy, a także o wymianę szyby na klatce schodowej do mieszkań w szkole. Edward Łapa poruszył kwestię planu zagospodarowania Dolnego Przedmieścia. Proponował potraktowanie sprawy całościowo oraz by burmistrz wraz z odpowiednimi służbami ustalili priorytety oraz kolejność podejmowanych działań – w których rejonach plany i zmiany w studium zagospodarowania przestrzennego trzeba zrobić w pierwszej kolejności, a gdzie później. Radny przypomniał ponadto swoją interpelację odnośnie nieprzyjemnego zapachu w okolicach Doboszówki. Dodał, że prezes MZWiK wykluczył, że są to zapachy z kanalizacji. Tymczasem problem się nasila, a ludzie są coraz bardziej zbulwersowani. Prosił o informację, czy ten zapach da się zlikwidować lub przynajmniej zredukować i co jest jego źródłem.
W ramach komunikatów i wolnych wniosków burmistrz zapowiedział, że będzie interpelował o zwołanie sesji nadzwyczajnej w dniu 3 grudnia w sprawie pożyczki i zmian w budżecie, przewodniczący Jerzy Grabowski przypomniał o konieczności złożenia oświadczeń lustracyjnych. Termin sesji budżetowej zapowiedziano na okres między świętami, a nowym Rokiem. Poinformowano też, że gmina prowadzi rokowania w sprawie sprzedaży swoich udziałów w spółce PKS, która to transakcja planowana jest na 15 grudnia. Nowy udziałowiec wyłoniony zostanie na drodze przetargu i przystąpi do spółki od 15 stycznia. Burmistrz poinformował ponadto, że wpłynęły dwie oferty odnośnie budowy hotelu przy hali widowiskowo-sportowej na Zarabiu, z czego jedna z nich jest bardzo poważnie brana pod uwagę.
Ryszard Sobkowicz