Szlakiem przydrożnych figur i kapliczek (134) Szlak maryjny(12). Historia rozwoju kultu szkaplerza

Kultura 25 czerwca 2024 Wydanie 24/2024
Szlakiem przydrożnych figur i kapliczek (134) Szlak maryjny(12).
Historia rozwoju kultu szkaplerza
Fot.Drewniana rzeźba Matki Bożej Szkaplerznej. Sanktuarium Stella Maris na Górze Karmel. XIX wiek (źródło domena publiczna).

Propagatorami kultu Matki Bożej Szkaplerznej są ojcowie karmelici obu gałęzi zakonnych. Początki zakonu związane są z Górą Karmel w Palestynie, nazwa wywodzi się z języka hebrajskiego i znaczy dosłownie: Ogród Boga. Jest to łańcuch wzniesień usytuowany w północno-zachodniej części Izraela, w pobliżu miasta Hajfy, rozciągający się przez 20 km, z najwyższym wzniesieniem wynoszącym 520 m n.p.m. Na krańcu północno-zachodnim wbija się klinem w Morze Śródziemne.

Według Starego Testamentu w wieku VIII p.n.e. na Górze Karmel prorok Eliasz złożył ofiarę przyjętą przez Boga, za co w zamian spadł obfity deszcz po długotrwałej suszy [Krl 18,20-40]. Karmelici nawiązali do biblijnych wydarzeń, wzorując się na życiu pustelniczym proroka Eliasza. Zainspirowało ich miejsce predysponowane do samotności, nasączone spuścizną wielowiekowej tradycji ruchu pustelniczego. W opisie biblijnym stworzono malowniczą alegorię życia w postaci chmury niosącej w sobie potencjał narodzin. Interpretacja karmelitańska nawiązuje do tego motywu, nadając jej sens mariologiczny: dar nowego życia zrodzonego z łona Niepokalanej. Bertold z Kalabrii w 1185 roku zorganizował wspólnotę wraz z dziesięcioma braćmi, którzy osiedlili się w kotlinie Ward’ain es Siah (Dolina Eremitów). Regułę zakonną nadał patriarcha jerozolimski Albert, zaś potwierdził 3 stycznia 1226 roku papież Honoriusz III (1216–1227), w bulli „Ut vivendi norma”. W 1240 roku wybrano pierwszego generała zakonu, którym został Alano Brettone. Po upadku krucjat w 1291 roku bracia przenieśli się na Cypr, następnie zakładali klasztory na Sycylii, w Hiszpanii, Anglii, we Francji, również w Polsce. Papież Innocenty IV (1243–1254) 1 października 1247 roku w bulli „Que honorem” zmodyfikował regułę, czyniąc z eremickiej – cenobicką, z zachowaniem praktyk pustelniczych. Nadał wspólnocie brzmienie zakonu Najświętszej Marii Panny z Góry Karmel (1).

Powrót karmelitów na Górę Karmel nastąpił w 1634 roku, natomiast w drugiej połowie XVIII wieku, ponad grotą Eliasza wzniesiono klasztor, odbudowany w okresie 1827–1836, po zniszczeniach najazdu tureckiego (2). W sanktuarium nazwanym Stella Maris (Gwiazda Morza), ze względu na położenie vis ŕ vis latarni morskiej. W ołtarzu głównym znajduje się drewniana rzeźba Matki Bożej Szkaplerznej, wykonana w XIX wieku przez G.B. Garaventa z Genui. Wnętrze kopuły pokryto freskami wykonanymi przez Luigi Poggi. Przedstawiają wyobrażenia związane z kultem Matki Bożej z Karmelu: odwiedziny Świętej Rodziny na górze Karmel, spełnienie przywileju sobotniego, wątki z życia Eliasza. W Dzienniczku św. s. Faustyny znajdujemy zapis: „Widziałam Matkę Bożą odwiedzającą dusze w czyśćcu. Dusze nazywają Maryję «Gwiazdą Morza». Ona im przynosi ochłodę” [z. 1,20] (3).

C.d.n.

(1) B. J. Wanat, „Zakon Karmelitów Bosych w Polsce”, Kraków 1979, s. 22-24.

(2) J. Murphy O’Connor, op. cit., s. 308.

(3) F. Kowalska, „Dzienniczek”, Warszawa 2002, s. 27.

Stanisław Szczepan Cichoń