Sesja Rady Miejskiej - Budżet gminy 2008 uchwalony

10 stycznia 2008 Wydanie 1/2008
Sesja Rady Miejskiej - Budżet gminy 2008 uchwalony
Ostatnia sesja Rady Miejskiej w 2007 roku, fot. Ryszard Sobkowicz

Ostatnia sesja Rady Miejskiej w 2007 roku w dniu 28 grudnia, mimo okresu świątecznego miała przede wszystkim charakter roboczy. Uchwalono m.in. budżet na rok 2008, zmiany w budżecie na rok 2007, nowe stawki za wywóz i składowanie odpadów komunalnych oraz szereg uchwał bieżących

Opłaty za śmieci

Nowe stawki opłat za śmieci wywołały ożywioną dyskusję. Propozycje zmian do opracowanego przez RPGK projektu przedstawionego radnym, zgłosiły zarówno komisje rady jak i kluby. Ostatecznie górne stawki opłat za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz wywozu nieczystości na terenie naszego miasta ustalono na poziomie: 6,64 zł brutto od pojemników SM-110, 6,85 zł od pojemników MGB-120, 13,17 od pojemników MGB-240, 57,90 zł od pojemników MGB-1.100 oraz 7,95 zł od worków o pojemności 120 l. Natomiast na terenie gminy opłaty wyniosą: 7,28 zł od pojemników SM-110, 7,95 zł od pojemników MGB-120, 15,46 zl od pojemników MGB-240, 72 zł od pojemników MGB-1.100 oraz 7,95 zł od worków o poj. 120 l. Natomiast za wywóz nieczystości płynnych samochodem asenizacyjnym o poj. 5 m sześc. do 7 km od zlewni – 144,78 zł, powyżej 7 km od zlewni – 160 zł.

Mimo wzrostu cen za wywóz śmieci w naszej gminie, są one nadal zdecydowanie niższe w porównaniu ze stawkami w gminach ościennych.

Budżet 2008

Budżet Miasta i Gminy Myślenice na rok 2008 ustalono na poziomie 92.279.399 zł i jest on wyższy od budżetu planowanego na rok 2007 o przeszło 9 mln zł. Zaznaczyć jednak trzeba, iż tendencja wzrostowa utrzymuje się niezmiennie od kilku lat. Szczegółowy układ budżetu przedstawia się następująco: dochody – 88.157.580 zł, wydatki – 89.166.424 zł, przychody – 4.121.819 zł, rozchody – 3.112.975 zł.

Różnica między dochodami i wydatkami stanowi deficyt budżetu w kwocie 1.008.844 zł, który zostanie pokryty przychodami (4.121.819zł) pochodzącymi z planowanego zaciągnięcia kredytu oraz ze spłaty udzielonych wcześniej przez gminę pożyczek. Natomiast rozchody tegorocznego budżetu to kwota 3.112.975 zł – z czego 2.012.975 zł stanowią spłaty rat zaciągniętych wcześniej kredytów i pożyczek, a 1,100.000 zł przeznaczone zostanie na wykup wyemitowanych w latach 2004–2006 obligacji.

Dochody budżetowe w roku 2008 zaplanowano w kwocie ogółem 88.157.580 zł, czyli o 8.535.855 zł więcej, niż w analogicznej uchwale budżetowej na rok 2007. Podstawowym źródłem planowanych do uzyskania przez gminę Myślenice dochodów będzie subwencja ogólna z budżetu państwa (w tym subwencja oświatowa), która zgodnie z otrzymaną z Ministerstwa Finansów informacją wstępnie wyniesie 28.496.592 zł. Drugim co do wielkości źródłem dochodów będą udziały w podatkach państwowych – 20.595.000 zł i są to: udział w podatku dochodowym od osób fizycznych (36,49% wpływów tego podatku od podatników zamieszkałych na terenie gminy) oraz udział w podatku dochodowym od osób prawnych (6,7% wpływów od podatników tego podatku posiadających siedzibę lub zakład /oddział na obszarze gminy – przy czym w przypadku tych ostatnich dochody z tytułu udziału przekazywane są do budżetu jednostki samorządu terytorialnego proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych w zakładzie/oddziale na podstawie umowy o pracę).

Kolejną znaczącą pozycją w strukturze dochodów gminy będą wpływy z tytułu podatków i opłat lokalnych, dające łącznie kwotę 15.392.489 zł. Składają się na nie m.in. podatek od nieruchomości, leśny, rolny, od środków transportowych, czynności cywilnoprawnych, spadków i darowizn oraz opłata skarbowa. Wspomnieć przy tym należy, iż ustalany w każdym budżecie plan dochodów stanowi wyłącznie prognozę ich wielkości i często realizowany bywa w wysokościach wyższych niż zakładane.

Do ważnych źródeł dochodów należą też dotacje celowe na realizację zarówno zadań własnych, jak i zleconych – 14.892.706 zł oraz dochody z mienia – 5.720.473 zł. Pozostałe, to wpływy pochodzące m.in. z wpłat za czesne i żywienie w jednostkach oświatowych, zwrot kosztów dostarczania wody i energii oraz opłaty za miejsce na cmentarzu, parkingowe oraz inne opłaty komunalne.

Z wydatków ogółem 68.845.688 zł stanowią wydatki bieżące, a wśród nich: wynagrodzenia i pochodne (w tym również w oświacie) – 36.544.997 zł, dotacje dla gminnych instytucji kultury - 1.854.524 zł (Myślenicki Ośrodek Kultury i Sportu 1.125.050 zł., Biblioteka Publiczna w Myślenicach 499.974 zł., Muzeum Regionalne „Dom Grecki” 229.500 zł), wydatki na obsługę długu – 2.007.250 zł (odsetki od kredytów, pożyczek, obligacji oraz wydatki związane z udzielonymi przez gminę poręczeniami).

Wydatki majątkowe zaplanowano na poziomie 20.320.736 zł. Ze środków tych pokryte zostaną wydatki związane między innymi z budową: Hali Widowiskowo-Sportowej na Zarabiu, zakończeniem termomodernizacji placówek oświatowych oraz dalszymi działaniami w utworzonej już strefie przemysłowej. W ramach inwestycji na drogi przeznaczono natomiast wstępnie kwotę 2.926.000 zł. Znaczącą pozycję wśród wydatków majątkowych stanowi realizowane już, rozpoczęte w 2007 roku zadanie „Czysta woda dla Krakowa”, w ramach którego rozpoczęto kanalizowanie tej części Gminy, która do tej pory kanalizacji nie posiadała. To ogromne zadanie, zaplanowane do współfinansowania środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej, to największa jak dotąd inwestycja jakiej podjęło się miasto. Całkowity koszt oszacowano wstępnie na kwotę 100 mln zł netto. Zarówno zakres finansowy, jak i rzeczowy powodują, iż z inwestycją tą spotykać się będziemy jeszcze przy budżetach następnych kilku lat.

Ponadto, wzorem lat poprzednich utworzono w budżecie rezerwy (m.in. ogólną, oświatową, na inwestycje) o łącznej wartości 3.035.348 zł. Środki z nich uruchamiane są w trakcie roku budżetowego na konkretne działania, których albo nie można przewidzieć, lub też trudno oszacować ich koszt w momencie konstruowania planu wydatków.

W projekcie budżetu gminy na rok 2008 szczególną uwagę zwraca Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Po raz pierwszy w historii naszej gminy plan finansowy tego funduszu, kształtujący się w latach poprzednich w przedziale 120–360 tys. zł przekroczył l mln zł. Od l stycznia 2008 roku opłata marszałkowska, czyli rodzaj składki na gospodarkę odpadami w województwie wzrosła z 15 zł do 75 zł za tonę odpadów. Połowa tej kwoty wraca do kasy gminy, na terenie której usytuowane jest składowisko. Tak duża pula środków w roku 2008 pozwoli sfinansować zarówno edukację ekologiczną, jak i przeznaczyć znaczące kwoty na urządzanie i utrzymanie terenów zieleni oraz realizację zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej. Zmniejszy to znacznie obciążenie budżetu w tym zakresie.

Na szczególną uwagę w budżecie zasługuje również 150 tys. zł przeznaczone na realizację programów profilaktyki zdrowotnej dla mieszkańców gminy Myślenice. Po raz pierwszy bowiem działania tego typu zaplanowano na tak dużą skalę. Ze środków tych Rada Miejska postanowiła sfinansować szczepionki przeciwko meningokokom dla dzieci w wieku przedszkolnym z terenu naszej gminy. Szczepienia będą nieodpłatne, a cała akcja przeprowadzona zostanie w porozumieniu ze Starostwem Powiatowym w Myślenicach. Po dokonaniu ostatecznych uzgodnień, do publicznej wiadomości podane zostaną szczegóły, w tym termin rozpoczęcia akcji.

Z uwagi na olbrzymi zakres, pełna informacja o budżecie Gminy Myślenice, w tym również układ zadaniowy umożliwiający precyzyjną analizę celowości przyjętych do realizacji zadań, ich zakresu oraz kosztów już wkrótce zamieszczona zostanie na stronie internetowej gminy www.myslenice.pl.

Zmiany w budżecie 2007

Rada Miejska podjęła również uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy Myślenice na rok 2007. Z uwagi na koniec roku budżetowego dokonano niezbędnych korekt zarówno planu dochodów (dostosowując go do rzeczywistego wykonania) jak i planu wydatków, biorąc pod uwagę możliwości finansowe gminy. Największe zmiany polegały m.in. na uzupełnieniu odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli, zwiększeniu środków na zadaniach; „Miejski system monitoringu” oraz „Kompleksowa poprawa bezpieczeństwa i komunikacji w mieście i gminie Myślenice”.

Odrębną uchwałą określone zostały również wydatki, których realizacja nie wygasła wraz z upływem roku budżetowego. Wśród nich znalazły się m.in.: rozbudowa Szkoły Podstawowej w Polance, termomodernizacje i poprawa stanu technicznego w budynkach placówek oświatowych, budowa boisk sportowych w Głogoczowie i Myślenicach na Górnym Przedmieściu, wykonanie nawierzchni na boisku LKS „Orzeł” oraz remont i wymiana stolarki okiennej w Domu Ludowym przy ul.3. Maja w Myślenicach.

Pozostałe uchwały

Radni przegłosowali umorzenie pożyczki dla OSP Bęczarka, ustalili wysokość najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania oraz wyrazili zgodę na ustalenie wartości jednego punktu w złotych dla nie będących nauczycielami pracowników gminnych jednostek organizacyjnych działających w zakresie oświaty oraz Placówki Opiekuńczo-Profilaktycznej dla Dzieci Zdrowych i Specjalnej Troski w Myślenicach.

Ustalono zasady korzystania ze stołówek szkolnych i wysokość opłat. W pierwszej kolejności stołówki są dla uczniów, a w miarę możliwości, mogą z nich korzystać również nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni szkoły. Cena posiłku będzie się kształtowała w zależności od szkoły od 2,50 do 3 zł dla uczniów oraz od 6,30 do 7,25 zł dla nauczycieli i innych pracowników. Konieczność podjęcia uchwały w tym zakresie nakazuje ustawa w sprawie zmiany ustawy o systemie oświaty z 2007 r.

Ustalono ponadto wysokość odpłatności za pobyt dziecka w prowadzonych przez gminę przedszkolach publicznych oraz w oddziale przedszkolnym przy szkole podstawowej w Krzyszkowicach, gdzie dzieci spędzają ponad 5 godzin dziennie i korzystają z żywienia na takich samych zasadach jak w przedszkolach. W Myślenicach będzie to kwota 106 zł miesięcznie, a w przedszkolach poza miastem na terenie gminy – 96 zł. Opłata obniżona jest o 50% w przypadku drugiego dziecka z tej samej rodziny, 75% - trzeciego i jest całkowicie umorzona przy każdym następnym. Rodzicie muszą zapłacić ponadto koszty wyżywienia dzieci, które kalkulowane są w każdej placówce odrębnie.

Uchwalono katalog nazw ulic miasta Myślenice obowiązujący w systemach informatycznych. Ujednolicona pisownia obowiązuje przede wszystkim w systemie ewidencji ludności, rejestru wyborców, dowodach osobistych itp.

Rada przyjęła ponadto uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowej spółki Gminy Myślenice – Zakład Utylizacji Odpadów sp. z o.o. z siedzibą w Myślenicach do łącznej wartości nominalnej 500.000 zł oraz w spółce gminy Myślenice – Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w Myślenicach o łącznej wartości nominalnej 263.500 zł. Gmina wniesie aportem do MZWiK inwestycje w Trzemeśni i w ul. Orzeszkowej w Myślenicach, co pokrywa wysokość kwoty nominalnej wkładów. Podwyższenie kapitałów zakładowych stanowi kolejny etap polityki dokapitalizowania spółek i wspomoże prowadzone przez spółki inwestycje.

Interpelacje

W ramach interpelacji Stanisław Szczepan Cichoń apelował o rozpoczęcie publicznej dyskusji i wręcz zorganizowanie referendum w sprawie wprowadzenia podatku śmieciowego w gminie Myślenice. Obecnie ludzie likwidują śmieci w sposób groźny dla środowiska, np. spalają kolorowe folie, plastiki. Radny wskazał na przykład Niemiec, gdzie podatek taki skutecznie już funkcjonuje. Proponował by ujednolicić opłatę adiacencką, ponieważ obecnie opłaty te są różne. Postulował wprowadzenie dodatkowych nieodpłatnych pojemników na odpady biologiczne. Odpady te mogą być przetważane na kompost i korzystnie sprzedawane.

Leszek Rawło podkreślił, że szczególnie w przypadku wprowadzenia podatku śmieciowego, należałoby kontrolować czy sklepy, bary, restauracje itp. mają podpisane umowy na wywóz nieczystości, bowiem obecnie często korzystają z pojemników innych użytkowników.

 

Czesław Wierzba dodał, że prawidłowe wyrzucanie śmieci monitorować  należy również wśród mieszkańców, co łatwo sprawdzić poprzez kontrolę, czy przy wszystkich domach znajdują się kubły na śmieci. Prosił też, by dowiedzieć się, dlaczego policja do tej pory nie ustawiła fotoradarów na zakopiance i innych drogach, choć powinna to już była zrealizować.

Słowa podziękowania skierował do burmistrza za występ jubileuszowy ZPiT Ziemia Myślenicka i zachęcał do dalszych działań rozwijających kulturę lokalną. Zachwyt występem wyrażali również inni radni.

Jan Szpakiewicz złożył zapytanie dotyczące nakładki asfaltowej w miejsce płyt betonowych, która powinna zostać położona na ul. Fijałkowskego od ul. Sobieskiego, przy placu targowym i na stoku góry. Wnioskował, by zadanie to zostało wykonane w 2008 roku.

Czesław Bisztyga  podziękował za prace wykonane w otoczeniu cmentarza i przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Proponował, by miejsce to było lepiej oświetlone. Zgłosił też propozycję wykonania wysepki przy szkole na Dolnym Przedmieściu, która umożliwiałaby bezpieczne wysiadanie z samochodów dzieci przywożonych do przedszkola.

Jacek Ślósarz proponował rozważyć możliwość zagospodarowania pomieszczenia po Galerii Sztuki Współczesnej na centrum  informacji turystycznej z prawdziwego zdarzenia. Pytał też, czy ktokolwiek obecny na sali obrad może odpowiedzialnie powiedzieć, że odczuł skutki poprawy bezpieczeństwa w mieście. Jego zdaniem specjalne spotkanie na ten temat przeszło bez śladu.

Jan Bylica przypomniał o parkingu przy kościele pw. św. Brata Alberta odnośnie konieczności jego zimowego utrzymania. Prosił też o sprawdzenie i podanie do publicznej wiadomości, czy wszyscy wymieniający dowód osobisty zobowiązani są do zgłoszenia się z nowym dowodem w urzędzie skarbowym.

Bogusław Podmokły postulował, by w kwocie przewidzianej na inwestycje zabezpieczyć dokończenie rozpoczętych prac oświetlenia m.in. odcinka drogi między nowym osiedlem a kościołem i ul. Dunin-Brzezińskiego koło basenu.

Proponował też powrót do negocjacji z właścicielami działek na temat wykupu gruntów pod łącznik między ulicami Solidarności i Dunin-Brzezińskiego. Sugerował, że może obecnie ceny gruntów będą bardziej przystępne.

Jan Podmokły wnioskował o reorganizację parkingów przy UMiG i przed DH Albert. Proponował, by rozważyć możliwość oznakowania miejsc parkingowych (co uporządkowałoby chaos przy parkowaniu, zwłaszcza pod urzędem i zwiększyło ilość miejsc parkingowych), wprowadzenia parkingu czasowego, a przy Albercie przeznaczenia parkingu wyłącznie dla samochodów osobowych. Natomiast busy powinny jedynie wysadzać i przyjmować pasażerów, a nie parkować, czego powinna dopilnować Straż Miejska.

Ryszard Sobkowicz